bent. In die zin is het, denken wij, ook goed dat zo'n panel
er komt. Wij denken dat het ook goed is dat dat snel wordt
uitgewerkt
Ik wou in dit verband overigens nog even een opmerking maken
naar de CDA-fractie toe. De CDA-fractie heeft er voortdurend
omheen gedraaid of zij nu wel of niet een stadspanel wil. Op
zichzelf is dat niet ongebruikelijk als je iets niet wilt en
je wilt ook voorstellen niet torpederen. Maar het is in onze
ogen wel zo dat als wij vanavond besluiten om deze nota als
startnotitie aan te nemen, het wel of niet willen van een
stadspanel daarmee niet meer ter discussie is. Dat willen wij
dan, met elkaar. Stem je daar vanavond niet tegen, dan ben je
dus voor een stadspanel. Wij kunnen nog praten over hoeveel
mensen daar in moeten zitten en hoeveel het mag kosten en hoe
wij het precies uitvoeren, maar het principe van het stadspa
nel staat dan niet meer ter discussie. Ik zeg dat nog een
keer met nadruk, omdat juist die uitspraak door de CDA-frac
tie tot nu toe niet is gedaan. (De heer Bilker: Dat vindt de
heer Den OudstenJa, maar ik spreek namens mijn fractie op
dit punt. (De heer Bilker: Maar dat vinden wij dus niet.) Dat
begrijp ik, maar als wij het nu hebben over bestuurlijke
vernieuwing, dan hebben wij het ook over duidelijkheid in de
politiek en de CDA-fractie werpt hier een soort mist op die
ik niet begrijp. Of je bent voor of je bent tegen, maar ik
begrijp dat de CDA-fractie niet voor is en niet tegen, want
zij wil eerst even precies afwachten wat voor voorstel er
komt. Met het aannemen van deze notitie is de CDA-fractie in
onze ogen gewoon voor. Nu kan zij achteraf zeggen, wij willen
nog kijken naar de manier waarop wij het organiseren, maar
het principe is daarmee niet meer ter discussie.
Dan nog even een opmerking over het referendum. Wij zijn het
eens met de stellingname van het college. Wij vinden dat dit
instrument op dit moment niet de hoogste prioriteit verdient.
Het is voortdurend nog lastig om precies greep te krijgen op
de voor- en nadelen van dit instrument. Wij vinden aan de
andere kant ook dat wij in ieder geval een basis moeten
creëren waarop wij, als wij uit die discussie zijn, dat
instrument kunnen hanteren op het moment dat wij denken dat
het zinvol is.
Ten slotte nog twee punten.
De kwaliteit van de dienstverlening.
Je kunt vernieuwen wat je wilt, als burgers ontevreden zijn
over de kwaliteit van de dienstverlening, schiet je daar op
zichzelf weinig mee op. In dit verband is het enige jaren
geleden ingezette proces van cultuurverandering van belang.
Er wordt geconstateerd in de nota dat het een proces van
14
lange adem is. Dat is ook zo, maar dat betekent wel dat wil
je daar op den duur resultaat van verwachten, je als college
dan ook voortdurend de vinger aan de pols zult moeten houden
en instrumenten daar inzetten waar ook de kwaliteit van de
dienstverlening en de cultuur van handelen van het ambtelijk
apparaat mee verbeterd kan worden.
Dan een punt dat in de nota eigenlijk maar als een eerste
aanzet is behandeld. Hoe betrek je jonge mensen bij de poli
tiek? Wij praten over een heel klein beginnetje, dat wordt
ook als het ware als zodanig in die nota gemeld. Wij denken
dat het verstandig is om met name de interesse van jongeren
in de politiek te vergroten en uit te bouwen en dit begin ook
snel te laten opvolgen door nieuwe initiatieven.
De heer Heins: Bestuurlijke vernieuwing, een startnotitie die
genoemd kan worden als een resultaat van vele discussies in
commissies, politieke partijen, media en daarbuiten.
23 aanbevelingen, waarvan een groot aantal gericht is op
onderzoek, inventarisatie en plannenmakerijen. Ik ga niet in
op de aanbevelingen afzonderlijk, dat hebben wij in commis
sieverband al ettelijke keren gedaan. Je kan zeggen dat het
resultaat dat er nu ligt, daar een weerslag van is.
Slechts enkele aanbevelingen zijn helaas op de korte termijn
op uitvoering gericht. Wij hopen dat een groot aantal van
deze aanbevelingen omgezet kan wordt in concrete activiteiten
bij nieuw beleid 1993, voor zover extra geld noodzakelijk is
en dat anderen in de planning van dit en volgend jaar opgeno
men kunnen worden.
Voor de PAL/Groen Links-fractie betekent bestuurlijke ver
nieuwing het vergroten van de betrokkenheid en medezeggen
schap van de Leeuwarder bevolking.
Dat betekent in onze visie:
meer mogelijkheden, directe invloed van de bewoners;
- minder bureaucratie;
- meer mogelijkheden voor de gemeenteraad en
- meer promotie van de lokale politiek.
Rond deze vier accenten zijn vele aanbevelingen uit de start
notitie te rangschikken. Wij denken dat met deze notitie en
de goede voornemens in het kader van buurtbeheer, sociale
vernieuwing en de discussie rond de kerntaken, de trein voor
cultuurverandering - waar rond ik het dan even schaar - op de
rails staat en de goede kant op gaat. Daar willen wij als
raadsfractie in meedenken, meebesturen en ons constructief
opstellen.
Maar wij hebben als raad ook een andere taak, een belangrijke
taak, de controle op de uitvoering. Naast betrokkenheid bij
15