Als leden van de raad bezwaar hebben tegen deze vorm van
dekking, laat men dan komen met een alternatief. Want als
het gaat om het beschikbaar stellen van gemeentelijke mid
delen is dat lood om oud ijzer. Ik kan mij voorstellen dat
men zegt: het doet wat potsierlijk aan, wij beginnen met
4 miljoen, dan nog eens 3 miljoen en nu weer 3 mil
joen afboeken. Maar er is geen misverstand over, het colle
ge van b. en w. weet drommels goed dat die afboekingen de
gemeente evenzoveel geld kosten. Het is niet dat je kunt
zeggen, daardoor wordt de rentelast van het Stadskantoor
minder. Die wordt wel minder doordat je dit toerekent naar
dat project, maar je beurt ondertussen de rente uit de al
gemene reserve niet. Ik denk dat de kwestie van het ge
schuif en dergelijke, ik hoor daar steeds wat negatieve
klanken in, ik hoop dat het duidelijk is dat dat de bedoe
ling van het college niet geweest is. Het is gewoon een
zuiver toerekenen van kosten.
Wat betreft de toerekening van rente moet ik toegeven dat
er is uitgegaan van twee methodieken. Eigenlijk is dat een
beetje jammer. Wij rekenden bij het Stadskantoor, zoals dat
in allereerste termijn is aangeboden, met een vierkante me-
terprijs. Een all-in vierkante meterprijs van 2.200,
Daar zat ook onvoorzien in, dat was all-in. Wij hebben in
dertijd niet gevraagd om 2.200,keer zoveel vierkante
meter plus een post onvoorzien. Wij hebben die prijs onder
tussen ook niet bijgesteld. Dat hadden wij in mei j.l. wel
licht kunnen doen. Ik moet erbij zeggen dat dat de nodige
risico's inhoudt, want dan geef je naar buiten toe te ken
nen dat het er wellicht niet van kan. Ik moet u zeggen dat
wij toen ook bepaald dat inzicht niet hadden. Wij hebben
toen gedacht dat het er nog steeds van zou moeten kunnen,
wij zaten nog wat de prijsstelling betreft op schema.
Dan komt het moment waarop je daarover duidelijkheid
krijgt. Dat is het moment van de aanbesteding. Die duide
lijkheid is gekomen en helaas - het is geconstateerd - bij
de aanbesteding bleek dat wij de prijs die wij in ons hoofd
hadden, en die wij u steeds hebben voorgelegd, te laag is
ingeschat. Ik denk dat wij daar heel duidelijk over moeten
zijn. Zo is gewoon het geval.
Toen hebben wij, om een analyse te maken van hoe de zaken
nu in elkaar zaten, toch eens gekeken waar onze bouwcoördi-
nator bij zijn interne berekening rekening mee had gehou
den. Dat is het lijstje dat u hebt gekregen. Een lijstje
dat daarvoor eigenlijk nauwelijks een rol had gespeeld, ook
in de voorstellen hier niet. Dan kun je zien waar de ver
schillen liggen. Daar hebben wij analyses van gemaakt, daar
kun je voor geven wat het is. Uitgangspunt bij de bouw is
geweest 2.200,per m2Dat hebben wij tot aan de aanbe
steding volgehouden.
43
De heer Den Oudsten heeft vervolgens gezegd dat de meerder
heid van zijn fractie er voor is om het project door te
laten gaan, maar er eigenlijk niets voor voelt om de post
onvoorzien, de post omgevingsplan en de post voor pr be
schikbaar te stellen. Hij heeft daartoe een motie inge
diend, waarbij het uitgangspunt is dat overigens wordt in
gestemd met het voorstel van het college, met uitzondering
van deze zaken. De heer Den Oudsten zegt daarbij: "Als dan
in de toekomst zaken worden overschreden, dan moet dat zich
maar in de openbaarheid voltrekken, dan komt het college
maar in openbaarheid terug." Voorzitter, dat is het laatste
waar wij bezwaar tegen zouden hebben, laat dat heel duide
lijk zijn. Om in de openbaarheid met zaken die tegenvallen,
zelfs met missers, te komen, ik denk dat dat onze plicht
is. Dat zullen wij ook zeker niet nalaten.
Toch heb ik ernstig bezwaar tegen deze motie en wel om
praktische redenen. U kunt zich voorstellen, wij vragen een
post onvoorzien, wij gaan aan de gang met de bouw van een
project van 33 miljoen en er komen onvoorziene zaken.
Even vooruitlopend op de laatste vraag van de heer Den Oud
sten, hij mag ervan uitgaan dat het college er alles aan
zal doen om dat te voorkomen.
Maar er komen onvoorziene zaken. Dan zullen wij, uitgaand
van de motie zoals die door de heer Den Oudsten wordt voor
gesteld, als college de procedure moeten volgen en uitein
delijk weer bij de raad moeten komen om daar een opening in
te krijgen. Wij moeten dan zorgen dat de raad dat geld
geeft. Ik denk dat dat niet alleen erg lastig is, want daar
is nog overheen te komen, maar het kan er ook toe leiden
dat je het project gedeeltelijk moet stopzetten en ook dat
kost geld. Ik denk dat dit om praktische redenen een niet
begaanbare weg is.
Om die reden ontraad ik die motie dan ook.
De heer Bilker is begonnen met een tekst van de Spreuken
dichter. Ik wil die te zijner tijd graag nog eens zien,
want hij kwam mij niet zo bekend voor.
De heer Bilker heeft de uitgangspunten van het plan nog
eens op een rij gezet, 15.500 m2, hij heeft ook gezegd dat
er sprake was van ramingen. Nu zijn er bestekklare plannen,
zo heeft de heer Bilker gezegd, er is een vierkante meter-
prijs en het blijkt dat die niet haalbaar is.
Hij heeft over de grondkosten gesproken. Ik ben daar inmid
dels op ingegaan. Hij zegt dat wordt dan gedekt via de al
gemene reserve. Bij die algemene reserve zou ik het volgen
de willen zeggen.
Ik heb al gezegd dat wij hoe dan ook niet de suggestie wil
len wekken dat beschikken over de algemene reserve de ge
meente geen geld kost. Ik denk dat dat wel duidelijk is.
44