wij als gemeente volstrekt buiten, dat moet duidelijk zijn. Het kan zijn, heb ik later gezegd, dat die winsten in een heel laat stadium zo worden dat er zelfs meer dan gecompen seerd wordt en er dus uitkeringen kunnen plaatsvinden. Wanneer komt Trias in de commissie en in welke commissie? Ik denk dat wij voorshands maar moeten blijven koersen op de Commissie Economische en Sociale Zaken en dat wij omstreeks maart 1993 wel met een eerste voorstel daaromtrent kunnen komen Wat de term nutri- business betreft, dat is een uitvinding van professor Lukkes. Wij waren daar toen erg blij mee, omdat het weer eens wat nieuws was. Ik heb van mijnheer Boonstra van Sarah Lee gehoord dat hij daar ook niet zo'n groot voor stander van is. Het voordeel van zo'n woord is dat er kenne lijk interessante discussies over kunnen ontstaan. Dat ze dat woord in Engeland nog niet kennen, ach misschien begint ook hier de victorie. Maar ik ben het met mevrouw Tiemersma eens dat het misschien toch handiger is om een ander woord te kiezen. (De Voorzitter: Dat laatste mits het dezelfde brede lading dekt.) Jazeker. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 14 (bijlage nr. 274). De Voorzitter: Aan de orde is Verkoop erfpachtgrond. De heer Heins: De aantekening dat wij geacht willen worden tegen te hebben gestemd bij sub 1. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/Groen Links-fractie geacht wil worden tegen sub 1 te hebben ge stemd. Punt 15 (bijlage nr. 250). 28 De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding van diverse onroerende zaken. De heer Heins: Hier geldt hetzelfde, maar dan bij sub 5. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/Groen Links-fractie geacht wil worden tegen sub 5 te hebben ge stemd Punt 16 (bijlage nr. 2 55). De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex arti kel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor het nieuw bouwproject Fries Museum aan de Turfmarkt. De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, nader beraad heeft er toe geleid dat de fractie van D66 toch kan instemmen met het nemen van dit voorbereidingsbesluit. De fractieleden Schreuder en Bakker waren en blijven van mening dat de zicht bare nieuwbouw op straatniveau vanuit stedebouwkundig oogpunt qua vormgeving en kleur niet voldoet aan de normen die mogen worden gesteld in het kader van beschermd stadsgezicht. Mevrouw Van Ulzen: Het is eigenlijk jammer dat de gevels van nr. 14 en 16 niet behouden kunnen blijven. Ons verbaast het enigszins dat niemand daar kennelijk moeite mee heeft. Het is bekend dat er uitvoerig over die gevels is gesproken. Ik kreeg te horen dat de belangrijke materialen bespaard blijven voor mensen die in Leeuwarden willen restaureren. Ik kan mij ook goed de opmerkingen die ik in de krant las voorstellen, dat men van plan was om serieus te gaan praten met de aanvan kelijke tegenstanders. Wij hebben ingestemd in de commissie met de huidige oplossing, maar wij willen er toch nog even op wijzen, ik zeg dat met name tegen de heer Krol, dat hier nu gekozen is voor een zeer dure oplossing. Wij hebben daarmee ingestemd, maar dit is toch duurder dan de brug. Het kost 1 a 2 miljoen meer en dat betekent onder andere dat de aanpas sing van de Kanselarij veel soberder zal worden; het betekent dat de kunsthal op het binnenterrein van het Fries Museum voorlopig vervalt en dat voor de herinrichting Fries Museum onvoldoende geld blijft. Met deze oplossing heeft men toch een flinke veer moeten laten. Ik hoop overigens dat als het 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 15