precies moet. Daar komen wij de eerstkomende commissieverga dering over te spreken. Dan kan daarna besluitvorming plaats vinden. Op dat moment is pas definitief sprake van het al dan niet aanleggen van de zwaaikom. Rijksweg 31 en de moeilijkheden die dat met zicht mee heeft gebracht voor de gemeente, omdat wij sneller dan geraamd middelen beschikbaar moesten stellen voor die maatregelen waar ik zojuist al op gewezen heb. Dat heeft ertoe geleid dat wij voor een deel de kosten hebben kunnen betalen uit het schrappen van activiteiten uit dit meerjarenprogramma. Maar voor een deel is dat niet gelukt en het college heeft voorge steld om dat deel voor te financieren. Tot 1995 zit in het programma geen ruimte meer. Voorfinanciering suggereert natuurlijk iets anders, namelijk dat je het daarna moet gaan betalen. Dan is in 1996 het eerste jaar waarin die mogelijk heid er is. Of dat in één jaar moet of dat wij dat moeten spreiden, moeten wij op dat moment, gelet op de wensen die er kunnen zijn en de beschikbare middelen, dan opnieuw bezien. Maar het uitgangspunt is dat vanaf 1996 de voorfinanciering weer teniet wordt gedaan ten laste van het fonds waar wij het hier over hebben. De heer Schreuder heeft terecht geconstateerd dat, zoals de nota ook aangeeft, wij thans - gelet op de afspraken en de verplichtingen die wij al hebben aangegaan - geen ruimte hebben voor de maatregelen die wellicht het gevolg zijn van het vaststellen van het raamplan van de vervoerregio. Het is duidelijk dat zolang er geen geld voor beschikbaar is, je ook geen besluiten kunt nemen om die maatregelen uit te voeren. Binnenkort zal de nota ook aan de raad worden voorgelegd. Dan is veel duidelijker wat eventueel de consequenties zijn beleidsmatig, maar ook financieel en op welke wijze wij daarmee om moeten gaan de komende jaren. Maar o^k daarvan zal de besluitvorming dus nog allemaal moeten plaatsvinden. De heer Schreuder heeft nog een keer aangegeven dat hij bezwaar blijft houden tegen de mogelijke aanleg van een Noord-tangent West. Ik neem daar kennis van. Ten aanzien van de reconstructie van het Vliet heeft hij bezwaar tegen het voorstel. Omdat er inderdaad sprake is van, als dat zo zou gaan zoals de meeste fracties in de commissie hebben bepleit, op dit moment een ongedekt gat van 260.000,Hij zegt: wat ons betreft dan maar liever een jaar later starten, want dan kun je bovendien wellicht nog aansluiten bij maatregelen van riolering en dergelijke. Wij nemen vanavond geen besluit over het programma 1993 en vol gende jaren. Het is niets meer dan een inzicht, wel een 16 belangrijk inzicht, maar wij nemen er geen besluit over. In de commissie heb ik moeten constateren dat met uitzondering van de D66-fractie, alle fracties hebben gepleit voor het naar voren halen met één jaar van de reconstructie van het Vliet, van 1995 naar 1994, op grond van een groot aantal argumenten. Wij hebben inderdaad moeten constateren dat er dan een gat bestaat van 260.000, Dat betekent dat wij keuzes moeten doen. Ik heb aangegeven dat, gelet op de stel- lingname van de fracties in de commissie, het college bij de voorbereiding van het concrete programma 1993 serieus zal kijken of en in hoeverre zij kans ziet die wens van de raad vast te leggen. Dat betekent dus dat wij nog met een nader voorstel zullen komen van hoe wij dat denken te financieren. Want nogmaals, het gat van 260.000,is op dit moment nog niet gedekt. Het is duidelijk dat bepaalde fracties in ieder geval bepaalde aanwending van sommige fondsen al vast hebben aangegeven. De heer Greving heeft gepleit voor een zorgvuldige voorberei ding, met name de ruimte voor de commissie om bij te sturen. Daar heeft hij gelijk in. Ik heb overigens de indruk dat dit in de meeste van de concrete uitwerkingsplannen ook het geval is. Maar wellicht ten overvloede dan toch de toezegging dat wij de commissie uiteraard bij de nadere uitwerking van de verschillende plannen zullen betrekken en ook op tijd. Het voordeel van een planning is dat je ook beter inzicht hebt wanneer je met iets moet beginnen, opdat je niet voor aller lei subsidietechnische dwangsituaties komt te staan. De heer Heins is akkoord. Hij heeft toch een wat verkeerd beeld naar voren gebracht over de ruimte die het college zou geven om met een programma als dit, maar dat geldt eigenlijk voor alle meerjarenprogramma's, te schuiven. Ik denk dat het beeld zo moet zxjn, althans zo heb ik het zelx ervaren. Bij een eerdere bespreking van een brief van een aantal bewo nersorganisaties is vanuit de PAL-fractie gezegd dat zij het heel belangrijk vinden dat dit naar voren moet. Ik heb toen aangegeven dat dat op zichzelf een duidelijke uitspraak is, maar dat het mij zinnig lijkt dat, voordat wij daar een be sluit over nemen, wij wel weten wat dan niet door kan gaan. Want het is natuurlijk mooi om iets naar voren te halen wat geld kost, maar dan moet je wel weten wat je schrapt. Dat is precies datgene wat is gebeurd. Vervolgens is nagegaan wat de consequenties zijn van het naar voren halen van een dergelijk project. Op dat moment kun je pas echt zinnig politieke prioriteiten stellen, dan iedere keer per incident zonder dat je weet wat je vervolgens daarmee overhoop haalt, uitspraak te doen. De bedoeling van die meerjarenplanning is dan ook met name ruimte te geven voor het schuiven als daar politiek 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 9