daar in de commissievergadering voldoende op heeft geant woord. Wij besluiten nu allemaal, ook diegenen die naar de stand van de algemene reserve gevraagd hebben, om die stand te verlagen met het bedrag dat wij aan de liquidatie van het CEVAN willen uitgeven. Mevrouw Tiemersma: Er komt nu eindelijk een einde aan een relatie die de gemeente Leeuwarden met het CEVAN heeft gehad. Er is de laatste jaren in bijna iedere commissievergadering over gesproken. Wij zijn door de wethouder goed op de hoogte gehouden van alle pogingen die zijn ondernomen om de positie van het CEVAN toch nog te verbeteren. Ik wil ook, net als alle andere fracties, hiervoor mijn complimenten uitspreken. Helaas heeft dit alles toch niet het verwachte resultaat opgeleverd en is het CEVAN overgenomen door RAET NV en DATA B. Mailservice BV. De gemeenschappelijke regeling wordt dus nu beëindigd. Dit brengt hoge kosten met zich mee. In het geval van Leeuwarden ruim 3,4 miljoen. Een totale liquida tie zou echter nog veel meer hebben gekost. Wij zullen dan vanavond ook in moeten stemmen met deze kosten. De gemeenschappelijke regeling van het CEVAN is natuurlijk erg beïnvloed door alle ontwikkelingen in de automatiserings branche. Men heeft hier inderdaad niet op tijd op ingespeeld. Toch kunnen wij hieruit voor de toekomst de conclusie trekken dat wij goed moeten kijken naar de mogelijkheden en onmoge lijkheden van gemeenschappelijke regelingen en van de positie van Leeuwarden daar in. Wij zullen er in de toekomst nog zorgvuldiger mee om moeten gaan. Hier wil ik het voor vanavond bij laten, want ik denk dat alle opmerkingen die ook vanavond weer over het CEVAN zijn gemaakt, de laatste jaren al heel erg vaak in iedere commis sievergadering zijn herhaald. De heer Brinks: Over de geschiedenis van het CEVAN is zo langzamerhand al veel bekend geworden en al veel gezegd. Kort samengevat, een overheidsbedrijf via de gemeenschappe lijke regeling met erg lange besluitlijnen en dat overheids bedrijf denkt op een zich snel ontwikkelende markt zich concurrerend op te kunnen stellen. Het CEVAN laat zien dat dat in ieder geval voor het CEVAN niet gewerkt heeft. Nu ziet het er naar uit dat in de toekomst, anderen hebben dat ook al gezegd, steeds meer via gemeenschappelijke regelingen uitge voerd zal gaan worden. Wij vinden het dan ook belangrijk om uit het CEVAN-debacle in ieder geval een les te trekken. Die les zou de volgende kunnen zijn. Ik denk dat wanneer wij werkzaamheden samen met anderen uitvoeren en je doet dat in een gemeenschappelijke regeling 30 en die werkzaamheden hebben een commercieel karakter, dan moet je gaan overwegen om in één of andere vorm misschien wel te privatiseren. Op die manier kan het bedrijf meedoen op de markt waar soms snelle beslissingen noodzakelijk zijn. Voor beeld hiervan zijn de nutsbedrijven en Stichting Kabeltele visie Leeuwarden, van wie ik zelf vanochtend hoorde dat zij hun naam gaan veranderen omdat zij in een NV veranderd zijn. Juist bij die bedrijven laten wij zien dat een mogelijke vorm van privatiseren niet eens altijd uitgesloten is. Controle op de activiteiten van die bedrijven loopt dan via de vertegen woordiger van de gemeente en deze kan en moet verantwoording van het gevoerde beleid afleggen. Dat dus voor werkzaamheden met een meer commercieel karakter. Wanneer het gaat om het afstemmen van het beleid van bijvoor beeld verschillende gemeenten, dan kan dit heel goed gebeuren in een gemeenschappelijke regeling, zoals de Regio Noord- Friesland laat zien. Wij denken dus dat nieuwe gemeenschappe lijke regelingen bekeken moeten worden op de mogelijke poli tieke controle door de raad. Is er politieke controle moge lijk? Zo ja, akkoord. Zo nee, dan ligt het voor de hand om na te gaan of privatisering, in welke vorm dan ook, tot de moge lijkheden behoort. Mevrouw Waalkens: Mevrouw de voorzitter, wij zijn inderdaad uitstekend op de hoogte gehouden door de wethoudsr. Ik ben blij dat de heer Den Oudsten zich al bijna wethouder voelt en namens de commissie gaat spreken. Maar inderdaad, hij heeft wel een beetje gelijk, de wethouder heeft ons goed op de hoogte gehouden. Maar het was en is een verloren zaak. Het is eigenlijk jammer dat wij er al niet eerder uitstapten. Toen enkele gemeenten uit deze regeling stapten en dus eigenlijk al een beetje aangaven dat het schip toch niet helemaal meer stabiel was, zijn wij eigenlijk toch nog doorgegaan. Maar het is een verloren zaak en het zij zo. Wij zullen wel moeten trachten om het overgebleven personeel dat nu nog als kostenpost, als een molensteen, boven onze nek hangt, zo goed mogelijk te laten afvloeien. Wij hebben goede hoop dat dat ook zal gebeuren, waardoor wij er nogeens een zo klein mogelijk verlies bovenop krijgen. Wij zijn ook erg benieuwd naar de stand van de algemene reserve De heer Koopmans (weth.): Ten aanzien van de complimenten wat mijn persoon betreft, bedankt en voor de rest zal ik dit binnenkort aan het dagelijks bestuur van het CEVAN overbren- 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 16