de schouders van de te geringe aantallen duikers lag, nu op
de schouders van het gemeentebestuur is komen te liggen. Ik
denk dat dat een houding is die ons past. Als de gevolgen
daarvan eventueel zichtbaar worden dan, zo heb ik tegen de
Brandweer gezegd, weet men ook wie daarvoor verantwoordelijk
is, dat zijn wij. Dat besluit is hier al eerder genomen, ik
denk dat wij ons dat goed moeten realiseren. Dat had uitslui
tend een financiële achtergrond en dat waren wij ons allemaal
zeer wel bewust toen wij dat besluit hebben genomen.
Voor wat betreft de werkgelegenheid denk ik dat het een wat
merkwaardige benadering is om te zeggen, houd nu zoveel
mogelijk brandweermensen in dienst, dat is goed voor de
werkgelegenheid. Ik denk dat het juist een heel afgewogen
benadering in de richting van die vrijwilligers is geweest om
te zorgen dat het maatschappelijk draagvlak voor die Brand
weer groter wordt dan het nu is. Ik denk ook dat na aanvanke
lijke aarzelingen bij het brandweerkorps dat volledig geac
cepteerd is en men er van harte mee instemt. Ook dat had
uiteraard een financiële achtergrond, want het scheelt ons 6
a 7 personeelsleden op den duur. Dat is de redengeving daar
achter
Wat de heer Greving betreft ben ik uiteraard om te beginnen
dankbaar voor de mededeling dat hij voorstander is van de
invoering van het systeem. Maar dat betekent tegelijkertijd
dat ik moet zeggen dat het onderuit halen van het systeem
door nu voorstellen te doen zoals hij die doet, namelijk niet
investeren in de post Noord en niet de spuit in Noord, toch
wat haaks op elkaar lijkt te staan. Overigens zegt hij niet,
helemaal niet doen, maar vraagt of het misschien uitgesteld
zou kunnen worden. Op die vraag geef ik het antwoord dat ik
ook op de vorige vraag van de heer Greving gaf, namelijk dat
wij dat tegen het licht zullen houden van het rapport van de
Brandweercommandant en dat wij uiteraard niet eerder investe
ringen zullen doen dan strikt noodzakelijk in verband met het
optuigen van het totale plaatje waartoe wij wel besloten,
hebben
Ik denk dat het opleiden van de vrijwilligers onmiddellijk
moet beginnen en dat het gereedmaken ontwerpen en bouwen van
de post toch ook gauw anderhalf jaar duurt voordat je alle
vergunningen, tekeningen, plaats en dat soort zaken hebt. Dus
er moet een moment komen dat je inderdaad gaat starten. Maar
wij zullen in verband met de financiële situatie dat niet
eerder doen dan strikt noodzakelijk.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
22
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de WD-fractie
geacht wil worden te hebben tegengestemd.
Punt 20 (bijlage nr. 205).
De Voorzitter: Aan de orde is Vaststellen van de rechtsposi
tieregeling vrijwilligers bij de gemeentelijke Brandweer.
De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, ik heb in de Commis
sie Algemene Zaken al gezegd dat ik niet zo ingenomen ben met
twee onderdelen uit deze rechtspositieregeling, de artikelen
31 en 33 van het voorstel dat voorligt van de VNGHet gaat
hier eigenlijk om een verouderd voorstel dat naar ik schat
uit 1987 stamt. Wat is de moeite die ik hiermee heb? Er
vindtop dit moment een aanscherping plaats ten aanzien van de
Ziektewet en er is een nieuwe wet over de terugdringing van
de uitkeringen van arbeidsongeschikten. Dat komt er op neer
dat nu werkgevers gehouden zijn tijdens arbeidsongeschikheid
aan te vullen tot 100% en wanneer er sprake is van blijvende
arbeidsongeschiktheid werkgevers een boete moeten betalen via
het bonus malus systeem. De totale kosten voor de werkgever
kunnen daarmee oplopen tot f 70 a f 80 duizend. Dat houdt in
dat als wij een vrijwilliger bij de Brandweer hebben die daar
arbeidsongeschikt zou worden, dat aanzienlijke lasten met
zich meebrengt voor de werkgever van dat moment. Nu lijkt het
dat ik voor die werkgever zou willen opkomen, maar dat is op
dit moment niet mijn belang, het gaat tegelijk om het belang
van die vrijwilliger. Immers als een vrijwilliger probeert
elders een andere baan te krijgen, moet zijn nieuwe werkgever
ook dat risico in huis durven te nemen. Als die werkgever dat
niet doet, mist hij of die baan of de vrijwilliger zal zijn
vrijwillig brandweerschap er aan geven. Beide gevallen zou ik
betreuren, want wij hebben ook geïnvesteerd in een dergelijke
vrijwilliger. Daarom zou ik de financiële drempels die werk
gevers kunnen hebben als een vrijwilliger in de problemen
komt door arbeidsongeschiktheid ten gevolge van het deelnemen
aan de vrijwillige Brandweer teniet willen doen. Dat is op
dit moment niet in de regeling opgenomen. Ik heb begrepen dat
de VNG daar wel mee doende is, maar dat dit nog wel wat tijd
in beslag kan nemen. Ik vind het onzorgvuldig en slordig als
nu wij starten met een nieuwe regeling en dat niet goed
ingevuld hebben. Ik denk dat dit vergaande consequenties kan
hebben voor ons vrijwilligerskorps. Wij zullen straks mis
schien meemaken dat dergelijke consequenties boven water
komen en dan Kan het best eens zo zijn dat een aantal werkge-
23