gerelateerd aan de maatstaven die politici in hun politiek
hanteren. Dan moet je aangeven waarom dat beleid wordt ge
voerd en dat ook wel eens compromissen nodig zijn in dit
land; dat heldere keuzes worden gemaakt, openheid in besluit
vorming, doorzichtige regel- en wetgeving èn een luisterend
oor.
Weten wij wel echt wat de kiezers bezig houdt? Wat is de
grootste zorg, wat zijn de zorgen waar de burgers zich mee
bezig houden? Het blijkt toch dat daar dan nog wel eens een
enkel hiaat zit, de burger voelt zich bijvoorbeeld niet echt
veilig. Dat is één van de grootste zorgen in onze tijd.
Leggen wij daarom wel echt de prioriteit bij de veiligheid en
de criminaliteitsbestrijding in ons gehele beleid? Waarom
voelen mensen zich op velerlei terreinen zo bedreigd?
De overheid kan niet alles, dat mag ook niet worden verwacht.
Ook dat is een onderdeel van bestuurlijke vernieuwing, het
doorgeven en/of afstoten van taken. Alleen al uit financieel
oogpunt zal dat moeten. Maar dat moet dan ook worden uitge
legd. De overheid zal zich moeten concentreren op kerntaken
en niet alles meer zelf moeten willen opzetten en uitvoeren.
Mijnheer de voorzitter, de politiek heeft een missie. De
overstap naar het volgende millennium kent grote uitdagingen.
In dat geheel zal ook de politiek de bakens moeten verzetten.
Niet alles kan en moet meer gebeuren door de politiek zelf.
(De heer Den Oudsten: Mag ik de heer Bilker even onderbreken.
Hij sprak net over zodanig opstellen van nota's dat iedereen
dat zou kunnen begrijpen. Het woord "millennium" kan hij dat
even voor mij verklaren?) De overstap naar de volgende 1000
jaar, mil duizend, mijnheer Deb Oudsten.
Niet alles kan en moet meer gebeuren door de politiek zelf,
de verhoudingen zijn - zoals ik gezegd heb - internationaal
toch plaatselijk veranderd. Groeiende verschillen in opvat
tingen, afkomst en huidskleur zijn een feit. Voor pluriforme
overdracht van normen en waarden moet ruimte worden gecre-
eerd, dwars tegen vervreemding, oppervlakkigheid en commerci
alisering in.
Terecht heet de notitie nu "Startnotitie" en als zodanig wil
de CDA-fractie bestuurlijke vernieuwing ook uitvoeren. Het is
echter een zaak die bij voortduring onze aandacht opeist, als
gehele gemeenteraad, als ambtenaren, maar vooral - zo heb ik
het vanavond willen benaderen - als politieke partijEn elke
fractie zal grotendeels toch zijn eigen invulling daaraan
moeten geven.
Dank u wel.
10
De heer Den Oudsten: Voorzitter, wat moet ik nu nog zeggen,
na dit uitgebreide verhaal, waarin niet alleen onze eigen
problematiek in Leeuwarden maar ook de problematiek van
wereld rondom dit punt nog eens even in ogenschouw is geno
men. (De Voorzitter: Leeuwarden is ook het hart van de we
reld. Ik pas dat iedere dag met de passer op mijn globe af en
dat klopt nog steeds.) Zo ligt overigens iedere stad in
Nederland centraal in Europa.
Wij hebben in de afgelopen paar jaar voortdurend het woord
"vernieuwing" zien opduiken op verschillende beleidsterrei
nen: bestuurlijke vernieuwing, stedelijke vernieuwing, socia
le vernieuwing. Het is op al die drie terreinen eigenlijk
gebleken dat, in tegenstelling tot een aantal andere woorden
die wij hebben zien komen en verdwijnen, dit toch ook een
zekere inhoud heeft gehad. Afgelopen jaren is er inderdaad al
flink wat vernieuwd. Als wij kijken naar stedelijke vernieu
wing, dan heeft dat begrip ook flink inhoud gekregen, zeker
in Leeuwarden. Als wij kijken naar sociale vernieuwing heeft
dat zeker inhoud gekregen, ik kom daar overigens zo nog even
op terug. Als het gaat om bestuurlijke vernieuwing heeft dat
op dit moment niet alleen geleid tot een nota. Als je kijkt
naar bestuurlijke vernieuwing in de afgelopen periode, dan
praten wij over samenwerkingsverbanden bijvoorbeeld tussen
gemeenten - wat ik ook eigenlijk een vorm van bestuurlijke
vernieuwing vind - er langzamerhand achter komen dat je als
gemeente alleen niet meer voor alle problemen kunt staan en
samenwerkingsverbanden nodig hebt. Dan zie je ook dat op dat
terrein forse ontwikkelingen zijn geweest. Als wij kijken
naar een vorm van schaalvergroting in het bestuur, dat op dit
moment in ieder geval in discussie is, zien wij ook dat dat
nu meer dan in het verleden een discussies is en dat dat niet
kan gaan zonder ook een vorm van schaalverkleining. Want het
draagvlak van ons politiek handelen - zeg maar van de demo
cratie - zal zodanig inhoud moeten worden gegeven dat mensen
zich daar ook nog in kunnen herkennen.
Op dit ogenblik zie je eigenlijk dat - en dan kom ik even op
het feitelijke thema van vanavond - in de sociale vernieuwing
en de manier waarop wij daar het afgelopen jaar mee om zijn
gegaan ook een flink stuk bestuurlijke vernieuwing zijn
plaats heeft gekregen. Als je kijkt naar op welke manier nu
in wijken wordt gewerkt, op welke manier het profiel van
wijken wordt versterkt, het starten van resultaatgerichte
actieprogramma's wordt gerealiseerd, dan kan dat niet anders
plaatsvinden dan dat daar ook op een andere manier bestuur
lijk tegen aan wordt gekeken en er mee wordt omgegaan.
Dus een flink stuk bestuurlijke vernieuwing, die in deze nota
overigens enigszins onderbelicht is. Maar dat is op zichzelf
niet zo erg, omdat deze nota ons een aantal instrumenten
11