er wat ons betreft twee aanleidingen. Eén is de veranderen
de beleidslijn en dus ook gerichter inzetten van het geld
dat je er aan besteedt. Twee is de manier waarop het geheel
als zodanig ook georganiseerd is. Ik denk dat als wij ook
kijken naar de bestuurlijke herstructurering van het geheel
dat er nu aan zit te komen als dit voorstel de meerderheid
haalt, wij dat proces niet moeten onderschatten. Wij zijn
het wat dat betreft ook erg eens met de suggestie om dat
ook via een externe deskundige te laten begeleiden.
Er ontstond een enigszins koddige situatie tijdens de com
missievergadering toen het bestuur van het PMZW een verkla
ring aflegde en weg liep, vervolgens dus ook de dialoog
afbrak die zij op dat moment met de commissie had kunnen
aangaan. Ik heb dat wat merkwaardig gevonden. Niettemin is
het wat ons betreft toch ook heel plezierig om te constate
ren dat de wethouder en het bestuur weer praten??? De vraag
is alleen in hoeverre de reactie - en dat vind ik dan wel
weer jammer van het bestuur van de Stichting Project Mensen
Zonder Werk - nog een feitelijke rol heeft gespeeld bij de
standpuntbepaling, want uiteindelijk zijn in de commissie
natuurlijk toch voor een belangrijk deel de standpunten van
de fracties neergelegd.
Ten aanzien van de Vrijwilligers Vacature Bank, wij hebben
daar in de commissie uitgebreid over gesproken, zeggen ook
wij dat het op zichzelf natuurlijk heel belangrijk is dat
je vraag en aanbod van vrijwilligerswerk bij elkaar brengt.
Maar als je kijkt naar de taakstelling enerzijds en het
gericht inzetten van geld met een zo groot mogelijke effec
tiviteit en het bedrag dat zo'n Vrijwilligers Vacature Bank
kost, zeggen wij dat wij op dit punt in het voorstel van
het college geen gat willen schieten. Natuurlijk zijn wij
er voorstander van dat als er gekeken wordt naar andere
mogelijkheden, en die zijn er wellicht, wij dan kijken als
je iets dergelijks opnieuw kunt opbouwen of dat het op een
andere manier gestalte kan krijgen. Maar op het moment dat
dat betekent dat de taakstelling op dit voorstel niet ge
haald kan worden, denken wij dat dat niet een begaanbare
weg is. (De heer Heins: Maar de motie heeft het helemaal
niet over de taakstellingNee, de motie schuift het voor
uit, ik weet wel hoe dat gaat. Het college heeft zelf ook
al aangegeven op dat punt nog eens even nader de gedachten
te willen opmaken. Als er een voorstel uitkomt, komt er ook
een financieel plaatje uitrollen. Wat dat betreft kunt je
zeggen of het nu uit de ene pot of uit de andere pot moet,
het kost geld. Daar willen wij op dit moment geen verwach
tingen voor wekken.
18
Ik heb overigens nog geen opmerkingen gemaakt over de mo
tie, dat doe ik in mijn tweede termijn.
De heer Janssen (weth.Mevrouw de voorzitter, ik ben blij
dat alle fracties in grote lijnen kunnen instemmen met op
zich best een ingewikkeld en complex herstructureringspro
ces waar wij voor staan. Op zich is dat ook niet zo verwon
derlijk, omdat de hoofdlijnen van de herstructurering na
tuurlijk al in een eerder stadium zijn gegeven, toen wij
laatstelijk bij het 1000-Banenplan er voor kozen om die
accentverschuiving te gaan toepassen van opvangactiviteiten
naar activiteiten die meer direct naar de arbeidsmarkt toe-
leiden.
Ik denk dat ik kan constateren dat er maar een paar opmer
kingen overblijven bij dit voorstel. Daar wil ik dan op
ingaan.
Op de eerste plaats de vraag of het budget van
f 550.000,voldoende is voor de basisorganisatie om de
doelstelling te realiseren. Wij hebben in het voorstel heel
nadrukkelijk aangegeven dat de doelstelling is zo'n 180
werkervaringsplaatsen te organiseren en in stand te houden.
Die f 550.000,is naar ons idee voldoende om de huisves
ting en de organisatie van die projecten te realiseren.
Maar voor de begeleiding op de projecten zelf moeten addi
tionele middelen verworven worden. Die additionele middelen
hebben wij ook, vooral in ons Fonds Sociale Vernieuwing,
maar ook anderszins. Wij vinden dat wij moeten overschake
len van aanbod-subsidiëring naar vraag-subsidiëring. Dat
betekent concreet naar ons idee dat je dan dus niet van te
voren kunt zeggen: je krijgt het geld maar wat je er mee
doet is een tweede discussie. Hier is heel nadrukkelijk het
budget bij de vraag en niet bij het aanbod gelegd. Ik denk
dat dat één van de essenties van vraagsubsidiëring is.
Alle fracties hebben daar ook mee ingestemd, behalve de
PAL-fractie. Ik denk dat ik heb aangegeven dat het niet een
kwestie van bezuinigen is. Als het gaat om de verdeling van
met name het Fonds Sociale Vernieuwing, waar wij als ge
meentebestuur te bepalen hebben hoe wij dat doen en wat wij
daar aan doelstelling in zijn algemeenheid bij ons werkge
legenheidsbeleid geformuleerd hebben, dan is het logisch
dat wanneer er projecten komen die inspelen op onze vraag
dat dan geen probleem moet zijn.
Dan wou ik nog ingaan op de Vrijwilligers Vacature Bank.
De heer Den Oudsten heeft zich afgevraagd of de reactie die
aan de leden van de gemeenteraad is gericht van de Stich
ting PMZW nog van invloed is geweest op het standpunt van
19