hem juist omdat hij daar nodig is. Je kunt die zwaaikom
niet ergens buiten de stad maken, dat zou een zotte oplos
sing zijn. Hij moet daar komen, omdat daar gezwaaid moet
worden. Voor ons is de combinatie van zwaaikom-loswal-
ontwikkeling van dit bedrijventerrein op het gebied dat wij
al heel lang in bezit hebben van groot belang en daarnaast
de ontwikkeling van een recreatieve route die hierdoor
ontstaat langs Schilkampen vanuit het Groene Stergebied
naar de stad. Daar hebben wij in het verleden ook als PvdA-
fractie voor gepleit, maar daar hadden wij gewoon de midde
len niet voor. Dat moet in de huidige situatie iets tussen
de miljoen en 1 miljoen kosten, met daarnaast de
subsidiemogelijkheden die wij krijgen. Die zetten wij op
losse schroeven wanneer onderdelen uit het geheel wegge
haald worden. Dat maakt het voor ons als gemeente per
definitie financieel veel aantrekkelijker om het op deze
manier te doen. Daarom moet naar ons gevoel dit voorstel
zeker doorgaan.
De heer Timmermans (weth.Voorzitter, de heer Schreuder
heeft gevraagd naar de uitwerking van het onderzoek met
betrekking tot de bodemsanering. Het is zeer recent bekend
geworden dat er wordt uitgegaan van 1,3 miljoen. Ik zeg
hem toe dat de resultaten van het nader onderzoek zullen
worden voorgelegd aan de commissie, te meer omdat ook bij
de definitieve uitvoering daarvan middelen beschikbaar
moeten worden gesteld - dan ben ik gelijk bij de opmerking
van de heer Krol - waarbij wij nu eigenlijk wel al weten
welke richting het uit gaat. Immers - de heer Ten Hoeve
heeft dat terecht ook aangegeven - wanneer wij het indus
trieterrein zoals dat nu erbij ligt laten liggen, betekent
dat gewoon dat wij per jaar een groot aantal tonnen moeten
afschrijven. Dat zou betekenen dat als wij bijvoorbeeld
niet tot versnelde sanering zouden overgaan, je pas midde
len van het rijk beschikbaar zou kunnen krijgen op het
moment dat risico's voor de volksgezondheid daartoe aanlei
ding zouden geven. Wij weten nu al dat deze mate van ver
ontreiniging leidt tot een prioriteitsstelling bij de
provincie van op z'n vroegst over tien jaar, maar eerder
over 15 jaar. 10-15 jaar een investering van vele miljoenen
guldens, want die grond ligt daar natuurlijk al. Wij hebben
te maken met een afschrijving, ondanks deze investeringen
van een tekort op de totale exploitatie van het plan van
bijna 10 miljoen. Dat betekent dat als je dat nog 15 jaar
laat liggen en je dan uiteindelijk die sanering moet gaan
plegen, je in feite een veelvoud van gemeentelijke middelen
hebt verloren doen gaan, omdat je 15 jaar die grond niet
uitgeeft met alle consequenties van dien. Dus het lijkt
30
gewoon heel verstandig om zo snel mogelijk te komen met een
voorstel ten behoeve van de sanering van deze gronden.
Je zou voor pm nu 1,3 miljoen in kunnen vullen, maar ik
denk niet dat het verstandig is om dat hier ter plaatse zo
te doen. Ik denk dat wij gewoon met een nader voorstel
moeten komen. Dat is wellicht omslachtig, maar ik denk toch
dat een aantal van de werkzaamheden nu al gewoon van start
kunnen gaan. Het is met name ook voor de verdere planont
wikkeling van belang.
Ik kom dan bij de opmerking van de heer Heins.
Ook in de commissie zijn van verschillende kanten nadrukke
lijk vragen gesteld naar de absolute noodzaak voor de
aanleg van de loswal en de zwaaikom. Voorzitter, die is er
niet. Het is wel zo dat wij denken dat niet alleen de
bestaande werkgelegenheid, de bestaande bedrijven - met
name denk ik dan aan Koopmans Meelfabrieken, maar in feite
ook Friesland Frico Domo, als het niet nu is dan is dat in
de toekomst niet uit te sluiten - reeds belang hebben bij
de aanleg van een zwaaikom. Maar het kan ook een positieve
prikkel opleveren voor de kwaliteit van het totale nieuw te
ontsluiten terrein van Schilkampen, nog los van het gegeven
dat wij hier in één keer een recreatieve route kunnen
aanleggen.
Wij hebben slechts twee loswallen in de gemeente en als
zodanig is het van belang om ook die functie op deze plek
mogelijk te maken. Het is aantoonbaar dat je eerder posi
tieve effecten van deze ingreep mag verwachten dan negatie
ve, nog afgezien van het gegeven dat als wij het niet doen,
wij gewoon geld weggooien. Het is een integrale subsidie
van ruim 2 miljoen, de kosten verbonden aan de loswal en
aan de zwaaikom zitten op 1,3 miljoen. Dus so wie so als je
het niet doet, heb je èn die voorzieningen niet èn je ver
liest gewoon nog een keer extra 700.000, die je dan
dus niet kunt besteden aan bijvoorbeeld de bouw van de brug
bij het Kurkemeer die voor de ontwikkeling van het indus
trieterrein zeker ook nodig is.
Voor de overlast denk ik dat wij de normale milieuwetge
ving, en de regelgeving die daarvoor beschikbaar is, moeten
hanteren.
De relatie met Harlingen, ik denk dat de heer Ten Hoeve
daar een heldere benadering voor op tafel heeft gelegd.
De heer Heins: Nog een korte opmerking. Wij zijn van mening
dat als je ruimtelijke ordening bedrijft, het financiële
aspect nooit het enige motief kan zijn waarom je iets doet.
Of het geld nu uit Brussel komt of uit Den Haag of hier uit
31