wij als gemeente volstrekt buiten, dat moet duidelijk zijn.
Het kan zijn, heb ik later gezegd, dat die winsten in een
heel laat stadium zo worden dat er zelfs meer dan gecompen
seerd wordt en er dus uitkeringen kunnen plaatsvinden.
Wanneer komt Trias in de commissie en in welke commissie?
Ik denk dat wij voorshands maar moeten blijven koersen op de
Commissie Economische en Sociale Zaken en dat wij omstreeks
maart 1993 wel met een eerste voorstel daaromtrent kunnen
komen
Wat de term nutri- business betreft, dat is een uitvinding
van professor Lukkes. Wij waren daar toen erg blij mee, omdat
het weer eens wat nieuws was. Ik heb van mijnheer Boonstra
van Sarah Lee gehoord dat hij daar ook niet zo'n groot voor
stander van is. Het voordeel van zo'n woord is dat er kenne
lijk interessante discussies over kunnen ontstaan. Dat ze dat
woord in Engeland nog niet kennen, ach misschien begint ook
hier de victorie. Maar ik ben het met mevrouw Tiemersma eens
dat het misschien toch handiger is om een ander woord te
kiezen. (De Voorzitter: Dat laatste mits het dezelfde brede
lading dekt.) Jazeker.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 274).
De Voorzitter: Aan de orde is Verkoop erfpachtgrond.
De heer Heins: De aantekening dat wij geacht willen worden
tegen te hebben gestemd bij sub 1.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/Groen
Links-fractie geacht wil worden tegen sub 1 te hebben ge
stemd.
Punt 15 (bijlage nr. 250).
28
De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding van
diverse onroerende zaken.
De heer Heins: Hier geldt hetzelfde, maar dan bij sub 5.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/Groen
Links-fractie geacht wil worden tegen sub 5 te hebben ge
stemd
Punt 16 (bijlage nr. 2 55).
De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex arti
kel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor het nieuw
bouwproject Fries Museum aan de Turfmarkt.
De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, nader beraad heeft
er toe geleid dat de fractie van D66 toch kan instemmen met
het nemen van dit voorbereidingsbesluit. De fractieleden
Schreuder en Bakker waren en blijven van mening dat de zicht
bare nieuwbouw op straatniveau vanuit stedebouwkundig oogpunt
qua vormgeving en kleur niet voldoet aan de normen die mogen
worden gesteld in het kader van beschermd stadsgezicht.
Mevrouw Van Ulzen: Het is eigenlijk jammer dat de gevels van
nr. 14 en 16 niet behouden kunnen blijven. Ons verbaast het
enigszins dat niemand daar kennelijk moeite mee heeft. Het is
bekend dat er uitvoerig over die gevels is gesproken. Ik
kreeg te horen dat de belangrijke materialen bespaard blijven
voor mensen die in Leeuwarden willen restaureren. Ik kan mij
ook goed de opmerkingen die ik in de krant las voorstellen,
dat men van plan was om serieus te gaan praten met de aanvan
kelijke tegenstanders. Wij hebben ingestemd in de commissie
met de huidige oplossing, maar wij willen er toch nog even op
wijzen, ik zeg dat met name tegen de heer Krol, dat hier nu
gekozen is voor een zeer dure oplossing. Wij hebben daarmee
ingestemd, maar dit is toch duurder dan de brug. Het kost 1
a 2 miljoen meer en dat betekent onder andere dat de aanpas
sing van de Kanselarij veel soberder zal worden; het betekent
dat de kunsthal op het binnenterrein van het Fries Museum
voorlopig vervalt en dat voor de herinrichting Fries Museum
onvoldoende geld blijft. Met deze oplossing heeft men toch
een flinke veer moeten laten. Ik hoop overigens dat als het
29