De heer Schreuder: Mevrouw de voorzitter, het Programma Infrastructuur 1992 bevat in het kader van de investeringen stadsgewest het project "Zwaaikom Schilkampen". Zolang ons geen concreet voorstel heeft bereikt voorzien van alle be leidsmatige en financiële aspecten maakt de D66-fractie ten aanzien van dit project vooralsnog een voorbehoud. Het project Rijksweg 31, inclusief voorzieningen openbaar vervoer, is met ingang van 1992 in het programma opgenomen. Hiermee kunnen wij instemmen. Wel blijkt dat de financiering via de gemeentelijke bijdrage behoorlijk beslag legt op de beschikbare financiële middelen. Gezien de hoge prioriteit van dit project kan de D66-fractie instemmen met de voorge stelde maatregelen ten aanzien van de financiële dekking. Een onderdeel van die dekking betreft het voorfinancieren. Deze vorm van financieren beschouwen wij als een noodmaatre gel. Als zodanig is dit voor ons eenmalig aanvaardbaar en niet voor herhaling vatbaar. Wij dringen er bij het college op aan om uiterlijk in 1996 deze voorfinanciering totaal af te dekken. Is het college hiertoe bereid? Op bladzijde 5 van de toelichting wordt gesteld dat er de komende jaren vrijwel geen investeringsruimte is voor nieuwe c.q. nog niet opgenomen danwel gedekte werken, al dan niet in het kader van het raamplan verkeersregio Friesland. Hoe denkt het college dit probleem aan te pakken? Wij zijn van mening dat de raad zo tijdig mogelijk moet worden geraadpleegd, dus voordat het college beslissingen neemt, toezeggingen doet, verplichtingen aangaat, over niet voorziene financiële gevolgen. Wellicht ten overvloede, mevrouw de voorzitter, op dit moment is de fractie van D66 nog steeds tegen de aanleg van het Noord-tangent West. Het laatste onderwerp betreft de reconstructie van het Vliet. De door de andere aanwezige fracties bij de behandeling in de Commissie Stadsontwikkeling gekozen optie stuit bij ons op onoverkomelijke bezwaren: 1. Er is een ongedekt bedrag a 260.000, 2. Voorgesteld wordt om hiervoor stadsvernieuwingsmiddelen in te zetten zonder dat nadere afweging heeft kunnen plaatsvinden omtrent welke werken c.q. welke programma onderdelen in dat kader worden opgeofferd. 3. Er is in 1993 al een theoretisch tekort van 1,2 mil joen. Hoewel de D66-fractie vindt dat de verkeerssituatie op het Vliet met name voor de fietsers te wensen overlaat, moet toch met enig realisme worden geconstateerd dat vooralsnog de 12 reconstructie van het Vliet niet eerder kan plaatsvinden dan in 1995. Hierdoor kan ook beter worden ingespeeld op riole ringswerkzaamheden die hieraan vooraf gaan als het goed is, alsmede kunnen andere mogelijke gevolgen van de reconstructie van de oostelijke ring rondweg worden meegenomen. Vindt het college deze zienswijze niet veel realistischer? De heer Graving: Mevrouw de voorzitter, in het kader van de te treffen infrastructurele voorzieningen en aanpassing van ons wegennet biedt het voorliggende Programma 1992 met de daarbijbehorende Meerjarenprogramma Infrastructuur 1993-1995 een duidelijk en overzichtelijk geheel. De hoogte van de investeringen is in de achter ons liggende jaren nogal terug gelopen. Dat geeft al aan dat uiterst zorgvuldig moet worden omgegaan met de beschikbare middelen. De rijksoverheid treedt terug, ook met het verstrekken van subsidies. Dat houdt in dat slechts in beperkte mate knelpunten kunnen worden opge lost. In het programma staan een groot aantal maatregelen genoemd die in studie zijn of voorbereid worden. Daarover doet de raad vanavond geen uitspraak. Het gaat nu om het beschikbaar stellen van de raamkredieten in het kader van de voorbereiding. Dat neemt niet weg dat met de voorbereiding mankracht en middelen zijn gemoeid en prioriteitsstellingen onontkoombaar zijn. Ik wil de wethouder, die ik overigens complimenteer met het voorliggend proaramma, vragen om de Commissie Stadsontwikke ling en Milieu voortdurend optimaal te blijven betrekken bij de volgende stappen in een zodanig stadium dat bijsturing nog goed mogelijk is, zonder grote tijdsdruk waardoor subsidies dreigen teloor te gaan enz. De plannen voor de zwaaikom bij Schilkampen komen nog terug in de Commissie Stadsontwikkeling, hoewel er een zekere tijdsdruk is. De plannen voor minirotondes op plaatsen waar goed werkende verkeerslichtregelinstallaties zijn, roepen bij mij ook de nodige vragen op. De proef rond het Europaplein eveneens. En zo is er wel meer te noemen. Voor al deze zaken is een sturing door de raad via de raads- adviescommissie noodzakelijk op een zodanig moment dat in de voorliggende plannen nog keuzes mogelijk zijn. Overigens stemt mijn fractie vanavond in met het programma 1992 en de daarin gevraagde raamkredieten. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 7