Als leden van de raad bezwaar hebben tegen deze vorm van dekking, laat men dan komen met een alternatief. Want als het gaat om het beschikbaar stellen van gemeentelijke mid delen is dat lood om oud ijzer. Ik kan mij voorstellen dat men zegt: het doet wat potsierlijk aan, wij beginnen met 4 miljoen, dan nog eens 3 miljoen en nu weer 3 mil joen afboeken. Maar er is geen misverstand over, het colle ge van b. en w. weet drommels goed dat die afboekingen de gemeente evenzoveel geld kosten. Het is niet dat je kunt zeggen, daardoor wordt de rentelast van het Stadskantoor minder. Die wordt wel minder doordat je dit toerekent naar dat project, maar je beurt ondertussen de rente uit de al gemene reserve niet. Ik denk dat de kwestie van het ge schuif en dergelijke, ik hoor daar steeds wat negatieve klanken in, ik hoop dat het duidelijk is dat dat de bedoe ling van het college niet geweest is. Het is gewoon een zuiver toerekenen van kosten. Wat betreft de toerekening van rente moet ik toegeven dat er is uitgegaan van twee methodieken. Eigenlijk is dat een beetje jammer. Wij rekenden bij het Stadskantoor, zoals dat in allereerste termijn is aangeboden, met een vierkante me- terprijs. Een all-in vierkante meterprijs van 2.200, Daar zat ook onvoorzien in, dat was all-in. Wij hebben in dertijd niet gevraagd om 2.200,keer zoveel vierkante meter plus een post onvoorzien. Wij hebben die prijs onder tussen ook niet bijgesteld. Dat hadden wij in mei j.l. wel licht kunnen doen. Ik moet erbij zeggen dat dat de nodige risico's inhoudt, want dan geef je naar buiten toe te ken nen dat het er wellicht niet van kan. Ik moet u zeggen dat wij toen ook bepaald dat inzicht niet hadden. Wij hebben toen gedacht dat het er nog steeds van zou moeten kunnen, wij zaten nog wat de prijsstelling betreft op schema. Dan komt het moment waarop je daarover duidelijkheid krijgt. Dat is het moment van de aanbesteding. Die duide lijkheid is gekomen en helaas - het is geconstateerd - bij de aanbesteding bleek dat wij de prijs die wij in ons hoofd hadden, en die wij u steeds hebben voorgelegd, te laag is ingeschat. Ik denk dat wij daar heel duidelijk over moeten zijn. Zo is gewoon het geval. Toen hebben wij, om een analyse te maken van hoe de zaken nu in elkaar zaten, toch eens gekeken waar onze bouwcoördi- nator bij zijn interne berekening rekening mee had gehou den. Dat is het lijstje dat u hebt gekregen. Een lijstje dat daarvoor eigenlijk nauwelijks een rol had gespeeld, ook in de voorstellen hier niet. Dan kun je zien waar de ver schillen liggen. Daar hebben wij analyses van gemaakt, daar kun je voor geven wat het is. Uitgangspunt bij de bouw is geweest 2.200,per m2Dat hebben wij tot aan de aanbe steding volgehouden. 43 De heer Den Oudsten heeft vervolgens gezegd dat de meerder heid van zijn fractie er voor is om het project door te laten gaan, maar er eigenlijk niets voor voelt om de post onvoorzien, de post omgevingsplan en de post voor pr be schikbaar te stellen. Hij heeft daartoe een motie inge diend, waarbij het uitgangspunt is dat overigens wordt in gestemd met het voorstel van het college, met uitzondering van deze zaken. De heer Den Oudsten zegt daarbij: "Als dan in de toekomst zaken worden overschreden, dan moet dat zich maar in de openbaarheid voltrekken, dan komt het college maar in openbaarheid terug." Voorzitter, dat is het laatste waar wij bezwaar tegen zouden hebben, laat dat heel duide lijk zijn. Om in de openbaarheid met zaken die tegenvallen, zelfs met missers, te komen, ik denk dat dat onze plicht is. Dat zullen wij ook zeker niet nalaten. Toch heb ik ernstig bezwaar tegen deze motie en wel om praktische redenen. U kunt zich voorstellen, wij vragen een post onvoorzien, wij gaan aan de gang met de bouw van een project van 33 miljoen en er komen onvoorziene zaken. Even vooruitlopend op de laatste vraag van de heer Den Oud sten, hij mag ervan uitgaan dat het college er alles aan zal doen om dat te voorkomen. Maar er komen onvoorziene zaken. Dan zullen wij, uitgaand van de motie zoals die door de heer Den Oudsten wordt voor gesteld, als college de procedure moeten volgen en uitein delijk weer bij de raad moeten komen om daar een opening in te krijgen. Wij moeten dan zorgen dat de raad dat geld geeft. Ik denk dat dat niet alleen erg lastig is, want daar is nog overheen te komen, maar het kan er ook toe leiden dat je het project gedeeltelijk moet stopzetten en ook dat kost geld. Ik denk dat dit om praktische redenen een niet begaanbare weg is. Om die reden ontraad ik die motie dan ook. De heer Bilker is begonnen met een tekst van de Spreuken dichter. Ik wil die te zijner tijd graag nog eens zien, want hij kwam mij niet zo bekend voor. De heer Bilker heeft de uitgangspunten van het plan nog eens op een rij gezet, 15.500 m2, hij heeft ook gezegd dat er sprake was van ramingen. Nu zijn er bestekklare plannen, zo heeft de heer Bilker gezegd, er is een vierkante meter- prijs en het blijkt dat die niet haalbaar is. Hij heeft over de grondkosten gesproken. Ik ben daar inmid dels op ingegaan. Hij zegt dat wordt dan gedekt via de al gemene reserve. Bij die algemene reserve zou ik het volgen de willen zeggen. Ik heb al gezegd dat wij hoe dan ook niet de suggestie wil len wekken dat beschikken over de algemene reserve de ge meente geen geld kost. Ik denk dat dat wel duidelijk is. 44

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 23