aanreikt die ons kunnen helpen bij het opbouwen van bestuur
lijke vernieuwing. Het is een startnotitie, dat is net al
gezegd, die in hoofdlijnen aangeeft welke kanten wij daarmee
op kunnen. Wij kunnen met deze nota op zichzelf goed uit de
voeten. Wij denken dat dit een hele goede aanzet is om be
stuurlijke vernieuwing ook daadwerkelijk inhoud te geven,
niet alleen in woorden en hopen dat wij op de langere termijn
resultaten krijgen. Maar wij moeten proberen vooral op de
korte termijn bestuurlijke vernieuwing ook daadwerkelijk in
activiteiten om te zetten.
Ik zou nog op een paar onderwerpen wat nader willen ingaan.
Allereerst de relatie tussen de burgers en de politiek.
Wij hebben in de raad eigenlijk de neiging om oplossingen te
zoeken voor onze problemen in gemeentelijk verband. Wij
signaleren problemen, er komt een gemeentelijke nota en die
nota moet de oplossing van onze problemen aanreiken. Dan gaan
wij er wel of niet mee akkoord. In dit verband wijs ik toch
uitdrukkelijk op de rol van de politieke partijen zelf. Het
is de taak van politieke partijen om zorgvuldig en met ener
gie te trachten mensen te blijven betrekken bij wat er poli
tiek in de samenleving gebeurt. Wij trachten dat als Partij
van de Arbeid met vallen en opstaan te doen, door bijvoor
beeld in de wijken wijkbezoeken te houden, regelmatig frac
tievergadering in de wijken te houden, wij proberen het poli
tieke debat te stimuleren door het organiseren van politieke
cafés, wij houden spreekuren. Kortom, wij proberen dat met
een aantal instrumenten ook zelf vorm te geven en in te
vullen. Even los van het feit dat niet elk van die instrumen
ten op korte termijn kans van slagen biedt. Je moet proberen
als politieke partij je kiezers daadwerkelijk bij politieke
processen te betrekken en dat zodanig te doen dat mensen
weten waar je het over hebt en ook invloed kunnen uitoefenen
op datgene wat wij hier met elkaar zitten te doen. Wij probe
ren daar ons steentje aan bij te dragen. Wij denken dat het
ook voor de politiek in het algemeen in Leeuwarden goed is
dat ook andere partijen zich naar vermogen daarmee bezig
houden. Dan geldt wat minder, denk ik, het fysieke argument
wat de woordvoerder van de D66-fractie net noemde, dan ben je
eigenlijk verplicht naar je leden, maar ook naar je kiezers,
om te proberen daar inhoud aan te geven.
Tweede punt dat ik wil noemen is de rol van de gemeenteraad.
Het is terecht, zoals in de nota wordt gesteld, dat het
verstandig is van de gemeente en ook nodig, dat zij zich met
de hoofdlijnen van het beleid moet bezig houden. Het is dus
ook nodig dat in verband hiermee als het ware een soort
optimaal delegatiepatroon moet worden gehanteerd. Kortom, het
overdragen van uitvoerende taken naar het college om ruimte
12
te houden voor die hoofdlijnen. Wie kan overigens tegen een
optimale delegatie zijn? Maar dat brengt ook een aantal
verantwoordelijkheden met zich mee. Drie zaken zijn in dit
geval van belang.
Ten eerste, als je zaken overdraagt in uitvoerende zin aan
het college, betekent dat dat het college dus ook voortdurend
moet overleggen over de hoofdlijnen van het beleid, ook in
commissiezaken aan de orde moet stellen, kortom de raad erbij
houden. De raad moet tegelijkertijd nadenken om op een vroeg
tijdig tijdstip aan het beleid, aan die hoofdlijnen vorm te
geven
Ten tweede - en dat is een spanningsveld dat wij al eerder
aan de orde hebben gehad - dat de raad ondanks het feit dat
die hoofdlijnen van belang zijn dat moet de leidraad voor
onze bezigheden zijn, open moet blijven staan voor signalen
uit de samenleving. Die signalen bewegen zich vaak op details
van beleid. Dat is een spanningsveld waar wij voortdurend mee
te maken hebben. Er wordt in allerlei stukken gesproken over
de ombudsfunctie van raadsleden, dat is nog steeds erg be
langrijk, denk ik.
Ten derde, het meer besturen op hoofdlijnen betekent automa
tisch dat er ook een andere invulling moet worden gegeven aan
de controlerende taak van de raad.
Dat laatste punt hebben wij eigenlijk nooit fundamenteel met
elkaar over gesproken. Ik denk dat het verstandig is om dat
in commissieverband nog eens - misschien in een brainstor
mende discussie - aan de orde te laten komen.
Communicatie.
In feite praten wij in deze nota op elke pagina over communi
catie. Communicatie is van belang voor het welslagen van het
proces van bestuurlijke vernieuwing. Een instrument als
lokale omroep, waaronder mogelijk lokale tv, goede schrifte
lijke communicatie en alles wat wij aan informatie geven
toegankelijk maken, is essentieel noodzakelijk om te proberen
het bestuurlijke vernieuwingsbeleid van de grond te trekken.
Wij vinden dan ook dan een intensivering van dit punt noodza
kelijk is. Communicatie betekent aan de andere kant niet
eenrichtingverkeer. Je moet ook open staan - ik heb dat net
al gezegd - voor signalen uit de samenleving en daar ook
daadwerkelijk iets mee doen. Met andere woorden wij moeten
ook instrumenten/methoden hebben om te proberen die signalen
te vertalen naar gemeentelijk beleid.
Dan kom ik op het stadspanel. Het stadspanel is zo'n instru
ment om te kunnen toetsen of je goed zit, of de kwaliteit van
je dienstverlening goed is, of mensen inderdaad aansluiting
hebben bij wat je als gemeentelijke overheid aan het doen
13