ren zijn. Wij worden weer, net als vorig jaar, voor voldongen feiten gezet, zo van: "beste raad, wij kunnen niet anders en wilt u nu maar ja zeggen, want tegenstemmen heeft toch geen zin". Is dit nu die vernieuwende visie op het functioneren van de gemeentelijke overheid zoals dat op bladzijde 10 van het Collegeprogramma staat? Je hebt, schat ik, minimaal twee maanden nodig om alle stukken te bestuderen. Wij krijgen die stukken pas eind oktober. Als wij ons zelf als raad serieus nemen en echt inhoudelijk willen discussiëren over kerntaken, bezuinigingen, het gevoerde en het nieuwe beleid, mogen wij dat niet in een paar weken afdoen. Laten wij die twee maanden ook werkelijk nemen, dan worden de commissies maar een maand uitgesteld Vanavond wordt ons als raad verteld wat het college op dit moment kwijt wil. Een half A4-tje waarop staat: geen investe ring, geen onderhoud en een vacaturestop. Dat zijn kennelijk de hoofdlijnen van het nieuwe beleid. De heer Bilker noemt dat de vinger aan de pols houden, maar "geen onderhoud" is trouwens per definitie geen bezuiniging, maar kost op den duur meer geld, dat weet een kind. Als de gemeente een be drijf zou zijn, zouden dit de laatste stuiptrekkingen vlak voor het faillissement genoemd kunnen worden. Wij mogen als raad besluiten dat deze mededeling van het college voor kennisgeving wordt aangenomen. Over de inhoud kunnen wij niets zeggen, want de gevolgen van de drie hoofdlijnen staan er ook niet bij. Volgens ons neemt u als college de raad niet meer serieus. Vorig jaar hebben wij als PAL/Groen Links fractie de raad een alternatief aangeboden. De raad heeft toen in meerderheid het college gevolgd en gcoide ons idee in de prullenbak. Wij stellen nu voor dat de raad dit A4-tje met nietszeggende mededelingen ook maar in de prullenbak gooit. De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, de financiële situa tie van de gemeente Leeuwarden noopt ons nu tot het nemen van deze vergaande incidentele maatregel om de financiële huis houding weer op orde te krijgen. Er is te gemakkelijk omge sprongen met het doen van allerlei investeringen, er is te weinig gekeken naar oud beleid, de decentralisatie van het rijk speelt ons parten, maar met name ook de hoge werkloos heid en de gemeentelijke bijdrage aan de bijstandsuitkerin gen Bij de algemene beschouwingen in december 1991 hebben wij er voor gepleit de tering naar de nering te zetten. Ook toen hebben wij maatregelen voorgesteld om te ontkomen aan de toen reeds penibele situatie die zich aftekende. In de herwaarde ringsronde die er toen is gehouden, is slechts ruimte gevon den voor de f 7,8 miljoen die noodzakelijk werden geacht en was het niet mogelijk voor de raad over te gaan tot prio 8 riteitenkeuzesDat voorspelt weinig goeds voor de nu inge zette grote herwaardering. De raad zal nog nauwgezetter iedere uitgave moeten beoordelen in alle functionele raadsadviescommissiesHet zal voor het college en de raad niet eenvoudig zijn deze operatie in het licht van de kerntakendiscussie uit te voeren. Het zal daad kracht vragen en soms ook diep snijden in eigen vlees. Een lichtpunt is de subsidietoewijzing ten bate van de Friesland hal waarmee mijn fractie bijzonder ingenomen is. Mijn fractie stemt in met de voorgestelde investeringsstop en onderschrijft die maatregel ook en wacht verder de voorstel len van het college af. De heer Bakker: Mijnheer de voorzitter, wij gaan nu voor de achtste maal bezuinigen. Vooruitlopend op de voorstellen ter zake stelt het college nu reeds een investeringsstop voor. Mijn fractie wil daarover in dit stadium al iets kwijt. Het zit ons namelijk dwars dat met name de partijen die niet in het college vertegenwoordigd zijn (D66, WD, PAL/Groen Links en SGP/GPV/RPF) de afgelopen tweeëneenhalf jaar meerde re keren de vraag hebben gesteld of alle investeringen die het college aan ons heeft voorgelegd wel te betalen zouden zijn. Die vraag was daarom steeds zo actueel omdat wij zagen aankomen dat de financiële mogelijkheden van de gemeente nog verder zouden afnemen. Achteraf moet geconcludeerd worden dat wij geen gehoor vonden bij de PvdA- en CDA-fractie, maar dat wij nu wel voor f 20 miljoen moeten bezuinigen. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat wxj met een investeringsmatiging ook niet de hele f 20 miljoen hadden kunnen voorkomen. Toch zou het gat minder groot behoeven te zijn dan het nu is en dat nemen wij het college en de collegepartijen kwalijk. Ik wil er meteen ook bij zeggen voor de goede orde, dat mijn fractie heeft ingestemd met de bouw van het Stadskantoor, het zwembad de Blauwe Golf en de nieuwe Harmonie, maar mijn fractie had graag gezien dat daar ook zaken voor gelaten zouden worden. Een paar voorbeelden daarvan zijn: het niet aanleggen van de bajonetaansluiting bij het Kalverdi jkje, drie van de zes minirotondes in de oostelijke rondweg en recentelijk - en dat is eigenlijk het meest pijnlijk - de reconstructie van het Wilhelminaplein. De heer Den Oudsten: Voorzitter, een paar korte opmerkingen. Wij denken dat het juist buitengewoon verstandig is van het college om niet te wachten op de begroting voor volgend jaar en daarin allerlei voorstellen te doen om op investeringen te 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 5