gerelateerd aan de maatstaven die politici in hun politiek hanteren. Dan moet je aangeven waarom dat beleid wordt ge voerd en dat ook wel eens compromissen nodig zijn in dit land; dat heldere keuzes worden gemaakt, openheid in besluit vorming, doorzichtige regel- en wetgeving èn een luisterend oor. Weten wij wel echt wat de kiezers bezig houdt? Wat is de grootste zorg, wat zijn de zorgen waar de burgers zich mee bezig houden? Het blijkt toch dat daar dan nog wel eens een enkel hiaat zit, de burger voelt zich bijvoorbeeld niet echt veilig. Dat is één van de grootste zorgen in onze tijd. Leggen wij daarom wel echt de prioriteit bij de veiligheid en de criminaliteitsbestrijding in ons gehele beleid? Waarom voelen mensen zich op velerlei terreinen zo bedreigd? De overheid kan niet alles, dat mag ook niet worden verwacht. Ook dat is een onderdeel van bestuurlijke vernieuwing, het doorgeven en/of afstoten van taken. Alleen al uit financieel oogpunt zal dat moeten. Maar dat moet dan ook worden uitge legd. De overheid zal zich moeten concentreren op kerntaken en niet alles meer zelf moeten willen opzetten en uitvoeren. Mijnheer de voorzitter, de politiek heeft een missie. De overstap naar het volgende millennium kent grote uitdagingen. In dat geheel zal ook de politiek de bakens moeten verzetten. Niet alles kan en moet meer gebeuren door de politiek zelf. (De heer Den Oudsten: Mag ik de heer Bilker even onderbreken. Hij sprak net over zodanig opstellen van nota's dat iedereen dat zou kunnen begrijpen. Het woord "millennium" kan hij dat even voor mij verklaren?) De overstap naar de volgende 1000 jaar, mil duizend, mijnheer Deb Oudsten. Niet alles kan en moet meer gebeuren door de politiek zelf, de verhoudingen zijn - zoals ik gezegd heb - internationaal toch plaatselijk veranderd. Groeiende verschillen in opvat tingen, afkomst en huidskleur zijn een feit. Voor pluriforme overdracht van normen en waarden moet ruimte worden gecre- eerd, dwars tegen vervreemding, oppervlakkigheid en commerci alisering in. Terecht heet de notitie nu "Startnotitie" en als zodanig wil de CDA-fractie bestuurlijke vernieuwing ook uitvoeren. Het is echter een zaak die bij voortduring onze aandacht opeist, als gehele gemeenteraad, als ambtenaren, maar vooral - zo heb ik het vanavond willen benaderen - als politieke partijEn elke fractie zal grotendeels toch zijn eigen invulling daaraan moeten geven. Dank u wel. 10 De heer Den Oudsten: Voorzitter, wat moet ik nu nog zeggen, na dit uitgebreide verhaal, waarin niet alleen onze eigen problematiek in Leeuwarden maar ook de problematiek van wereld rondom dit punt nog eens even in ogenschouw is geno men. (De Voorzitter: Leeuwarden is ook het hart van de we reld. Ik pas dat iedere dag met de passer op mijn globe af en dat klopt nog steeds.) Zo ligt overigens iedere stad in Nederland centraal in Europa. Wij hebben in de afgelopen paar jaar voortdurend het woord "vernieuwing" zien opduiken op verschillende beleidsterrei nen: bestuurlijke vernieuwing, stedelijke vernieuwing, socia le vernieuwing. Het is op al die drie terreinen eigenlijk gebleken dat, in tegenstelling tot een aantal andere woorden die wij hebben zien komen en verdwijnen, dit toch ook een zekere inhoud heeft gehad. Afgelopen jaren is er inderdaad al flink wat vernieuwd. Als wij kijken naar stedelijke vernieu wing, dan heeft dat begrip ook flink inhoud gekregen, zeker in Leeuwarden. Als wij kijken naar sociale vernieuwing heeft dat zeker inhoud gekregen, ik kom daar overigens zo nog even op terug. Als het gaat om bestuurlijke vernieuwing heeft dat op dit moment niet alleen geleid tot een nota. Als je kijkt naar bestuurlijke vernieuwing in de afgelopen periode, dan praten wij over samenwerkingsverbanden bijvoorbeeld tussen gemeenten - wat ik ook eigenlijk een vorm van bestuurlijke vernieuwing vind - er langzamerhand achter komen dat je als gemeente alleen niet meer voor alle problemen kunt staan en samenwerkingsverbanden nodig hebt. Dan zie je ook dat op dat terrein forse ontwikkelingen zijn geweest. Als wij kijken naar een vorm van schaalvergroting in het bestuur, dat op dit moment in ieder geval in discussie is, zien wij ook dat dat nu meer dan in het verleden een discussies is en dat dat niet kan gaan zonder ook een vorm van schaalverkleining. Want het draagvlak van ons politiek handelen - zeg maar van de demo cratie - zal zodanig inhoud moeten worden gegeven dat mensen zich daar ook nog in kunnen herkennen. Op dit ogenblik zie je eigenlijk dat - en dan kom ik even op het feitelijke thema van vanavond - in de sociale vernieuwing en de manier waarop wij daar het afgelopen jaar mee om zijn gegaan ook een flink stuk bestuurlijke vernieuwing zijn plaats heeft gekregen. Als je kijkt naar op welke manier nu in wijken wordt gewerkt, op welke manier het profiel van wijken wordt versterkt, het starten van resultaatgerichte actieprogramma's wordt gerealiseerd, dan kan dat niet anders plaatsvinden dan dat daar ook op een andere manier bestuur lijk tegen aan wordt gekeken en er mee wordt omgegaan. Dus een flink stuk bestuurlijke vernieuwing, die in deze nota overigens enigszins onderbelicht is. Maar dat is op zichzelf niet zo erg, omdat deze nota ons een aantal instrumenten 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 6