Punt 24 (bijlage nr. 258). De Voorzitter; Aan de orde is Statutenwijziging Medisch Centrum Leeuwarden. Mevrouw Van Ulzen: Wij gaan akkoord met de statutenwijziging, maar wij blijven toch op zich wat bezwaar houden dat er benoemd wordt op grond van coöptatie. In dit verband heb ik de volgende vraag die ik niet eerder heb willen stellen. Bestaat er eigenlijk een lijst van besturen waar op staat wie er namens de gemeente benoemd wordt in welk bestuur. Zo ja, als die lijst er is, is die dan voor de raadsleden beschik baar en is het dan mogelijk dat daar dan ook een datum op komt te staan wanneer er opnieuw iemand benoemd moet worden? De Voorzitter: Die lijst is er. Ik zou willen afspreken dat wij die ter inzage leggen, want het is een inventarisatie. Ik kijk even om mij heen en vind knikkend steun, derhalve zeg ik niet iets dat niet gerealiseerd wordt. Wij leggen hem ter inzage. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezegging van de burgemeester. Punt 25 (bijlage nr. 253). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. De Voorzitter: Het is nu pauze. De Voorzitter schorst, om 20.55 uur, de vergadering. De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergadering. 34 Punt 26 (bijlage nr. 265). De Voorzitter: Aan de orde is Subsidieverordening buurt- en wijkwerk. Mevrouw Dikken: Voorzitter, vanavond zullen wij dan eindelijk komen, tenminste dat hoop ik, met de vaststelling van nieuwe Subsidieverordening buurt- en wijkwerk. Waarover wij het nu al in twee commissievergaderingen oneens zijn met het college is de raadsbrief die met name gaat over de verdeling van de budgetten. Een vrij unieke situatie waarover vanavond in de raad een definitief besluit moet vallen. Waar ik het nu niet over zal hebben is de SE-score, de evaluatie van het oude systeem en de eventueel nieuwe modellen. Wij hebben daar ook al uitgebreid in de commissie over gediscussieerd. Waar gaan wij het vanavond wel over hebben? Uitgangspunt van het college is - en dat onderschrijven wij voluit - dat wij de gemeentelijke middelen met prioriteit in willen zetten daar waar dat het meeste nodig is. En bij dit onderwerp houdt dat in dat wij extra middelen willen toekennen aan wijken en buurten in achterstandssituaties. Daar zitten dus college en onze fractie op één lijn. Maar waar wij als fractie met het college in verschillen is de manier waarop de toekenning plaats moet vinden. Ons belangrijkste bezwaar met deze raads brief is dat het college voorstelt nu op grond van de nieuwe SE-score het totale budget van de wijken en buurten over de kop te halen. De één krijgt veel meer en de ander veel minder en voor hoe lang? Want nieuwe voorstellen tot bezuinigingen dienen zich al weer aan. Verder ligt er ook nog een voorstel van het college om een onderzoek te gaan doen naar de hoe veelheid wijkgebouwen. Dus er staat voor de wijken nogal wat te gebeuren. Ons lijkt het dan ook veel verstandiger om het komende jaar pas op de plaats te maken. Geen nieuwe budget ten, alles bij het oude laten, met natuurlijk wel de taak stelling van f 25.000,en deze gelijk verdelen over de verschillende wijken. Wij vragen dan ook aan het college om 1993 te gebruiken om deze drie dingen, namelijk: de subsidie verdeling, onderzoek naar de hoeveelheid wijkgebouwen en de eventueel nieuwe bezuiniging aan elkaar te koppelen, zodat dit ook voor de toekomstige jaren geregeld is. De wijken hebben al keer op keer laten weten dat zij graag mee willen werken aan het nieuwe subsidieverdeelsysteem. Wij dienen dan ook de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 december 1992, overweegt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 18