daarna pas kritisch op te stellen, ondanks het feit dat wij ons positief hebben opgesteld ten opzichte van de ontwikke lingen van het Stadskantoor en de plaats die daarvoor is gekozen, moeten wij afhaken bij de voorgestelde creatieve boekhoudmethode, mede omdat de algemene reserve wordt aan getast tot beneden het niveau dat ons wenselijk voorkomt. Dit laatste standpunt behoort overigens tot het Collegepro gramma. Mijnheer de voorzitter, mijn fractie is van mening dat er voor ruim 47 miljoen een Stadskantoor moet kunnen worden gebouwd. Het concernmanagement moet zich daar maar eens sterk voor maken. Daarmee bedoelen wij, voor alle duide lijkheid, het college van b. en w. Wij willen daarvoor graag de volgende motie indienen, die wij samen met de WD-fractie hebben opgesteld. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 januari 1992, behandelende het raadsvoorstel vervat in bijlage nr. 20 inzake een aanvullend krediet ten behoeve van de bouw van het Stadskantoor; overwegende dat de financiële positie van de gemeente een verdere verhoging van het krediet niet toelaat en een verdere verlaging van de algemene reserve niet gewenst is; besluit: het college van burgemeester en wethouders opdracht te geven het Stadskantoor te realiseren voor een bedrag van 47.808.900, en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door de heer De Beer en mijzelf. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadsla gingen en krijgt volgnr. 2.) De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, destijds werd het besluit genomen om de oude Aegon-gebouwen aan te kopen. De extra miljoenen die dit kostte zouden er op den duur zeker weer uitkomen. Ook de werkgelegenheid kreeg met de nieuwe Aegon een extra impuls. De plannen voor de bouw van het nieuwe Stadskantoor op het voormalige Aegon-terrein riepen daarna steeds meer vraagtekens op. De WD-fractie stelde in 1989 voor om een Stadskantoor te realiseren als turn key-project. Dit voorstel, dat zonder financiële risico's was, werd terzijde geschoven. In april 1990 werd een totale investering vastgesteld van ruim 44 miljoen. De WD-fractie was toen van mening dat 35 een goede behuizing met daarbij efficiëntere bedrijfsvoe ring te prefereren was boven de bestaande verbrokkelde en verouderde huisvesting. Wel diende de WD-fractie toen een motie in om ook de wethouders naar het nieuwe Stadskantoor te laten gaan. Het leek ons niet bepaald efficiënt om de wethouders in het Stadhouderlijk Hof te laten, terwijl het hele ambtelijk apparaat in het nieuwe kantoor werkt. Deze motie haalde het ook niet. In mei 1991 kwam de totale investering op bijna 48 miljoen. Dit werd onder andere veroorzaakt door de niet meegenomen inrichtingskosten van ruim 5 miljoen, waaron der de aanschaf van een nieuwe telefooncentrale. Extra af schrijving op de grondkosten met 3 miljoen uit de algeme ne reserve moest het project nog financieel beheersbaar houden. De stand van het minimum van deze reserve baarde ons toen al zorgen. De prijs van 7 miljoen voor 15.500 m2 bebouwde grond leek ons wel reëel. Het is nu inmiddels 1992 en de officiële aanbestedingen hebben plaatsgevonden. Nu wordt door het college 5,6 mil joen meer gevraagd voor diverse overschrijdingen en de post onvoorzien. Voor de WD-fractie is nu het punt aangebroken waarop wij niet meer mee kunnen gaan. Hiervoor zijn drie redenen aan te voeren. Ten eerste, de raad blijkt niet altijd volledig te zijn ingelicht. Te denken valt aan de bouwprijzen per vierkante meter. Op het moment dat die ons werden getoond, bleken die twee jaar oud te zijn en tot de aanbesteding zijn ze niet bijgesteld. Bouwrente en grondrente waren zodanig in het bedrag vervlochten dat eerst nu blijkt dat er verdubbeling zal gaan optreden. Prijsverhoging voor lonen en prijzen bleken alleen voor lonen 3J{% te zijn meegenomen, terwijl wij bijvoorbeeld bij de onroerend goedbelastingverhoging reeds uitgingen van een stijging van 4,2%. Ten tweede, er zijn nog steeds enorme financiële risico's aan dit project verbonden. De inrichtingskosten zijn nog niet helemaal bekend. Boekwinst op de verkoop van de straks overbodige gebouwen is nog niet helemaal zeker. Het risico op prijsstijging is slechts voor de lonen tot 3*s% ingedekt. Maar vorig jaar bedroeg het verlies op de loon- en materi aalstijgingen al 1,7 miljoen. Doorrekenen en informatie uit de bouwwereld meenemend, zou dit collegevoorstel nog eens 2,5 miljoen te laag zijn ingeschat. Van afkopen van de risicoregeling wil het college niets weten. Het 1000- banenplan is niet meegenomen in de bezettingsgraad van het gebouw. Mogelijk passen alle ambtenaren er niet eens in. Ten derde, de algemene reserve komt hierdoor ver beneden het afgesproken minimum en kan zelfs tijdelijk negatief zijn. De stand van de algemene reserve is rond de 5,4 36

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 19