ren zijn. Wij worden weer, net als vorig jaar, voor voldongen
feiten gezet, zo van: "beste raad, wij kunnen niet anders en
wilt u nu maar ja zeggen, want tegenstemmen heeft toch geen
zin". Is dit nu die vernieuwende visie op het functioneren
van de gemeentelijke overheid zoals dat op bladzijde 10 van
het Collegeprogramma staat? Je hebt, schat ik, minimaal twee
maanden nodig om alle stukken te bestuderen. Wij krijgen die
stukken pas eind oktober. Als wij ons zelf als raad serieus
nemen en echt inhoudelijk willen discussiëren over kerntaken,
bezuinigingen, het gevoerde en het nieuwe beleid, mogen wij
dat niet in een paar weken afdoen. Laten wij die twee maanden
ook werkelijk nemen, dan worden de commissies maar een maand
uitgesteld
Vanavond wordt ons als raad verteld wat het college op dit
moment kwijt wil. Een half A4-tje waarop staat: geen investe
ring, geen onderhoud en een vacaturestop. Dat zijn kennelijk
de hoofdlijnen van het nieuwe beleid. De heer Bilker noemt
dat de vinger aan de pols houden, maar "geen onderhoud" is
trouwens per definitie geen bezuiniging, maar kost op den
duur meer geld, dat weet een kind. Als de gemeente een be
drijf zou zijn, zouden dit de laatste stuiptrekkingen vlak
voor het faillissement genoemd kunnen worden. Wij mogen als
raad besluiten dat deze mededeling van het college voor
kennisgeving wordt aangenomen. Over de inhoud kunnen wij
niets zeggen, want de gevolgen van de drie hoofdlijnen staan
er ook niet bij. Volgens ons neemt u als college de raad niet
meer serieus. Vorig jaar hebben wij als PAL/Groen Links
fractie de raad een alternatief aangeboden. De raad heeft
toen in meerderheid het college gevolgd en gcoide ons idee in
de prullenbak. Wij stellen nu voor dat de raad dit A4-tje met
nietszeggende mededelingen ook maar in de prullenbak gooit.
De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, de financiële situa
tie van de gemeente Leeuwarden noopt ons nu tot het nemen van
deze vergaande incidentele maatregel om de financiële huis
houding weer op orde te krijgen. Er is te gemakkelijk omge
sprongen met het doen van allerlei investeringen, er is te
weinig gekeken naar oud beleid, de decentralisatie van het
rijk speelt ons parten, maar met name ook de hoge werkloos
heid en de gemeentelijke bijdrage aan de bijstandsuitkerin
gen
Bij de algemene beschouwingen in december 1991 hebben wij er
voor gepleit de tering naar de nering te zetten. Ook toen
hebben wij maatregelen voorgesteld om te ontkomen aan de toen
reeds penibele situatie die zich aftekende. In de herwaarde
ringsronde die er toen is gehouden, is slechts ruimte gevon
den voor de f 7,8 miljoen die noodzakelijk werden geacht en
was het niet mogelijk voor de raad over te gaan tot prio
8
riteitenkeuzesDat voorspelt weinig goeds voor de nu inge
zette grote herwaardering.
De raad zal nog nauwgezetter iedere uitgave moeten beoordelen
in alle functionele raadsadviescommissiesHet zal voor het
college en de raad niet eenvoudig zijn deze operatie in het
licht van de kerntakendiscussie uit te voeren. Het zal daad
kracht vragen en soms ook diep snijden in eigen vlees. Een
lichtpunt is de subsidietoewijzing ten bate van de Friesland
hal waarmee mijn fractie bijzonder ingenomen is.
Mijn fractie stemt in met de voorgestelde investeringsstop en
onderschrijft die maatregel ook en wacht verder de voorstel
len van het college af.
De heer Bakker: Mijnheer de voorzitter, wij gaan nu voor de
achtste maal bezuinigen. Vooruitlopend op de voorstellen ter
zake stelt het college nu reeds een investeringsstop voor.
Mijn fractie wil daarover in dit stadium al iets kwijt.
Het zit ons namelijk dwars dat met name de partijen die niet
in het college vertegenwoordigd zijn (D66, WD, PAL/Groen
Links en SGP/GPV/RPF) de afgelopen tweeëneenhalf jaar meerde
re keren de vraag hebben gesteld of alle investeringen die
het college aan ons heeft voorgelegd wel te betalen zouden
zijn. Die vraag was daarom steeds zo actueel omdat wij zagen
aankomen dat de financiële mogelijkheden van de gemeente nog
verder zouden afnemen.
Achteraf moet geconcludeerd worden dat wij geen gehoor vonden
bij de PvdA- en CDA-fractie, maar dat wij nu wel voor f 20
miljoen moeten bezuinigen. De eerlijkheid gebiedt overigens
te zeggen dat wxj met een investeringsmatiging ook niet de
hele f 20 miljoen hadden kunnen voorkomen. Toch zou het gat
minder groot behoeven te zijn dan het nu is en dat nemen wij
het college en de collegepartijen kwalijk. Ik wil er meteen
ook bij zeggen voor de goede orde, dat mijn fractie heeft
ingestemd met de bouw van het Stadskantoor, het zwembad de
Blauwe Golf en de nieuwe Harmonie, maar mijn fractie had
graag gezien dat daar ook zaken voor gelaten zouden worden.
Een paar voorbeelden daarvan zijn: het niet aanleggen van de
bajonetaansluiting bij het Kalverdi jkje, drie van de zes
minirotondes in de oostelijke rondweg en recentelijk - en dat
is eigenlijk het meest pijnlijk - de reconstructie van het
Wilhelminaplein.
De heer Den Oudsten: Voorzitter, een paar korte opmerkingen.
Wij denken dat het juist buitengewoon verstandig is van het
college om niet te wachten op de begroting voor volgend jaar
en daarin allerlei voorstellen te doen om op investeringen te
9