hem juist omdat hij daar nodig is. Je kunt die zwaaikom niet ergens buiten de stad maken, dat zou een zotte oplos sing zijn. Hij moet daar komen, omdat daar gezwaaid moet worden. Voor ons is de combinatie van zwaaikom-loswal- ontwikkeling van dit bedrijventerrein op het gebied dat wij al heel lang in bezit hebben van groot belang en daarnaast de ontwikkeling van een recreatieve route die hierdoor ontstaat langs Schilkampen vanuit het Groene Stergebied naar de stad. Daar hebben wij in het verleden ook als PvdA- fractie voor gepleit, maar daar hadden wij gewoon de midde len niet voor. Dat moet in de huidige situatie iets tussen de miljoen en 1 miljoen kosten, met daarnaast de subsidiemogelijkheden die wij krijgen. Die zetten wij op losse schroeven wanneer onderdelen uit het geheel wegge haald worden. Dat maakt het voor ons als gemeente per definitie financieel veel aantrekkelijker om het op deze manier te doen. Daarom moet naar ons gevoel dit voorstel zeker doorgaan. De heer Timmermans (weth.Voorzitter, de heer Schreuder heeft gevraagd naar de uitwerking van het onderzoek met betrekking tot de bodemsanering. Het is zeer recent bekend geworden dat er wordt uitgegaan van 1,3 miljoen. Ik zeg hem toe dat de resultaten van het nader onderzoek zullen worden voorgelegd aan de commissie, te meer omdat ook bij de definitieve uitvoering daarvan middelen beschikbaar moeten worden gesteld - dan ben ik gelijk bij de opmerking van de heer Krol - waarbij wij nu eigenlijk wel al weten welke richting het uit gaat. Immers - de heer Ten Hoeve heeft dat terecht ook aangegeven - wanneer wij het indus trieterrein zoals dat nu erbij ligt laten liggen, betekent dat gewoon dat wij per jaar een groot aantal tonnen moeten afschrijven. Dat zou betekenen dat als wij bijvoorbeeld niet tot versnelde sanering zouden overgaan, je pas midde len van het rijk beschikbaar zou kunnen krijgen op het moment dat risico's voor de volksgezondheid daartoe aanlei ding zouden geven. Wij weten nu al dat deze mate van ver ontreiniging leidt tot een prioriteitsstelling bij de provincie van op z'n vroegst over tien jaar, maar eerder over 15 jaar. 10-15 jaar een investering van vele miljoenen guldens, want die grond ligt daar natuurlijk al. Wij hebben te maken met een afschrijving, ondanks deze investeringen van een tekort op de totale exploitatie van het plan van bijna 10 miljoen. Dat betekent dat als je dat nog 15 jaar laat liggen en je dan uiteindelijk die sanering moet gaan plegen, je in feite een veelvoud van gemeentelijke middelen hebt verloren doen gaan, omdat je 15 jaar die grond niet uitgeeft met alle consequenties van dien. Dus het lijkt 30 gewoon heel verstandig om zo snel mogelijk te komen met een voorstel ten behoeve van de sanering van deze gronden. Je zou voor pm nu 1,3 miljoen in kunnen vullen, maar ik denk niet dat het verstandig is om dat hier ter plaatse zo te doen. Ik denk dat wij gewoon met een nader voorstel moeten komen. Dat is wellicht omslachtig, maar ik denk toch dat een aantal van de werkzaamheden nu al gewoon van start kunnen gaan. Het is met name ook voor de verdere planont wikkeling van belang. Ik kom dan bij de opmerking van de heer Heins. Ook in de commissie zijn van verschillende kanten nadrukke lijk vragen gesteld naar de absolute noodzaak voor de aanleg van de loswal en de zwaaikom. Voorzitter, die is er niet. Het is wel zo dat wij denken dat niet alleen de bestaande werkgelegenheid, de bestaande bedrijven - met name denk ik dan aan Koopmans Meelfabrieken, maar in feite ook Friesland Frico Domo, als het niet nu is dan is dat in de toekomst niet uit te sluiten - reeds belang hebben bij de aanleg van een zwaaikom. Maar het kan ook een positieve prikkel opleveren voor de kwaliteit van het totale nieuw te ontsluiten terrein van Schilkampen, nog los van het gegeven dat wij hier in één keer een recreatieve route kunnen aanleggen. Wij hebben slechts twee loswallen in de gemeente en als zodanig is het van belang om ook die functie op deze plek mogelijk te maken. Het is aantoonbaar dat je eerder posi tieve effecten van deze ingreep mag verwachten dan negatie ve, nog afgezien van het gegeven dat als wij het niet doen, wij gewoon geld weggooien. Het is een integrale subsidie van ruim 2 miljoen, de kosten verbonden aan de loswal en aan de zwaaikom zitten op 1,3 miljoen. Dus so wie so als je het niet doet, heb je èn die voorzieningen niet èn je ver liest gewoon nog een keer extra 700.000, die je dan dus niet kunt besteden aan bijvoorbeeld de bouw van de brug bij het Kurkemeer die voor de ontwikkeling van het indus trieterrein zeker ook nodig is. Voor de overlast denk ik dat wij de normale milieuwetge ving, en de regelgeving die daarvoor beschikbaar is, moeten hanteren. De relatie met Harlingen, ik denk dat de heer Ten Hoeve daar een heldere benadering voor op tafel heeft gelegd. De heer Heins: Nog een korte opmerking. Wij zijn van mening dat als je ruimtelijke ordening bedrijft, het financiële aspect nooit het enige motief kan zijn waarom je iets doet. Of het geld nu uit Brussel komt of uit Den Haag of hier uit 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 16