het doorlopen proces goed beschreven, daar wil ik dus niet verder op ingaan. Wel wil ik nog even kort ingaan op wat volgens mij kernpunten in de discussie zijn. Ten eerste de suggestie die hier wordt gewekt dat wij strij dig zouden handelen met het gemeentelijk beleid als wij het voorstel van de SBO over zouden nemen. Dat voorstel luidde: handhaven van de oude SE-score en de kaasschaafmethode ge bruiken voor het subsidie jaar 1993. Want wat is er nu precies aan de hand? Vanuit de politiek, maar ook vanuit de wijken is op verschillende manieren aangegeven dat het subsidieverdeel- systeem wel een herijking verdient. Wat niet ter discussie stond was dat de middelen die beschikbaar zijn daar moeten komen waar ze het hardste nodig zijn. Volgens mij is dat volledig conform het gemeentelijk beleid. Waarom de wethouder dan steeds de suggestie wil wekken al zouden een aantal partijen waaronder de PAL-fractie in strijd met het gemeente lijk beleid willen handelen, is mij een volslagen raadsel. Maar misschien kan de wethouder dat nog eens toelichten. De reden waarom wij op dit moment afzien van een actualisatie van de SE-score zit in het gegeven dat wij als fractie vinden dat de gedane evaluatie te weinig heeft opgeleverd. Daarnaast vinden wij dat de recente bezuinigingsvoorstellen nog meer argumenten geven om op zeer korte termijn de inhoudelijke discussie met elkaar aan te gaan om de schaarse middelen op een zo verantwoorde wijze te verdelen. Wij vinden het onver antwoord om op zo korte termijn allerlei wijzigingen in de verdeling van de middelen aan te brengen. Het tweede punt dat mij in de hele discussie, maar ook in de raadsbrief, stoort is dat het college ervan uitgaat dat er geen systeem ontworpen kan worden waar alle buurten en wijken mee in kunnen stemmen en dat de nieuwe verdeelsleutel al zoveel wijzigingen met zich mee zal brengen dat vooral de wijken die hun subsidie zien afnemen een nog grotere hang naar status quo zullen laten zien. Deze zin heb ik overgeno men uit de raadsbrief, dus ziet het college geen heil in overleg met de wijken. Ik moet u zeggen dat ik dit uitermate pijnlijk vind. Hoe zo bestuurlijke en sociale vernieuwing? De gemeente als partner. Zijn dit dan toch loze kreten? Gelukkig gaat vooralsnog het geld gewoon door. Het SBO heeft inmiddels een eerste aanzet gegeven om tot overleg te komen en daarbij aangegeven wat zij als een goede werkwijze ziet. Als PAL/Groen Links-fractie hebben wij inmiddels afspraken ge maakt om met hen verder om de tafel te gaan zitten om zo snel mogelijk een voorstel uit te werken. Mocht het zo zijn dat wij er uiteindelijk met elkaar niet goed uitkomen, dan kennen wij als fractie onze verantwoordelijkheid. Maar dan hebben wij wel inhoudelijk het probleem met de betrokkenen doorge spit 38 De heer De Jong: Voorzitter, in grote lijnen kunnen wij akkoord gaan met de Subsidieverordening buurt- en wijkwerk zoals die nu voorligt. Het voorstel zoals het college ver woordt in de raadsbrief om bij het 1-2-4-8-systeem de nieuwe SE-score te hanteren kan onze instemming niet krijgen. Wij hebben twee keer in de commissie daarover gesproken. De argumenten daarvoor vind ik terug in de motie die wij mede hebben ondertekend. Ik zal ze nu niet meer herhalen. Wij kunnen ons voorstellen dat je wel de nieuwe gegevens gebruikt van de SE-score, maar wat bij ons uiteindelijk de doorslag heeft gegeven is de constructieve opstelling van het SBO. Wij vinden dat wij die opstelling nu met beide handen moeten aanpakken. Ik sluit mij graag aan bij de woorden van mevrouw Garms. Als het mislukt zal de politiek zijn verantwoordelijk heid moeten nemen. Maar op dit ogenblik willen wij toch graag ingaan op de voorstellen van het SBO. Daarom steunt mijn fractie de motie die mevrouw Dikken heeft ingediend. De heer GravingMijnheer de voorzitter, het college van burgemeester en wethouders kan niet verweten worden dat zij niet vasthoudend is. Het gaat niet zomaar omliggen voor de inbreng van de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken. Na het verzoek tot evaluatie van het 1-2-4-8-systeem voor de toewijzing van de activiteitensubsidie aan buurten en wijken komt het college nu terug met nieuwe wijn in oude zakken. Oud is het 1-2-4-8-systeem, nieuw is de geactualiseerde SE-score. Echter, nieuwe wijn kan gaan nagisten. Het grote manco van het 1-2-4-8-systeem wordt duidelijk bij actualisering van de sociaal economische score. Voor sommige wijken wordt het subsidie simpelweg gehalveerd, voor anderen verdubbeld of zelfs verviervoudigd, terwijl de grenzen voor de categorie enindeling volledig natte vingerwerk blijkt te zijn. Is hier sprake van een rechtvaardige subsidieverdeling? Dat wijken met een hoge SE-score meer subsidie behoeven is naar mijn mening noodzakelijk. Als wij maar niet de illusie koesteren dat hiermee achterstanden worden opgeheven. Dat bij kleine wijziging van de SE-score grote verschillen optreden in het subsidie is voor de burger onbegrijpelijk en heeft bij de inspraak over de herwaardering al geleid tot de mededeling vanuit twee wijken dat men niet weet wat men ineens met zoveel geld aan moet. Dit is natuurlijk ook onbegrijpelijk tegen de achtergrond van de grote bezuinigingsoperatie. Daarom heb ik gepleit voor een evenredige verdeling op grond van de SE-score en de indeling in categorieën los te laten. Dan wordt tevens bereikt dat het verschil in hoogte, een wens uit de wijken en in eerste instantie ook overgenomen door het college, wordt verkleind. Het college doet dit voorstel af 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 20