Deze brieven worden in handen gesteld van b. en w. om pread vies Sub I tot en met M. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 6 (bijlage nr. 146). De Voorzitter: Aan de orde is Startnotitie Bestuurlijke Vernieuwing. De heer De Jong: Voorzitter, de vraag die vanavond voorligt is of wij met de Startnotitie Bestuurlijke Vernieuwing in kunnen spelen op de crisis in de lokale democratie, die door velen na de raadsverkiezingen van 1990 is gesignaleerd. Overigens is die crisis van de democratie er veel meer één van de lokale politiek. De startnotitie geeft een aantal voorstellen aan waarmee de afstand burger-politiek en burger- bestuur verkleind kunnen worden. Gemeentepanel, referendum, klachtenregeling, enz. In deze raad is al vele malen in algemene beschouwingen en in de Commissie Algemene Zaken over dit onderwerp gediscussieerd. Voorzitter, daarom beperk ik mij tot een enkele aanvullende opmerking en onze conclusie. De paragraaf over het referendum bevat enkele, in onze ogen, teleurstellende passages. Bijvoorbeeld om een referendum te houden samen met verkiezingen. Maar toch zijn wij blij met de toezegging dat dit jaar nog een referendum-verordening aan de raad zal worden voorgelegd. Een tip daarbij: kijk nog eens nadrukkelijk naar de ontwerp-verordening die de D66-fractie in 1990 aan u heeft aangeboden. Het gemeentepanel is voor onze fractie een belangrijk instru ment. Zoals bekend wordt in het kader van de sociale vernieu wing in de naoorlogse wijken een zogenaamd geautomatiseerd signaleringssysteem ontworpen met betrekking tot allerlei kwalitatieve gegevens. In hoeverre is hier afstemming moge lijk met het gemeentepanel? Ook in de sociale vernieuwing wordt voortdurend gesproken over een andere opstelling van het gemeentelijk apparaat. 6 Korte lijnen, snel beslissen, het doorbreken van hokjesgeest. Dat slaat ook op onszelf terug, voorzitter. Sommige college nota's moeten soms in drie raadscommissies besproken worden. Bij de evaluatie van het commissiestelsel in 1993 zal ook daar naar gekeken moeten worden. Je kunt prachtige structuren bedenken om de burgers weer bij de lokale politiek te betrek ken, maar je moet zelf als politieke fractie daarbij ook het voortouw nemen. Daarom komen wij bijvoorbeeld met een eigen enquête inzake de kerntaken. Maar ook daarmee ben je er nog niet, je zult tijd moeten vrijmaken om je rol als volksverte genwoordiger waar te maken. Daar zit je aan de grens van wat fysiek mogelijk is. Daarom hecht mijn fractie ook aan meer faciliteiten voor bijvoorbeeld schaduwfractieleden. Voorzitter, bestuurlijke vernieuwing moet een constant proces zijn, eigenlijk een soort permanente resolutie. Politiek en apparaat moeten voortdurend inspelen op veranderingen die zich in de maatschappij zelf voltrekken. In dit licht be schouwd kunnen wij akkoord gaan met de stap die middels deze startnotitie wordt gezet. Wij wachten het actieprogramma af. (19.45 uur de heren van Olffen en Greving komen binnen.) De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, als wij bij gemeente politiek spreken over bestuurlijke vernieuwing, spreken wij in wezen over een nieuw lokaal bestuur, althans een bestuur met een vernieuwd en veranderd gezicht. Er is sprake van een zogenaamde crisis in de lokale politiek. Maar niet alleen daar en niet alleen in ons land, maar ook provinciaal, lande lijk en in alle westerse democratieën is er sprake van lauw heid. Geen betrokkenheid, geen verantwoordelijkheid bij het democratisch besluitvormingsproces. De uitdagingen met de daarbijbehorende creativiteit om zaken op te pakken en op te lossen worden node gemist. Burgers voelen zich niet echt verantwoordelijk meer, zo lijkt het, willen dat in de meeste gevallen ook niet. Is hier sprake van een te ver doorgevoerde individualisering waarbij het alleen nog maar om het eigen ik en het directe eigen belang draait? De democratie en de rechtsstaat mogen dan wel gerealiseerde verworvenheden zijn, maar voor hun bloei en verdere ontwikkeling in de eigen tijd en binnen de sociaal economische en financiële context blij ven de betrokkenheid en de deelname van de bevolking noodza kelijk. Beslissingen zouden anders overgelaten worden aan een kleine elite en dat heeft dan weer op termijn gevolgen voor het functioneren van de democratische rechtsstaat. Bestuurlijke vernieuwing is zo'n gecompliceerd proces dat wij dat vanavond echt niet oplossen met uiterlijke zaken als 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 4