f chaam vervoerregio Friesland wel zo'n ideale oplossing? Wat is de controle op dit lichaam? Wat is de invloed van Leeuwar den op zo'n lichaam, wetende dat juist wij zeer veel bevoegd heden overdragen en de vervoersproblematiek zich juist hier voor een groot gedeelte concentreert. Een positie van Leeu warden in dit lichaam zoals in het OLAF vinden wij ongewenst. Dat Leeuwarden vertegenwoordigd dient te zijn in het dage lijks bestuur is vanzelfsprekend. Wij gaan nog verder en zijn het met b. en w. eens dat feitelijk alleen Leeuwarden recht heeft op het voorzitterschap. Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie kan instemmen met het raadsvoorstel, maar wanneer zou blijken dat de andere part ners geen oog willen hebben voor juist de bijzondere positie van Leeuwarden binnen het geheel, moeten wij ons misschien op enig moment eens afvragen of dergelijke gemeenschappelijke regelingen voor Leeuwarden wel zo verstandig zijn. De heer Heins: Ook onze fractie kan zich vinden in het Raam plan Vervoerregio Friesland. Ik hoop dat de hele raad daar unaniem in zal zijn en dat dit ook in de andere gemeenteraden van deze provincie zal gebeuren. Ik moet er inhoudelijk één kanttekening bij maken. Wij hadden graag gezien dat niet alleen de groei van het autoverkeer werd teruggedrongen, maar dat het autoverkeer in zijn totale omvang teruggedrongen zou worden. Ik denk dat dat noodzakelijk is om in de toekomst een duurzame ontwikkeling voor elkaar te krijgen, ook hier in Friesland. Maar de stap die nu gedaan wordt in het Raamplan Vervoerregio is een eerste stap en ik denk dat in de toekomst meerdere stappen zullen moeten volgen. Nog een opmerking ten aanzien van het voorzitterschap. Ik vind het terecht en niet alleen maar terecht, maar gewoon vanzelfsprekend, dat Leeuwarden als provinciehoofdstad na tuurlijk de voorzittersrol moet vervullen in een gemeenschap pelijke regeling. Je bent provinciehoofdstad of je bent het niet. Ik denk echter wel dat dat niet alleen maar inhoudt dat je een soort bestuurlijke functie hebt, maar dat het ook inhoudt dat je een soort van voorbeeldfunctie voor de rest van de gemeentes in Friesland moet vervullen. Nu zijn wij druk bezig met het parkeerbeleid, er komt ook een integraal fietsplan aan, het lokatiebeleid wordt onder de loep genomen, dus wat dat betreft zijn er genoeg pijlen op onze boog, alleen ik denk dat wij dat ook in de vervoerregio uit moeten dragen naar andere gemeenten toe. Dat zal best tot gevolg hebben - en dat is dan de wens die wij hebben en de verwach ting die wij hebben - dat Leeuwarden een meer dan gemiddeld 28 steentje zal bijdragen aan het terugdringen van de groei van het autoverkeer. Wellicht dat dat ook enige ruimte kan geven ter verbetering van de bereikbaarheid van delen van deze provincie waar het autoverkeer absoluut niet gemist kan worden. Concluderend kunnen wij ons achter het besluit scharen. Ik hoop dat die voorzittersrol ook zo wordt ingevuld zoals ik daarnet heb verwoord. (De heer A.P. Terpstra: Betekent dit dat de heer Heins ook van standpunt gewijzigd is met betrekking tot de aansluiting Dokkum via Aldtsjerk?Wij waren tegen het verdubbelen van de weg naar Drachten en wij zien ook geen noodzaak voor een nieuwe weg naar Dokkum. Nu kan ik daar een hele beschouwing over wijden, maar wij kunnen in de commissie daar nog wel eens een keer over van gedachten wisselen. (Mevrouw Vein Olzen: De laatste keer dat wij het over de weg naar Dokkum hadden, zag ook de CDA-fractie het nut daar niet van in. Ik begrijp dat zij nu een schwitch hebben gemaakt.) De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, over het Raamplan Vervoerregio Friesland wil ik een paar opmerkingen maken. Er zijn al een paar opmerkingen gemaakt over het parkeerbe leid zoals dat nu verwoord staat in het raamplan. Ik hecht er grote waarde aan dat wij tot overeenstemming komen op het punt van het parkeerbeleid en dat het ook bindend opgelegd kan worden aan de gemeenten die aanzienlijke winkelfuncties hebben. Dat doe ik niet alleen vanwege het feit dat anders de concurrentiepositie van sommige winkelcentra en winkelgemeen ten in geding kan zijn, maar tegelijk vanuit '.iet standpunt dat wanneer er een vrijer parkeerbeleid wordt gevoerd in een bepaalde plaats, dat juist autokilometers zal gaan opwekken. Ik denk dat dat juist een averecht effect zal zijn, dat wij zeker niet moeten hebben. Dan nog iets over de vorm van een gemeenschappelijke regeling van de vervoerregio. Ik ben daar niet enthousiast over, ik heb dat ook in de commissie verwoord. Ik mis daar toch voor namelijk de democratische controle via de gemeenschappelijke regeling. Alles wat er nu gezegd wordt over het voorzitter schap van Leeuwarden, dat dat misschien enig gewicht in de schaal zou kunnen leggen, heb ik zo mijn twijfels over. In de gemeenschappelijke regeling hebben wij gewoon één stem. Ik denk dat wij ons daarover geen illusies moeten maken. Ik ben eigenlijk om die reden ook niet zo enthousiast over de vorm die wij kiezen. Het alternatief is wellicht toch nog eens te overwegen om een stuk van de verantwoordelijkheden die wij als gemeente hebben bij de provincie neer te leggen. Bij de provincie hebben wij een stuk democratische controle, net 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 15