Punt 24 (bijlage nr. 258).
De Voorzitter; Aan de orde is Statutenwijziging Medisch
Centrum Leeuwarden.
Mevrouw Van Ulzen: Wij gaan akkoord met de statutenwijziging,
maar wij blijven toch op zich wat bezwaar houden dat er
benoemd wordt op grond van coöptatie. In dit verband heb ik
de volgende vraag die ik niet eerder heb willen stellen.
Bestaat er eigenlijk een lijst van besturen waar op staat wie
er namens de gemeente benoemd wordt in welk bestuur. Zo ja,
als die lijst er is, is die dan voor de raadsleden beschik
baar en is het dan mogelijk dat daar dan ook een datum op
komt te staan wanneer er opnieuw iemand benoemd moet worden?
De Voorzitter: Die lijst is er. Ik zou willen afspreken dat
wij die ter inzage leggen, want het is een inventarisatie. Ik
kijk even om mij heen en vind knikkend steun, derhalve zeg ik
niet iets dat niet gerealiseerd wordt. Wij leggen hem ter
inzage.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezegging van
de burgemeester.
Punt 25 (bijlage nr. 253).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
De Voorzitter: Het is nu pauze.
De Voorzitter schorst, om 20.55 uur, de vergadering.
De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergadering.
34
Punt 26 (bijlage nr. 265).
De Voorzitter: Aan de orde is Subsidieverordening buurt- en
wijkwerk.
Mevrouw Dikken: Voorzitter, vanavond zullen wij dan eindelijk
komen, tenminste dat hoop ik, met de vaststelling van nieuwe
Subsidieverordening buurt- en wijkwerk. Waarover wij het nu
al in twee commissievergaderingen oneens zijn met het college
is de raadsbrief die met name gaat over de verdeling van de
budgetten. Een vrij unieke situatie waarover vanavond in de
raad een definitief besluit moet vallen. Waar ik het nu niet
over zal hebben is de SE-score, de evaluatie van het oude
systeem en de eventueel nieuwe modellen. Wij hebben daar ook
al uitgebreid in de commissie over gediscussieerd.
Waar gaan wij het vanavond wel over hebben? Uitgangspunt van
het college is - en dat onderschrijven wij voluit - dat wij
de gemeentelijke middelen met prioriteit in willen zetten
daar waar dat het meeste nodig is. En bij dit onderwerp houdt
dat in dat wij extra middelen willen toekennen aan wijken en
buurten in achterstandssituaties. Daar zitten dus college en
onze fractie op één lijn. Maar waar wij als fractie met het
college in verschillen is de manier waarop de toekenning
plaats moet vinden. Ons belangrijkste bezwaar met deze raads
brief is dat het college voorstelt nu op grond van de nieuwe
SE-score het totale budget van de wijken en buurten over de
kop te halen. De één krijgt veel meer en de ander veel minder
en voor hoe lang? Want nieuwe voorstellen tot bezuinigingen
dienen zich al weer aan. Verder ligt er ook nog een voorstel
van het college om een onderzoek te gaan doen naar de hoe
veelheid wijkgebouwen. Dus er staat voor de wijken nogal wat
te gebeuren. Ons lijkt het dan ook veel verstandiger om het
komende jaar pas op de plaats te maken. Geen nieuwe budget
ten, alles bij het oude laten, met natuurlijk wel de taak
stelling van f 25.000,en deze gelijk verdelen over de
verschillende wijken. Wij vragen dan ook aan het college om
1993 te gebruiken om deze drie dingen, namelijk: de subsidie
verdeling, onderzoek naar de hoeveelheid wijkgebouwen en de
eventueel nieuwe bezuiniging aan elkaar te koppelen, zodat
dit ook voor de toekomstige jaren geregeld is. De wijken
hebben al keer op keer laten weten dat zij graag mee willen
werken aan het nieuwe subsidieverdeelsysteem.
Wij dienen dan ook de volgende motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 7 december 1992,
overweegt