er wat ons betreft twee aanleidingen. Eén is de veranderen de beleidslijn en dus ook gerichter inzetten van het geld dat je er aan besteedt. Twee is de manier waarop het geheel als zodanig ook georganiseerd is. Ik denk dat als wij ook kijken naar de bestuurlijke herstructurering van het geheel dat er nu aan zit te komen als dit voorstel de meerderheid haalt, wij dat proces niet moeten onderschatten. Wij zijn het wat dat betreft ook erg eens met de suggestie om dat ook via een externe deskundige te laten begeleiden. Er ontstond een enigszins koddige situatie tijdens de com missievergadering toen het bestuur van het PMZW een verkla ring aflegde en weg liep, vervolgens dus ook de dialoog afbrak die zij op dat moment met de commissie had kunnen aangaan. Ik heb dat wat merkwaardig gevonden. Niettemin is het wat ons betreft toch ook heel plezierig om te constate ren dat de wethouder en het bestuur weer praten??? De vraag is alleen in hoeverre de reactie - en dat vind ik dan wel weer jammer van het bestuur van de Stichting Project Mensen Zonder Werk - nog een feitelijke rol heeft gespeeld bij de standpuntbepaling, want uiteindelijk zijn in de commissie natuurlijk toch voor een belangrijk deel de standpunten van de fracties neergelegd. Ten aanzien van de Vrijwilligers Vacature Bank, wij hebben daar in de commissie uitgebreid over gesproken, zeggen ook wij dat het op zichzelf natuurlijk heel belangrijk is dat je vraag en aanbod van vrijwilligerswerk bij elkaar brengt. Maar als je kijkt naar de taakstelling enerzijds en het gericht inzetten van geld met een zo groot mogelijke effec tiviteit en het bedrag dat zo'n Vrijwilligers Vacature Bank kost, zeggen wij dat wij op dit punt in het voorstel van het college geen gat willen schieten. Natuurlijk zijn wij er voorstander van dat als er gekeken wordt naar andere mogelijkheden, en die zijn er wellicht, wij dan kijken als je iets dergelijks opnieuw kunt opbouwen of dat het op een andere manier gestalte kan krijgen. Maar op het moment dat dat betekent dat de taakstelling op dit voorstel niet ge haald kan worden, denken wij dat dat niet een begaanbare weg is. (De heer Heins: Maar de motie heeft het helemaal niet over de taakstellingNee, de motie schuift het voor uit, ik weet wel hoe dat gaat. Het college heeft zelf ook al aangegeven op dat punt nog eens even nader de gedachten te willen opmaken. Als er een voorstel uitkomt, komt er ook een financieel plaatje uitrollen. Wat dat betreft kunt je zeggen of het nu uit de ene pot of uit de andere pot moet, het kost geld. Daar willen wij op dit moment geen verwach tingen voor wekken. 18 Ik heb overigens nog geen opmerkingen gemaakt over de mo tie, dat doe ik in mijn tweede termijn. De heer Janssen (weth.Mevrouw de voorzitter, ik ben blij dat alle fracties in grote lijnen kunnen instemmen met op zich best een ingewikkeld en complex herstructureringspro ces waar wij voor staan. Op zich is dat ook niet zo verwon derlijk, omdat de hoofdlijnen van de herstructurering na tuurlijk al in een eerder stadium zijn gegeven, toen wij laatstelijk bij het 1000-Banenplan er voor kozen om die accentverschuiving te gaan toepassen van opvangactiviteiten naar activiteiten die meer direct naar de arbeidsmarkt toe- leiden. Ik denk dat ik kan constateren dat er maar een paar opmer kingen overblijven bij dit voorstel. Daar wil ik dan op ingaan. Op de eerste plaats de vraag of het budget van f 550.000,voldoende is voor de basisorganisatie om de doelstelling te realiseren. Wij hebben in het voorstel heel nadrukkelijk aangegeven dat de doelstelling is zo'n 180 werkervaringsplaatsen te organiseren en in stand te houden. Die f 550.000,is naar ons idee voldoende om de huisves ting en de organisatie van die projecten te realiseren. Maar voor de begeleiding op de projecten zelf moeten addi tionele middelen verworven worden. Die additionele middelen hebben wij ook, vooral in ons Fonds Sociale Vernieuwing, maar ook anderszins. Wij vinden dat wij moeten overschake len van aanbod-subsidiëring naar vraag-subsidiëring. Dat betekent concreet naar ons idee dat je dan dus niet van te voren kunt zeggen: je krijgt het geld maar wat je er mee doet is een tweede discussie. Hier is heel nadrukkelijk het budget bij de vraag en niet bij het aanbod gelegd. Ik denk dat dat één van de essenties van vraagsubsidiëring is. Alle fracties hebben daar ook mee ingestemd, behalve de PAL-fractie. Ik denk dat ik heb aangegeven dat het niet een kwestie van bezuinigen is. Als het gaat om de verdeling van met name het Fonds Sociale Vernieuwing, waar wij als ge meentebestuur te bepalen hebben hoe wij dat doen en wat wij daar aan doelstelling in zijn algemeenheid bij ons werkge legenheidsbeleid geformuleerd hebben, dan is het logisch dat wanneer er projecten komen die inspelen op onze vraag dat dan geen probleem moet zijn. Dan wou ik nog ingaan op de Vrijwilligers Vacature Bank. De heer Den Oudsten heeft zich afgevraagd of de reactie die aan de leden van de gemeenteraad is gericht van de Stich ting PMZW nog van invloed is geweest op het standpunt van 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 10