worden gelegd, kunnen compenseren. Zij heeft verder nog gevraagd of er een bijdrage in de dienstverlening wordt gegeven. Dat heb ik niet helemaal begrepen. (Mevrouw Waalkens: Of de dienstverlening hierdoor ook verminderd, naar de burger.) De dienstverlening naar de burger niet. Het is natuurlijk wel zo dat als men bepaalde uren besteed aan MZC-werk, men niet elders kan zijn. Dat is duidelijk. Maar dat heeft niet geleid tot uitbreiding van formatie en dergelijke. Overigens is dit niets nieuws, want deze faciliteiten waren er ook al voor de reorganisatie, voordat de MZC Nieuwe Stijl werd opgezet. Mevrouw Dikken heeft gevraagd naar een brede vertegenwoordi ging. In onze reglementen staat dat de kandidatenlijst - overigens zijn morgen de verkiezingen - bij voorkeur zodanig moet zijn samengesteld dat zoveel mogelijk onderdelen van de tak van dienst daarop vertegenwoordigd zijn. Bij de samen stelling dient zoveel mogelijk gestreefd te worden naar een evenredige vertegenwoordiging van het aantal bij de tak van dienst werkzame vrouwelijke ambtenaren. De kandidaatstelling heeft plaats gehad. Ik heb hier en daar iets zien hangen van kandidaten en er zijn inderdaad onder de kandidaten vrouwen. Ik kan niet de juiste aantallen geven, maar ik kan wel toe zeggen dat als het resultaat van de verkiezing bekend is, dat zal denk ik overmorgen zijn, wij daar dan in de commissie mededeling van doen, zodat wij dat kunnen toetsen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 19 (bijlage nr. 67). De Voorzitter: Aan de orde is de overname van bedrijfsactivi teiten CEVAN, sanering Gemeenschappelijke Regeling alsmede bijdrage in vereffening liquidatie-saldo CEVAN. De heer Peeters Ween: Mevrouw de voorzitter, ik wil in eerste instantie de wethouder mijn complimenten maken over de wijze waarop hij de Commissie Middelen bij voortduring van de affaire rond het CEVAN op de hoogte heeft gehouden. Ook mijn fractie is van mening dat dit de oplossing is die voor de gemeente Leeuwarden en ook voor alle andere gemeenten die 26 betrokken zijn bij het CEVAN, de minst slechte en de minst kostbare is. Wij kunnen er dus mee instemmen. Er blijft nog één vraag over. Kan de wethouder de meest actuele stand van de algemene reserve geven, na betaling van deze rekening die per 1 april 1992 betaald moet zijn. De heer Greving: Mevrouw de voorzitter, de lange lijdensweg van het CEVAN kan eindelijk afgesloten worden. In de achter ons liggende jaren is steeds duidelijker geworden dat het functioneren in een hectische automatiseringsmarkt vanuit het overheidsapparaat via een logge gemeenschappelijke regeling onmogelijk is. Privatisering is dan het laatste redmiddel om een totale liquidatie te voorkomen, al hadden wij dit graag wat eerder gerealiseerd willen zien. Nu kan de schade toch nog enigszins beperkt worden, met name ook voor het overgrote deel van het personeel. Wat niet weg neemt dat ook de gemeen te Leeuwarden een aanzienlijk verlies moet incasseren, naast de versnelde investeringen die noodzakelijk zijn voor de vervangende automatiseringsprojecten, die ook weer een aan zienlijke hoeveelheid geld gaan vragen. Burgemeester en wethouders stellen voor ten aanzien van het CEVAN meteen maar schoon schip te maken en tevens een bedrag van bijna 500.000,te reserveren ten laste van de algeme ne reserve voor nog te verwachten bijdragen in het verlies de komende j aren Uit de hele gang van zaken kunnen wij een aantal leringen trekken. Bij het aangaan van gemeenschappelijke regelingen moet uiterst zorgvuldig worden gekeken voor hoe lang de regeling wordt aangegaan en hoe er mee te stoppen. Aan het beleidsinstrument kleven een aantal bezwaren. De besluitvor ming is te log, wat soms leidt tot zwaard, js financiële verplichtingen. Zo zijn er ook bij het CEVAN in het recente verleden nog gebouwen aangekocht die nu een verliespost van enkele miljoenen blijken op te leveren. En zo is er nog wel meer. Daarmee wil ik echter niet verdedigen dat gemeenschappelijke regelingen geminimaliseerd moeten worden. Samenwerking zal hard nodig blijven. Wel zullen wij nog zorgvuldiger hiermee moeten omgaan. De lasten van dit debacle drukken zwaar op de financiële ruimte of eigenlijk de financiële krapte van deze gemeente De wethouder van financiën heeft in de Commissie Middelen meegedeeld dat de stand van de algemene reserve nu uitkomt rond de 1 miljoen. Bij de algemene beschouwingen in decem ber 1991 was dit overigens al enigszins te voorzien. In het 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 14