Deze brieven worden in handen gesteld van b. en w. om pread
vies
Sub I tot en met M.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 6 (bijlage nr. 146).
De Voorzitter: Aan de orde is Startnotitie Bestuurlijke
Vernieuwing.
De heer De Jong: Voorzitter, de vraag die vanavond voorligt
is of wij met de Startnotitie Bestuurlijke Vernieuwing in
kunnen spelen op de crisis in de lokale democratie, die door
velen na de raadsverkiezingen van 1990 is gesignaleerd.
Overigens is die crisis van de democratie er veel meer één
van de lokale politiek. De startnotitie geeft een aantal
voorstellen aan waarmee de afstand burger-politiek en burger-
bestuur verkleind kunnen worden. Gemeentepanel, referendum,
klachtenregeling, enz. In deze raad is al vele malen in
algemene beschouwingen en in de Commissie Algemene Zaken over
dit onderwerp gediscussieerd.
Voorzitter, daarom beperk ik mij tot een enkele aanvullende
opmerking en onze conclusie.
De paragraaf over het referendum bevat enkele, in onze ogen,
teleurstellende passages. Bijvoorbeeld om een referendum te
houden samen met verkiezingen. Maar toch zijn wij blij met de
toezegging dat dit jaar nog een referendum-verordening aan de
raad zal worden voorgelegd. Een tip daarbij: kijk nog eens
nadrukkelijk naar de ontwerp-verordening die de D66-fractie
in 1990 aan u heeft aangeboden.
Het gemeentepanel is voor onze fractie een belangrijk instru
ment. Zoals bekend wordt in het kader van de sociale vernieu
wing in de naoorlogse wijken een zogenaamd geautomatiseerd
signaleringssysteem ontworpen met betrekking tot allerlei
kwalitatieve gegevens. In hoeverre is hier afstemming moge
lijk met het gemeentepanel?
Ook in de sociale vernieuwing wordt voortdurend gesproken
over een andere opstelling van het gemeentelijk apparaat.
6
Korte lijnen, snel beslissen, het doorbreken van hokjesgeest.
Dat slaat ook op onszelf terug, voorzitter. Sommige college
nota's moeten soms in drie raadscommissies besproken worden.
Bij de evaluatie van het commissiestelsel in 1993 zal ook
daar naar gekeken moeten worden. Je kunt prachtige structuren
bedenken om de burgers weer bij de lokale politiek te betrek
ken, maar je moet zelf als politieke fractie daarbij ook het
voortouw nemen. Daarom komen wij bijvoorbeeld met een eigen
enquête inzake de kerntaken. Maar ook daarmee ben je er nog
niet, je zult tijd moeten vrijmaken om je rol als volksverte
genwoordiger waar te maken. Daar zit je aan de grens van wat
fysiek mogelijk is. Daarom hecht mijn fractie ook aan meer
faciliteiten voor bijvoorbeeld schaduwfractieleden.
Voorzitter, bestuurlijke vernieuwing moet een constant proces
zijn, eigenlijk een soort permanente resolutie. Politiek en
apparaat moeten voortdurend inspelen op veranderingen die
zich in de maatschappij zelf voltrekken. In dit licht be
schouwd kunnen wij akkoord gaan met de stap die middels deze
startnotitie wordt gezet. Wij wachten het actieprogramma af.
(19.45 uur de heren van Olffen en Greving komen binnen.)
De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, als wij bij gemeente
politiek spreken over bestuurlijke vernieuwing, spreken wij
in wezen over een nieuw lokaal bestuur, althans een bestuur
met een vernieuwd en veranderd gezicht. Er is sprake van een
zogenaamde crisis in de lokale politiek. Maar niet alleen
daar en niet alleen in ons land, maar ook provinciaal, lande
lijk en in alle westerse democratieën is er sprake van lauw
heid. Geen betrokkenheid, geen verantwoordelijkheid bij het
democratisch besluitvormingsproces. De uitdagingen met de
daarbijbehorende creativiteit om zaken op te pakken en op te
lossen worden node gemist. Burgers voelen zich niet echt
verantwoordelijk meer, zo lijkt het, willen dat in de meeste
gevallen ook niet. Is hier sprake van een te ver doorgevoerde
individualisering waarbij het alleen nog maar om het eigen ik
en het directe eigen belang draait? De democratie en de
rechtsstaat mogen dan wel gerealiseerde verworvenheden zijn,
maar voor hun bloei en verdere ontwikkeling in de eigen tijd
en binnen de sociaal economische en financiële context blij
ven de betrokkenheid en de deelname van de bevolking noodza
kelijk. Beslissingen zouden anders overgelaten worden aan een
kleine elite en dat heeft dan weer op termijn gevolgen voor
het functioneren van de democratische rechtsstaat.
Bestuurlijke vernieuwing is zo'n gecompliceerd proces dat wij
dat vanavond echt niet oplossen met uiterlijke zaken als
7