aanreikt die ons kunnen helpen bij het opbouwen van bestuur lijke vernieuwing. Het is een startnotitie, dat is net al gezegd, die in hoofdlijnen aangeeft welke kanten wij daarmee op kunnen. Wij kunnen met deze nota op zichzelf goed uit de voeten. Wij denken dat dit een hele goede aanzet is om be stuurlijke vernieuwing ook daadwerkelijk inhoud te geven, niet alleen in woorden en hopen dat wij op de langere termijn resultaten krijgen. Maar wij moeten proberen vooral op de korte termijn bestuurlijke vernieuwing ook daadwerkelijk in activiteiten om te zetten. Ik zou nog op een paar onderwerpen wat nader willen ingaan. Allereerst de relatie tussen de burgers en de politiek. Wij hebben in de raad eigenlijk de neiging om oplossingen te zoeken voor onze problemen in gemeentelijk verband. Wij signaleren problemen, er komt een gemeentelijke nota en die nota moet de oplossing van onze problemen aanreiken. Dan gaan wij er wel of niet mee akkoord. In dit verband wijs ik toch uitdrukkelijk op de rol van de politieke partijen zelf. Het is de taak van politieke partijen om zorgvuldig en met ener gie te trachten mensen te blijven betrekken bij wat er poli tiek in de samenleving gebeurt. Wij trachten dat als Partij van de Arbeid met vallen en opstaan te doen, door bijvoor beeld in de wijken wijkbezoeken te houden, regelmatig frac tievergadering in de wijken te houden, wij proberen het poli tieke debat te stimuleren door het organiseren van politieke cafés, wij houden spreekuren. Kortom, wij proberen dat met een aantal instrumenten ook zelf vorm te geven en in te vullen. Even los van het feit dat niet elk van die instrumen ten op korte termijn kans van slagen biedt. Je moet proberen als politieke partij je kiezers daadwerkelijk bij politieke processen te betrekken en dat zodanig te doen dat mensen weten waar je het over hebt en ook invloed kunnen uitoefenen op datgene wat wij hier met elkaar zitten te doen. Wij probe ren daar ons steentje aan bij te dragen. Wij denken dat het ook voor de politiek in het algemeen in Leeuwarden goed is dat ook andere partijen zich naar vermogen daarmee bezig houden. Dan geldt wat minder, denk ik, het fysieke argument wat de woordvoerder van de D66-fractie net noemde, dan ben je eigenlijk verplicht naar je leden, maar ook naar je kiezers, om te proberen daar inhoud aan te geven. Tweede punt dat ik wil noemen is de rol van de gemeenteraad. Het is terecht, zoals in de nota wordt gesteld, dat het verstandig is van de gemeente en ook nodig, dat zij zich met de hoofdlijnen van het beleid moet bezig houden. Het is dus ook nodig dat in verband hiermee als het ware een soort optimaal delegatiepatroon moet worden gehanteerd. Kortom, het overdragen van uitvoerende taken naar het college om ruimte 12 te houden voor die hoofdlijnen. Wie kan overigens tegen een optimale delegatie zijn? Maar dat brengt ook een aantal verantwoordelijkheden met zich mee. Drie zaken zijn in dit geval van belang. Ten eerste, als je zaken overdraagt in uitvoerende zin aan het college, betekent dat dat het college dus ook voortdurend moet overleggen over de hoofdlijnen van het beleid, ook in commissiezaken aan de orde moet stellen, kortom de raad erbij houden. De raad moet tegelijkertijd nadenken om op een vroeg tijdig tijdstip aan het beleid, aan die hoofdlijnen vorm te geven Ten tweede - en dat is een spanningsveld dat wij al eerder aan de orde hebben gehad - dat de raad ondanks het feit dat die hoofdlijnen van belang zijn dat moet de leidraad voor onze bezigheden zijn, open moet blijven staan voor signalen uit de samenleving. Die signalen bewegen zich vaak op details van beleid. Dat is een spanningsveld waar wij voortdurend mee te maken hebben. Er wordt in allerlei stukken gesproken over de ombudsfunctie van raadsleden, dat is nog steeds erg be langrijk, denk ik. Ten derde, het meer besturen op hoofdlijnen betekent automa tisch dat er ook een andere invulling moet worden gegeven aan de controlerende taak van de raad. Dat laatste punt hebben wij eigenlijk nooit fundamenteel met elkaar over gesproken. Ik denk dat het verstandig is om dat in commissieverband nog eens - misschien in een brainstor mende discussie - aan de orde te laten komen. Communicatie. In feite praten wij in deze nota op elke pagina over communi catie. Communicatie is van belang voor het welslagen van het proces van bestuurlijke vernieuwing. Een instrument als lokale omroep, waaronder mogelijk lokale tv, goede schrifte lijke communicatie en alles wat wij aan informatie geven toegankelijk maken, is essentieel noodzakelijk om te proberen het bestuurlijke vernieuwingsbeleid van de grond te trekken. Wij vinden dan ook dan een intensivering van dit punt noodza kelijk is. Communicatie betekent aan de andere kant niet eenrichtingverkeer. Je moet ook open staan - ik heb dat net al gezegd - voor signalen uit de samenleving en daar ook daadwerkelijk iets mee doen. Met andere woorden wij moeten ook instrumenten/methoden hebben om te proberen die signalen te vertalen naar gemeentelijk beleid. Dan kom ik op het stadspanel. Het stadspanel is zo'n instru ment om te kunnen toetsen of je goed zit, of de kwaliteit van je dienstverlening goed is, of mensen inderdaad aansluiting hebben bij wat je als gemeentelijke overheid aan het doen 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 7