om voor twee besturen te opteren, zelf denk ik wel eens deze gemeente zal je baas maar wezen, vallen. Bestuurlijk ongeëve naard U heeft het Slauerhoff College het volgende acenario voorge houden. U mag wat mij betreft het woord scenario voor een ander woord invullen. Slauerhoff, jullie hoeven niet, maar dit zijn de gevolgen. Als je niet wilt fuseren dan gaan wij verder met de andere partners die fuseren met A, na een jaar kunt u dan aanschui ven bij die ene bestaande grote scholengemeenschap. College, een hele ferme houding, maar deze ferme houding had u moeten innemen tegen de Uitterdijken, niet tegen het eigen gemeentelijk Slauerhoff College, zoals wethouder Vlietstra dat nog eens zo fijntjes uitdrukte tijdens het 125-jarig bestaan van de Rijks HBS. Je eigen personeel zo in de kou zetten, kom je bij mijn weten praktisch nergens tegen. Niet de gemeente had iets te verliezen, maar de Uitterdijken had veel te verliezen. Als men daar geen bezwaar heeft om het eigen LBO in de kou te laten staan, dan is dat hun verant woordelijkheid. En misschien waren zij wel naar het Nijenhove College toegestapt, wat dan nog? Cluster A had zich heus wel kunnen redden zonder de Uitter dijken. Waarschijnlijk gemakkelijker zelfs. Als je doordenkt zie je ook hoe -eel minder problemen er dan met het gymnasium zouden zijn geweest. Ik denk dat zo ongeveer de toedracht geweest is, ik denk ook college had u zich maar zo druk gemaakt voor het behoud van het gymnasium, dat is ook een eigen school. Van toegestane concurrentie komt met één bestuur weinig of niets terecht. Ik herhaal mijn samenvattende vergelijking, je moet Cambuur niet samen met Heerenveen onder één bestuur plaatsen, zeker niet als de ene club meer bestuursleden heeft dan de andere. Het is voor mij ook niet in te zien dat één bestuur goedkoper is dan twee als het aantal bestuursleden hetzelfde blijft. B. en w. stellen bij voortduring dat het bestuur op zo grote afstand komt te staan dat een of twee geen verschil maakt. Maar waar is dat eigenlijk vastgelegd? Waar kan ik in detail lezen over die uiterst magere taken en bevoegdheden? Of worden ze misschien zo mager dat er helemaal geen bestuur meer nodig is? B. en w. proberen de hele kwestie te bagatel liseren door deze op sussende toon als een pragmatische en niet principiële kwestie voor te stellen. Het hangt er na tuurlijk wel van af wat je wel principieel noemt. Maar het valt natuurlijk iedereen levensgroot op dat de voorstanders van één bestuur, globaal tevens de voorstanders van één zeer grote scholengemeenschap zijn. In de commissievergadering heb ik al gezegd dat je met één bestuur defacto die ene school gerealiseerd hebt. Door de 28 voordeur, dit om de wethouder ter wille te zijn. Dat is heel iets anders dan het in twijfel trekken van integriteit. Maar ja, defacto is, hoewel ook spreektaal, afkomstig uit het Latijn en daar kan ik ook niets aan doen. Het betekent: in feite. Ik blijf dus bij mijn opvatting dat je mat één bestuur defacto één brede scholengemeenschap gerealiseerd hebt. In dit verband wil ik het volgende opmerken: De akkoordverklaring van de MR en de directie van het Slauer hoff College met het intentiebesluit van de fusie, was geba seerd op onder andere de totstandkoming van twee besturen. Het was onder andere deze basisvoorwaarde, dat twee besturen één van de onderdelen van de intentieverklaring was, dat men akkoord ging. Omdat het begrip intentiebesluit hier wel vaker reden tot misverstand geeft, wil ik proberen te omschrijven waar wij het over hebben. Een intentiebesluit is te zien als een voorlopig koopcontract van een huis. Als één onderdeel eenzijdig uit een contract wordt gehaald, ontslaat dat de andere partij van de overeen gekomen verplichtingen. Wij hebben het hier dus wel degelijk over een principe. Kortom cluster B mag geen eigen bestuurs commissie omdat cluster A, die ene die zo voor die ene brede scholengemeenschap is, dat niet wil. Zoiets belooft niet veel goeds voor de toekomst en is een reden te meer om wel twee bestuurscommissies in te stellen. Vandaar dat ik dan ook de motie heb ondertekend, temeer daar zowel het CDA- als de PvdA-fractie en het college stellen dat het voor hen geen principieel punt is. Het personeel. Uw toezeggingen over het betrokken gemeentepersoneel van de afdeling Onderwijs was zo mager dat ik deze niet eens in het verslag kon terugvinden. Er lopen twee zaken parallel. Het is onduidelijk welk taken bij de gemeente in de rol van school bestuurder blijven en welke taken overgaan naar de clusters. Wat wordt bedoeld met de strofe: Het gelijkwaardig behandelen van gemeentepersoneel en schoolpersoneel? De rechtsposities zijn immers niet gelijk? De scholen zijn bij mijn weten niet op de hoogte over hoeveel mensen het gaat bij de afdeling Onderwijs. Ik dacht dat het misschien acht mensen of meer betrof die uitgaan boven de zogenaamde 22% norm, terwijl er bovendien de vraag nog ge steld kan worden of de scholen van die 22% nog een aantal taken zelf kunnen of willen doen. Hebben scholen binnen het Formatiebudgetsysteem er geld voor over om personeelsleden over te nemen? Voeg daar nog eens de komende bezuiniging van de gemeente Leeuwarden aan toe en het plaatje wordt nog somberder. Wij hebben het nu over de sector voortgezet onderwijs, maar mijns inziens volgt het basisonderwijs ook binnenkort. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 15