Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub D. Het beroepsschrift is in handen gesteld van de P.aadsadvies- commissie voor de beroep- en bezwaarschriften. Punt 4 (bijlage nr. 203). De Voorzitter: Aan de orde is benoeming in diverse commis sies Aanbeveling burgemeester en wethouders: - Raadsadviescommissie Milieu en Stadsbeheer mevrouw A.J. Dikken in plaats van mevrouw A. Jongedijk-Welles; - Commissie voor het Woningbedrijf de heer J.F. Janssen in plaats van de heer P. den Oudsten; Raadsadviescommissie Economische en Sociale Zaken de heer J.J. Hoogcarspel in plaats van mevrouw J. v.d. Kloet - Raadsadviescommissie Algemene Zaken de heer J. van Olf- fen in plaats van de heer P. den Oudsten; - Raadsadviescommissie Stadsontwikkeling de heer J. van Olffen in plaats van de heer J. Hoogcarspel; - Raadsadvia3commissie Cultuur, Sport en Recreatie de heer H. ten Hoeve in plaats van de heer J. van Olffen. Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen. Mevrouw Garms en de heer Den Oudsten vormden met de voorzit ter de leden van het stembureau. Punt 5 (bijlage nr. 215). De Voorzitter: Aan de orde is Gevolgen investeringsstop. De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, het is een korte raadsbrief, maar hij is niet van enige betekenis ontbloot. De begroting van 1993 moet rond zijn, dat is ook het uitgangs punt van de CDA-fractie om op den duur cc.i gezonde financiële 6 huishouding ts verkrijgen. Hoewel dit voorstel op zichzelf een noodmiddel lijkt, is het toch een maatregel waar wij achter staan gezien ook het vervolg. Dit is eigenlijk een onderdeel - een eerste stap - van het totale pakket aan maatregelen voor herwaardering 1993-1996 waar het college mee zal komen. In de Commissie Middelen zijn wij daar al over ingelicht. Bij dit voorstel houdt het college de vinger strak aan de pols, wij achten dat zeer juist te meer ook om daarmee de ernst van de situatie te onderstrepen. Over de noodzaak van de herwaardering zijn wij het eens, uiteraard zal ik daar op dit moment niet verder op ingaan. Bij de begrotingsbe handeling in december a.s. wil de CDA-fractie nader spreken over de oorzaken, de verdere financiële ontwikkelingen en de gevolgen. Toch even een opmerking tot slot. In de raadsbrief staat dat per investering zal worden nage gaan of er sprake is van een wettelijke verplichting, een rendabele investering, bijdragen van derden of andere argu menten. De CDA-fractie wil het college voorleggen daarbij ook te kijken naar het effect op de werkgelegenheid. Wij zijn immers een groot voorstander van maatregelen die beogen de werkgelegenheid te behouden of te versterken. Gezien de positie die Leeuwarden inneemt is dat ook een essentiële voorwaarde. Nogmaals, één en ander in een gezond financieel klimaat en wat dat betreft wil de CDA-fractie het college krachtig steunen. De heer Heins: Om de begroting sluitend te maken, zoals de heer Bilker ook zegt, moet er drastisch bezuinigd worden, totaal f 20 miljoen. Maar (en dan komen er een aantal vragen) zei het college vorig jaar niet dat er niets meer bezuinigd kon worden? Was de speling er vorig jaar al niet uit? Voor 1993 moeten wij f 7,2 bezuinigen, f 2 miljoen uit het pakket van bezuinigingsvoorstellen, waarom hebben wij hier nog steeds niets van gezien? Waarom nog niets over de voorstellen over kerntaken? Wat waren de motieven van het college om de stukken die voor de zomer al op tafel van b. en w. lagen niet te verspreiden onder de fracties? Je kunt toch nu en straks geen zinvolle discussie? in raad en commissies verwachten als bezuinigingen, nieuw beleid, het gevoerde beleid en de kerntaken in een paar weken behandeld moeten worden? Straks wordt van ons verwacht dat wij pakweg een meter papier doorworstelen over het tegenvallende beleid van dit jaar, de mooie beloftes voor volgend jaar, de bezui- nigingsvoorstelen, de kerntaken en het nieuw beleid. Stof waar college en diensten al een half jaar mee aan het ploete- 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 4