f
chaam vervoerregio Friesland wel zo'n ideale oplossing? Wat
is de controle op dit lichaam? Wat is de invloed van Leeuwar
den op zo'n lichaam, wetende dat juist wij zeer veel bevoegd
heden overdragen en de vervoersproblematiek zich juist hier
voor een groot gedeelte concentreert. Een positie van Leeu
warden in dit lichaam zoals in het OLAF vinden wij ongewenst.
Dat Leeuwarden vertegenwoordigd dient te zijn in het dage
lijks bestuur is vanzelfsprekend. Wij gaan nog verder en zijn
het met b. en w. eens dat feitelijk alleen Leeuwarden recht
heeft op het voorzitterschap.
Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie kan instemmen met het
raadsvoorstel, maar wanneer zou blijken dat de andere part
ners geen oog willen hebben voor juist de bijzondere positie
van Leeuwarden binnen het geheel, moeten wij ons misschien op
enig moment eens afvragen of dergelijke gemeenschappelijke
regelingen voor Leeuwarden wel zo verstandig zijn.
De heer Heins: Ook onze fractie kan zich vinden in het Raam
plan Vervoerregio Friesland. Ik hoop dat de hele raad daar
unaniem in zal zijn en dat dit ook in de andere gemeenteraden
van deze provincie zal gebeuren. Ik moet er inhoudelijk één
kanttekening bij maken.
Wij hadden graag gezien dat niet alleen de groei van het
autoverkeer werd teruggedrongen, maar dat het autoverkeer in
zijn totale omvang teruggedrongen zou worden. Ik denk dat dat
noodzakelijk is om in de toekomst een duurzame ontwikkeling
voor elkaar te krijgen, ook hier in Friesland. Maar de stap
die nu gedaan wordt in het Raamplan Vervoerregio is een
eerste stap en ik denk dat in de toekomst meerdere stappen
zullen moeten volgen.
Nog een opmerking ten aanzien van het voorzitterschap. Ik
vind het terecht en niet alleen maar terecht, maar gewoon
vanzelfsprekend, dat Leeuwarden als provinciehoofdstad na
tuurlijk de voorzittersrol moet vervullen in een gemeenschap
pelijke regeling. Je bent provinciehoofdstad of je bent het
niet. Ik denk echter wel dat dat niet alleen maar inhoudt dat
je een soort bestuurlijke functie hebt, maar dat het ook
inhoudt dat je een soort van voorbeeldfunctie voor de rest
van de gemeentes in Friesland moet vervullen. Nu zijn wij
druk bezig met het parkeerbeleid, er komt ook een integraal
fietsplan aan, het lokatiebeleid wordt onder de loep genomen,
dus wat dat betreft zijn er genoeg pijlen op onze boog,
alleen ik denk dat wij dat ook in de vervoerregio uit moeten
dragen naar andere gemeenten toe. Dat zal best tot gevolg
hebben - en dat is dan de wens die wij hebben en de verwach
ting die wij hebben - dat Leeuwarden een meer dan gemiddeld
28
steentje zal bijdragen aan het terugdringen van de groei van
het autoverkeer. Wellicht dat dat ook enige ruimte kan geven
ter verbetering van de bereikbaarheid van delen van deze
provincie waar het autoverkeer absoluut niet gemist kan
worden.
Concluderend kunnen wij ons achter het besluit scharen.
Ik hoop dat die voorzittersrol ook zo wordt ingevuld zoals ik
daarnet heb verwoord.
(De heer A.P. Terpstra: Betekent dit dat de heer Heins ook
van standpunt gewijzigd is met betrekking tot de aansluiting
Dokkum via Aldtsjerk?Wij waren tegen het verdubbelen van de
weg naar Drachten en wij zien ook geen noodzaak voor een
nieuwe weg naar Dokkum. Nu kan ik daar een hele beschouwing
over wijden, maar wij kunnen in de commissie daar nog wel
eens een keer over van gedachten wisselen.
(Mevrouw Vein Olzen: De laatste keer dat wij het over de weg
naar Dokkum hadden, zag ook de CDA-fractie het nut daar niet
van in. Ik begrijp dat zij nu een schwitch hebben gemaakt.)
De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, over het Raamplan
Vervoerregio Friesland wil ik een paar opmerkingen maken.
Er zijn al een paar opmerkingen gemaakt over het parkeerbe
leid zoals dat nu verwoord staat in het raamplan. Ik hecht er
grote waarde aan dat wij tot overeenstemming komen op het
punt van het parkeerbeleid en dat het ook bindend opgelegd
kan worden aan de gemeenten die aanzienlijke winkelfuncties
hebben. Dat doe ik niet alleen vanwege het feit dat anders de
concurrentiepositie van sommige winkelcentra en winkelgemeen
ten in geding kan zijn, maar tegelijk vanuit '.iet standpunt
dat wanneer er een vrijer parkeerbeleid wordt gevoerd in een
bepaalde plaats, dat juist autokilometers zal gaan opwekken.
Ik denk dat dat juist een averecht effect zal zijn, dat wij
zeker niet moeten hebben.
Dan nog iets over de vorm van een gemeenschappelijke regeling
van de vervoerregio. Ik ben daar niet enthousiast over, ik
heb dat ook in de commissie verwoord. Ik mis daar toch voor
namelijk de democratische controle via de gemeenschappelijke
regeling. Alles wat er nu gezegd wordt over het voorzitter
schap van Leeuwarden, dat dat misschien enig gewicht in de
schaal zou kunnen leggen, heb ik zo mijn twijfels over. In de
gemeenschappelijke regeling hebben wij gewoon één stem. Ik
denk dat wij ons daarover geen illusies moeten maken. Ik ben
eigenlijk om die reden ook niet zo enthousiast over de vorm
die wij kiezen. Het alternatief is wellicht toch nog eens te
overwegen om een stuk van de verantwoordelijkheden die wij
als gemeente hebben bij de provincie neer te leggen. Bij de
provincie hebben wij een stuk democratische controle, net
29