gemeente panel, referendum en wat dies meer zij. Het zou jammer zijn als de discussie alleen daarover zou gaan. Als CDA-fractie hebben wij ook altijd van meet af aan gesteld dat het moet gaan om de meerwaarde. Wordt het directe contact met de kiezers daardoor versterkt? Neemt de betrokkenheid daardoor toe? Met andere woorden, raken meer burgers weer in de politiek geïnteresseerd en trekken zij weer in grotere getale naar de stembus en voelen zij zich dan ook weer mede verantwoordelijk? Wij betwijfelen dat, eerlijk gezegd, het gaat om meer. Ik wil hier niet echt ingaan op gemeentepanel en referendum, dat is al meerdere malen in de commissie gebeurd. In de startnotitie wordt aangekondigd dat voorstel len worden geformuleerd, wat het consultatief referendum betreft. Er zijn echter heel weinig onderwerpen die hiervoor in aanmerking kunnen komen, zowel wijkgebonden als over de gehele gemeente. De nadelen lijken groter dan de voordelen. Echter wij willen de mogelijkheid om een consultatief refe rendum te houden niet uitsluiten. In een enkel geval zou het wellicht kunnen, dat valt nu niet te overzien. In de startnotitie is ook sprake van een gemeentepanel. Het enige echte gemeentepanel, het gemeenteforum, is uiteraard de gekozen gemeenteraad zelf. Laat dat voorop staan. Eens in de vier jaar wordt gevoerd beleid getoetst door middel van verkiezingen. Er is hier echter sprake van een ander gemeen tepanel, waarvan het ons nog niet geheel duidelijk is hoe dat zou moeten functioneren. Daarom is het ons nu niet mogelijk om er negatief tegenover te staan. Het lijkt ons juist om het nader uitgewerkte voorstel af te wachten, zodat wij dan ons oordeel kunnen geven. Nogmaals, genoemde zaken staan bij ons laag op de prioritei tenlijst. Je lost daar de echte crisis niet mee op. Waar los je die dan wel mee op, zult u vragen. Dan moet voorop gesteld worden dat het dermate ingewikkeld is, dat er geen sprake zijn kan van oplossingen zodat alles weer naar wens verloopt. Bovendien, niemand weet precies welke ontwikkelingen ons te wachten staan. Het kan dan ook nooit zo zijn dat wij moeten verlangen dat alles weer wordt zoals het was. Wij zitten immers midden in grote veranderingsprocessen waar wij zelf wel deel van uitma ken, maar waar wij zelf echt niet de leidsels van in handen hebben, die illusie moeten wij beslist niet koesteren. De politieke bewegingen, de partijen, verkeren zelf immers ook in een crisis. De meeste partijen zijn gestoeld op ideeën nog stammend uit de 19e eeuw. In Oost Europa is het communisme ontmanteld, ideologieën zijn in elkaar gestort en dat is niet alleen in Oost Europa het geval, die geest waart ook in West Europa, in Nederland, rond. Daarom ligt de essentie van 8 bestuurlijke vernieuwing ook in een ideologische crisis. Dat wil zeggen, wij hebben te lang door gevaren op de oude koers, maar de ontwikkelingen hebben ons ingehaald. Wij hebben ook te lang een afwachtende houding ingenomen. Te laat zijn de discussies gestart over de rol van de overheid in dit geheel en dus is daarmee ook de politieke besluitvorming als belang rijk onderdeel van het functioneren van de democratie kenne lijk niet met zijn tijd meegegaan. Het is te ondoorzichtig geworden. Als dan ook de startnotitie spreekt over het berei ken van een optimale relatie tussen bestuur, de samenleving, politiek en ambtelijke organisatie, dan moeten wij volgens de CDA-fractie spreken over een heldere besluitvorming. De gemeenteraadsleden zullen veel moeten luisteren, de persoon lijke benadering tot de burger blijft het sleutelwoord. Wij zijn immers volksvertegenwoordigers en dan gaat het er niet om door geregeld te toetsen om zo te vernemen of het beleid dat wij voeren of gevoerd hebben goed overkomt, want dan wordt het feitelijk omgedraaid. Nee, politieke beslissingen is het kenmerk van een democratische besluitvormingsproces, die behoren in een open overleg tot stand te komen. Openbaar heid schept ruimte voor kritiek, het afleggen van verantwoor ding en een uiteindelijke beoordeling van politieke partijen en politici door de kiezer. Overtuigingen, politieke visies en daarvan afgeleide standpunten zullen zo veel mogelijk centraal moeten staan bij bestuurlijke vernieuwing, dat wil zeggen in het contact naar de burgers, de kiezers toe en zeer zeker bij de verkiezingen. Zij geven de burgers, zeker op de middellange termijn, meer houvast dan opvattingen en stand punten die door de waan van de dag zijn ingenomen of achter ontwikkelingen aanhollen. Dat houdt ook in dat procedures effectief en inzichtelijk moeten zijn, zodat ook het beleid zelf inzichtelijker wordt. Ook qua tijdsduur moeten beleid en procedures binnen redelijke termijnen tot afronding komen. Brieven, beleidsnota's etc., hetzij herhaald, moeten in gewoon Nederlands, in menselijke taal dus, worden gesteld. Wij weten niet in welke ontwikkelingen wij eigenlijk verzeild zijn geraakt en hoe de wereld er over tien jaar uit zal zien. Wel is het zo dat wij als raadsleden, als bestuurders van deze stad, als ambtenaren, niet meer echt op de oude voet verder kunnen of dat wij pas weer tevreden kunnen zijn als de opkomstcijfers bij de verkiezingen weer acceptabel zijn, want ook dat is betrekkelijk en niet nieuw. In 1869 kende Leeuwar den dit verschijnsel ook al, van de toen 1071 kiesgerechtig den - alleen de gegoede burgerij mocht toen stemmen - brach ten slechts 317 burgers hun stem uit voor de gemeenteraad. Dus opkomstcijfers op zich zijn geen doel, maar zijn natuur lijk wel een indicatie. Nee, het zwaartepunt ligt bij de politieke partijen en de overheid, duidelijke standpunten 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 5