gemeenten, onderling duidelijke afspraken maken over het lukraak doorvoeren van verhogingen van tarieven, heffingen en belastingen. Ook zou het mogelijk moeten zijn dat de gemeen telijke belastingen aan het inkomen worden gekoppeld. Nu betalen sommigen veel te veel en anderen te weinig. Dit brengt mij bij de afvalstoffenheffing. Bijna f 350, in vijf jaar verdriedubbeld, nu voor het eerst een kleine da ling, maar het blijft een erg hoog bedrag voor mensen die milieubewust hun afval terugdringen, zoals de alleenstaande die één vuilniszak per maand bij de weg zet. Te laag voor hen die aan de grote grijze container nog niet genoeg hebben om hun afval kwijt te raken, de groene container niet gebruiken en de rode milieubox misbruiken als opbergdoos voor lego blokjes. Al jaren pleiten wij voor een gedifferentieerd systeem en wij zijn blij met de toezegging van de wethouder dat hij nu onderscheid wil gaan maken tussen één- en meerper- soonshuishoudensEen beetje laat, want wij hadden graag gezien dat dit per 1 januari 1993 ingevoerd zou kunnen wor den. Maar informatie van de dienst geeft aan dat daarvoor nu de tijd ontbreekt omdat de Subsidieverordening zal moeten worden aangepast en daar toch enkele maanden voor nodig zijn. Het moet mij wel even van het hart dat enkele maanden geleden in de Commissie Middelen verteld werd dat de Subsidieverorde ning hiervoor niet behoefde te worden aangepast. Kennelijk berustte dat op foute informatie. Maar ik laat dat nu verder liggen. Een relatie leggen met het aantal leden van een huishouding is één stap, beter is echter de relatie te leggen met de hoeveelheid aangeboden afval, overeenkomend met het principe "de vervuiler betaalt". Pas dan kan er een prikkel tot afval preventie vanuit gaan en dat is immers de hoofddoelstelling van het gemeentelijke milieubeleid. Binnenkort gaan wij als commissie op excursie langs enkele gemeenten waar experimen ten bezig zijn, zoals Oostzaan waar het gewicht bepalend is en ik hoop ook de gemeente Haarlemmermeer waar het aantal keren dat de container wordt aangeboden de hoogte van de heffing bepaalt. Welk systeem voor Leeuwarden van toepassing kan worden, moet in de komende maanden naar onze mening worden uitgezocht. Dat daar enige discussie voor nodig is, zal duidelijk zijn. Een probleem is bijvoorbeeld de verzamel- container. Voor hen die daarvan gebruik maken is het principe van "de vervuiler betaalt" moeilijk, zo niet onmogelijk, in te voeren. Voor hen zal het systeem van onderscheid tussen één- en meerpersoons-huishoudens uitkomst moeten bieden. Om het een en ander wat vaart bij te zetten en de nodige priori teit te geven, stellen wij in het vervolg van het voorgaande de raad de volgende motie voor: 48 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 december 1992, overweegt dat bij de afvalstoffenheffing voor huishoudelijk afval uitgegaan moet worden van het beginsel van "de vervuiler betaalt"; - dat tariefdifferentiatie een goed instrument is voor het bereiken van een rechtvaardige verdeling van de kosten van verwijdering en voor het berei ken van vermindering van het afvalaanbod; besluit: het college op te dragen voor de zomer van 1993 met concrete voorstellen te komen voor het in 1994 invoeren van een tariefdiffentiatie voor huishoudelijk afval, waarbij een relatie wordt gelegd: met de hoeveelheid van het aangeboden afval, naar volume, gewicht of frequentie, afhankelijk van de technische en financiële randvoorwaarden èn met - aanvullend - het aantal personen per huis houden. En gaat over tot de orde van de dag Ik bedoel hierbij - dat even ter toelichting nog - dat voorop staat de relatie met de hoeveelheid afval en dat als aanvul ling kan dienen het onderscheid van hoeveel personen het afval aanbieden. Dat laatste zal alleen maar gelden voor die plekken waar geen relatie kan worden gelegd met de hoeveel heid afval. Ik hoop dat dat duidelijk is, zo niet dan zal ik het in tweede instantie nog een keer uitleggen. De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin gen Mevrouw Waalkens: Mijnheer de voorzitter, vanavond vindt dus de behandeling plaats van de belastingen, heffingen, leges en retributies. Dit zonder dat de begroting 1993, de meerjaren ramingen en herwaarderingsvoorstellen aan de orde komen. De beslissing over deze behandelingswijze viel weliswaar in de Commissie Middelen maar had niet de instemming van de WD- fractie. Het apart van elkaar behandelen ontneemt ons de mogelijkheid om voorstellen bij het behandelen van de heffin gen te doen welke weer hun weerslag zouden kunnen hebben op de begroting en de herwaardering. Er kan immers niet meer worden teruggekomen op de besluitvorming van december als in januari 1993 de overige beraadslagingen plaatsvinden. Toch wil de WD-fractie nu haar visie bekendmaken over de heffin gen als ware het mogelijk dit in een wat breder verband te zien 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 25