worden gelegd, kunnen compenseren.
Zij heeft verder nog gevraagd of er een bijdrage in de
dienstverlening wordt gegeven. Dat heb ik niet helemaal
begrepen. (Mevrouw Waalkens: Of de dienstverlening hierdoor
ook verminderd, naar de burger.) De dienstverlening naar de
burger niet. Het is natuurlijk wel zo dat als men bepaalde
uren besteed aan MZC-werk, men niet elders kan zijn. Dat is
duidelijk. Maar dat heeft niet geleid tot uitbreiding van
formatie en dergelijke. Overigens is dit niets nieuws, want
deze faciliteiten waren er ook al voor de reorganisatie,
voordat de MZC Nieuwe Stijl werd opgezet.
Mevrouw Dikken heeft gevraagd naar een brede vertegenwoordi
ging. In onze reglementen staat dat de kandidatenlijst -
overigens zijn morgen de verkiezingen - bij voorkeur zodanig
moet zijn samengesteld dat zoveel mogelijk onderdelen van de
tak van dienst daarop vertegenwoordigd zijn. Bij de samen
stelling dient zoveel mogelijk gestreefd te worden naar een
evenredige vertegenwoordiging van het aantal bij de tak van
dienst werkzame vrouwelijke ambtenaren. De kandidaatstelling
heeft plaats gehad. Ik heb hier en daar iets zien hangen van
kandidaten en er zijn inderdaad onder de kandidaten vrouwen.
Ik kan niet de juiste aantallen geven, maar ik kan wel toe
zeggen dat als het resultaat van de verkiezing bekend is, dat
zal denk ik overmorgen zijn, wij daar dan in de commissie
mededeling van doen, zodat wij dat kunnen toetsen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 19 (bijlage nr. 67).
De Voorzitter: Aan de orde is de overname van bedrijfsactivi
teiten CEVAN, sanering Gemeenschappelijke Regeling alsmede
bijdrage in vereffening liquidatie-saldo CEVAN.
De heer Peeters Ween: Mevrouw de voorzitter, ik wil in eerste
instantie de wethouder mijn complimenten maken over de wijze
waarop hij de Commissie Middelen bij voortduring van de
affaire rond het CEVAN op de hoogte heeft gehouden. Ook mijn
fractie is van mening dat dit de oplossing is die voor de
gemeente Leeuwarden en ook voor alle andere gemeenten die
26
betrokken zijn bij het CEVAN, de minst slechte en de minst
kostbare is. Wij kunnen er dus mee instemmen.
Er blijft nog één vraag over.
Kan de wethouder de meest actuele stand van de algemene
reserve geven, na betaling van deze rekening die per 1 april
1992 betaald moet zijn.
De heer Greving: Mevrouw de voorzitter, de lange lijdensweg
van het CEVAN kan eindelijk afgesloten worden. In de achter
ons liggende jaren is steeds duidelijker geworden dat het
functioneren in een hectische automatiseringsmarkt vanuit het
overheidsapparaat via een logge gemeenschappelijke regeling
onmogelijk is. Privatisering is dan het laatste redmiddel om
een totale liquidatie te voorkomen, al hadden wij dit graag
wat eerder gerealiseerd willen zien. Nu kan de schade toch
nog enigszins beperkt worden, met name ook voor het overgrote
deel van het personeel. Wat niet weg neemt dat ook de gemeen
te Leeuwarden een aanzienlijk verlies moet incasseren, naast
de versnelde investeringen die noodzakelijk zijn voor de
vervangende automatiseringsprojecten, die ook weer een aan
zienlijke hoeveelheid geld gaan vragen.
Burgemeester en wethouders stellen voor ten aanzien van het
CEVAN meteen maar schoon schip te maken en tevens een bedrag
van bijna 500.000,te reserveren ten laste van de algeme
ne reserve voor nog te verwachten bijdragen in het verlies de
komende j aren
Uit de hele gang van zaken kunnen wij een aantal leringen
trekken. Bij het aangaan van gemeenschappelijke regelingen
moet uiterst zorgvuldig worden gekeken voor hoe lang de
regeling wordt aangegaan en hoe er mee te stoppen. Aan het
beleidsinstrument kleven een aantal bezwaren. De besluitvor
ming is te log, wat soms leidt tot zwaard, js financiële
verplichtingen. Zo zijn er ook bij het CEVAN in het recente
verleden nog gebouwen aangekocht die nu een verliespost van
enkele miljoenen blijken op te leveren. En zo is er nog wel
meer.
Daarmee wil ik echter niet verdedigen dat gemeenschappelijke
regelingen geminimaliseerd moeten worden. Samenwerking zal
hard nodig blijven. Wel zullen wij nog zorgvuldiger hiermee
moeten omgaan. De lasten van dit debacle drukken zwaar op de
financiële ruimte of eigenlijk de financiële krapte van deze
gemeente
De wethouder van financiën heeft in de Commissie Middelen
meegedeeld dat de stand van de algemene reserve nu uitkomt
rond de 1 miljoen. Bij de algemene beschouwingen in decem
ber 1991 was dit overigens al enigszins te voorzien. In het
27