de beleidsbepaling vindt er politieke controle plaats. Wij zijn in de afgelopen jaren regelmatig benaderd door burgers die vinden dat zij door het college of het gemeente lijk apparaat niet serieus zijn genomen. Het verwoorden van dat soort signalen in raadscommissies en raad is net zo'n belangrijke taak als meedenken, promoten en het vertolken van beleid op beslissingen. Dit houdt concreet in dat wij ons in de komende tijd kritisch blijven opstellen ten aanzien van de uitwerking van deze 23 beleidsaanbevelingen en de in gang gezette cultuurverande ring. Even als reactie op wat de heer Den Oudsten zei: wij vinden dat de raad de vinger aan de pols moet houden en niet het college alleen. Wij vinden de startnotitie een goede nota waarmee een gereed- schapkist is samengesteld met vele instrumenten voor een vernieuwing van het bestuur die erg noodzakelijk is. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, in uw inleiding schrijft u zelf al dat er geen reden tot paniek is. Dat klinkt mij beter in de oren dan de kreten die ik om mij heen hoor over crisis in lokale politiek enz. Dat gaat mij veel te ver. Uit allerlei publikaties blijkt namelijk dat de geringe belangstelling voor de politiek niet een op zichzelf staand feit is. Ook de belangstelling voor het verenigingsleven neemt af. Vele verenigingen hebben de grootste moeite om hun ledental op peil te houden, om van het krijgen van voldoende vrijwilligers maar te zwijgen. Toch vindt ook de WD-fractie dat er geprobeerd moet worden om de relatie tussen samenle ving, politiek en ambtelijke organisatie te verbeteren. In deze startnotitie wordt een aantal aanbevelingen gedaan waar de WD-fractie niet achter staat. Op bladzijde 3 van de raadsbrief bij het tweede aandacht streepje schrijft u: "Aan het houden van een referendum moet geen hoge prioriteit worden gegeven". Terwijl u 6 regels verderop schrijft: "Een raadplegend referendum is het middel bij uitstek om de kiezer een directere invloed te geven". Daar gaat het nu juist om. Wat doen wij met die uitslag? Bij een raadplegend referendum wordt de bevolking naar haar mening gevraagd. Als men zich niet houdt aan die uitslag, zal dat al gauw als kiezersbedrog worden ervaren. Maar bij de belofte de uitslag over te nemen, wordt de besluitvorming uit handen gegeven. Dat is in ieder geval in strijd met de Grond wet. In een parlementaire democratie behoort het primaat van de besluitvorming bij de gekozen volksvertegenwoordigers te 16 liggen. Die hebben het laatste woord. Aan het gemeentepanel hebben wij geen behoefte. Er is geen raad naast de gemeenteraad nodig. Het geld dat hiervoor nodig is zou gebruikt kunnen worden om wat meer concrete dingen te doen, bijvoorbeeld het verbeteren van de publieke tribune en de geluidsinstallatie in de raadszaal. Om het besturen op hoofdlijnen zo goed mogelijk te laten verlopen, is het nodig om bevoegdheden van de raad aan het college te delegeren. Wij zullen als raad moeten voorkomen dat onze positie wordt aangetast en zullen per onderdeel dit moeten bekijken. Bij de evaluatie van de commissies wordt ook het eventueel als volwaardig lid zijn van de commissies van steunfractiele- den meegenomen. Wij zijn daar geen voorstander van. Via de nu geldende inspraakregelingen kunnen deze steunfractieleden voldoende aan de discussie deelnemen. Om te komen tot een gedegen aanpak om ook de jongeren te bereiken stelt u voor om dit te doen in overleg met jongeren organisaties. Maar, en dat hebben wij ook al bij eerdere gelegenheden gezegd, dit mag niet via het inschakelen van het onderwijs, zonder dat deze er op voorhand bij betrokken wordt Rekening houdende met de door mij gemaakte opmerkingen kunnen wij instemmen met het besluit. De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, het doel van be stuurlijke vernieuwing is het vergroten van de betrokkenheid en de medezeggenschap van de burgers ten einde een optimale relatie tussen samenleving, politiek en ambtelijke organisa tie te bewerkstelligen. Kort samengevat heeft op gemeentelijk niveau de samenleving, het samenspel van de burgers, al dan niet georganiseerd in groepering met eigen doelstellingen op veel gebieden, via politieke partijen en verkiezingen ver trouwen uitgesproken in een aantal bestuurders, die te zamen als raad binnen de daarvoor gegeven wettelijke kaders en bevoegdheden de gemeente besturen, daarbij bijgestaan door het ambtelijk apparaat, dat beleidsvoorbereidend en uitvoe rend bezig is. De gemeenteraadsleden hebben zich via verkiezingsprogramma's vooraf gebonden aan politieke doelstellingen. Op de uitvoe ring daarvan zullen zij voortdurend door de burgers beoor deeld worden. Bestuurders zitten er niet voor zichzelf, maar moeten voortdurend gevoed worden door signalen uit de samen leving om goed te kunnen besturen. Burgers zullen zich ver antwoordelijk moeten weten voor elkaar en zullen hun ideeën 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 9