bent. In die zin is het, denken wij, ook goed dat zo'n panel er komt. Wij denken dat het ook goed is dat dat snel wordt uitgewerkt Ik wou in dit verband overigens nog even een opmerking maken naar de CDA-fractie toe. De CDA-fractie heeft er voortdurend omheen gedraaid of zij nu wel of niet een stadspanel wil. Op zichzelf is dat niet ongebruikelijk als je iets niet wilt en je wilt ook voorstellen niet torpederen. Maar het is in onze ogen wel zo dat als wij vanavond besluiten om deze nota als startnotitie aan te nemen, het wel of niet willen van een stadspanel daarmee niet meer ter discussie is. Dat willen wij dan, met elkaar. Stem je daar vanavond niet tegen, dan ben je dus voor een stadspanel. Wij kunnen nog praten over hoeveel mensen daar in moeten zitten en hoeveel het mag kosten en hoe wij het precies uitvoeren, maar het principe van het stadspa nel staat dan niet meer ter discussie. Ik zeg dat nog een keer met nadruk, omdat juist die uitspraak door de CDA-frac tie tot nu toe niet is gedaan. (De heer Bilker: Dat vindt de heer Den OudstenJa, maar ik spreek namens mijn fractie op dit punt. (De heer Bilker: Maar dat vinden wij dus niet.) Dat begrijp ik, maar als wij het nu hebben over bestuurlijke vernieuwing, dan hebben wij het ook over duidelijkheid in de politiek en de CDA-fractie werpt hier een soort mist op die ik niet begrijp. Of je bent voor of je bent tegen, maar ik begrijp dat de CDA-fractie niet voor is en niet tegen, want zij wil eerst even precies afwachten wat voor voorstel er komt. Met het aannemen van deze notitie is de CDA-fractie in onze ogen gewoon voor. Nu kan zij achteraf zeggen, wij willen nog kijken naar de manier waarop wij het organiseren, maar het principe is daarmee niet meer ter discussie. Dan nog even een opmerking over het referendum. Wij zijn het eens met de stellingname van het college. Wij vinden dat dit instrument op dit moment niet de hoogste prioriteit verdient. Het is voortdurend nog lastig om precies greep te krijgen op de voor- en nadelen van dit instrument. Wij vinden aan de andere kant ook dat wij in ieder geval een basis moeten creëren waarop wij, als wij uit die discussie zijn, dat instrument kunnen hanteren op het moment dat wij denken dat het zinvol is. Ten slotte nog twee punten. De kwaliteit van de dienstverlening. Je kunt vernieuwen wat je wilt, als burgers ontevreden zijn over de kwaliteit van de dienstverlening, schiet je daar op zichzelf weinig mee op. In dit verband is het enige jaren geleden ingezette proces van cultuurverandering van belang. Er wordt geconstateerd in de nota dat het een proces van 14 lange adem is. Dat is ook zo, maar dat betekent wel dat wil je daar op den duur resultaat van verwachten, je als college dan ook voortdurend de vinger aan de pols zult moeten houden en instrumenten daar inzetten waar ook de kwaliteit van de dienstverlening en de cultuur van handelen van het ambtelijk apparaat mee verbeterd kan worden. Dan een punt dat in de nota eigenlijk maar als een eerste aanzet is behandeld. Hoe betrek je jonge mensen bij de poli tiek? Wij praten over een heel klein beginnetje, dat wordt ook als het ware als zodanig in die nota gemeld. Wij denken dat het verstandig is om met name de interesse van jongeren in de politiek te vergroten en uit te bouwen en dit begin ook snel te laten opvolgen door nieuwe initiatieven. De heer Heins: Bestuurlijke vernieuwing, een startnotitie die genoemd kan worden als een resultaat van vele discussies in commissies, politieke partijen, media en daarbuiten. 23 aanbevelingen, waarvan een groot aantal gericht is op onderzoek, inventarisatie en plannenmakerijen. Ik ga niet in op de aanbevelingen afzonderlijk, dat hebben wij in commis sieverband al ettelijke keren gedaan. Je kan zeggen dat het resultaat dat er nu ligt, daar een weerslag van is. Slechts enkele aanbevelingen zijn helaas op de korte termijn op uitvoering gericht. Wij hopen dat een groot aantal van deze aanbevelingen omgezet kan wordt in concrete activiteiten bij nieuw beleid 1993, voor zover extra geld noodzakelijk is en dat anderen in de planning van dit en volgend jaar opgeno men kunnen worden. Voor de PAL/Groen Links-fractie betekent bestuurlijke ver nieuwing het vergroten van de betrokkenheid en medezeggen schap van de Leeuwarder bevolking. Dat betekent in onze visie: meer mogelijkheden, directe invloed van de bewoners; - minder bureaucratie; - meer mogelijkheden voor de gemeenteraad en - meer promotie van de lokale politiek. Rond deze vier accenten zijn vele aanbevelingen uit de start notitie te rangschikken. Wij denken dat met deze notitie en de goede voornemens in het kader van buurtbeheer, sociale vernieuwing en de discussie rond de kerntaken, de trein voor cultuurverandering - waar rond ik het dan even schaar - op de rails staat en de goede kant op gaat. Daar willen wij als raadsfractie in meedenken, meebesturen en ons constructief opstellen. Maar wij hebben als raad ook een andere taak, een belangrijke taak, de controle op de uitvoering. Naast betrokkenheid bij 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 8