1. De financiële positie van de gemeente Leeuwarden.
De financiën van de gemeente zien er voor de toekomst niet
rooskleurig uit. Een omvangrijke bezuiniging van in totaal
f 20 miljoen staat ons te wachten. Daarbij komen nog de
onzekerheden ten aanzien van de rijksvergoedingen, mogelijk
hogere gemeentelijke bijdragen in de sociale lasten en de
uitkomsten van de herwaarderingsvoorstellen. De belastingdruk
voor de burgers van Leeuwarden dient daarbij zo eerlijk en
redelijk mogelijk te zijn. De burgers zullen al genoeg te
maken krijgen met de gevolgen van de herwaarderingsoperatie.
2. Kostendekkend zijn van de heffingen, retributies en be
lastingen.
Dit principe achten wij een juiste. Maar de gemeente dient de
kosten dan ook goed zichtbaar te maken. Ieder jaar weer
blijkt dat bepaalde diensten, door de gemeente verleend,
eigenlijk nog toegerekend moeten worden. Vorig jaar waren dat
onder andere de civiel-technische werken van de afdeling
Stadsontwikkeling voor de rioolretributie. Dit jaar bleek dat
een deel van de inningskosten door de afdeling Belastingen
nog moesten worden toegevoegd. Dit soort verrassingen mogen
eigenlijk niet meer voorkomen. De gemeentelijke financiële
boekhouding dient op orde te zijn zodat niet steeds weer
nieuwe posten worden toegevoegd aan de heffingen die kosten
dekkend moeten zijn. Wij moeten er als raad voor waken dat
deze heffingen als melkkoeien zouden kunnen worden gebruikt.
Kan de wethouder toezeggen dat voor 25 januari 1993 alle nog
niet toegerekende kosten bij de Commissie Middelen alsnog
worden bekend gemaakt?
3De macro economische verkenningen (MEV)
Ieder jaar blijken de lonen en prijzen te stijgen. De MEV-
norm die daarvoor wordt gehanteerd lijkt een paar jaar aan de
lage kant te zijn geweest. Achteraf bleek dat deze geschatte
verhoging van lonen en prijzen niet de werkelijke verhoging
te zijn geweest. Nu stelt het college voor om op voorhand de
MEV-norm over 1993 te verhogen voor onder andere de onroerend
goedbelasting en dan tevens achterstanden van deze loon- en
prijsstijgingen mee te nemen over 1991/1992 in de tarieven
van 1993. Daar plaatsen wij de volgende kanttekeningen bij:
Inhalen over 1992 heeft onze instemming.
Inhalen over 1991 gaan wij niet mee akkoord. Wij ver
hoogden in december 1991 de OGB-tarieven reeds met een
extra van 1,7% en dat werd dus 4,2 5%. Nu nog een keer
inhalen over 1991 zou dubbelop zijn.
Als de MEV over 1993 a 3% uiteindelijk te hoog blijkt te
zijn, dient dit verrekend te worden over 1994.
Het rijk stelde de uitkeringen uit het Gemeentefonds ook
tussentijds bij naar aanleiding van de loon- en prijsstijgin
50
gen. Maar lang niet alle uitgaven van de gemeente zijn loon-
of prijsafhankelijk. Naar is gebleken in de laatste commis
sievergadering van de Commissie Middelen paste b. en w. de
dienstbegrotingen bij met de verhogingspercentages van het
rijk. Wij kunnen ons met die werkwijze niet verenigen en
dienen daarover de volgende motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 7 december 1992,
overwegende
dat de financiële positie van de gemeente niet rooskleu
rig is;
dat de tussentijdse verhogingen van rijksvergoedingen
vooral bedoeld zijn voor loonstijgingen;
draagt het college op om de dienstbegrotingen bij tus
sentijdse verhogingen van rijksvergoedingen alleen aan
te passen aan de eventueel geconstateerde loonstijgingen
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: Dit is VVD-motie nr. 1.)
4. Verkeerd ingeschatte ogb-inkomsten over 1992.
De inkomsten uit de ogb verliepen niet conform de ramingen.
Enerzijds kon er 3 ton minder worden kwijtgescholden omdat de
rijksvoorwaarden waren veranderd, anderzijds was het te
bouwen quotum te hoog ingeschat. B. en w. stellen nu voor om
de ogb met 0,4% incidenteel te verhogen om daarmee de
f 567.000,te weinig ontvangen ogb voor wat betreft de bouw
te compenseren. Daarbij is dan tevens een storting van f 3
ton begrepen in het minimafonds vanwege de lagere kwijtschel
ding. De WD-fractie is van mening dat het minimabeleid een
apart onderdeel moet zijn van de beraadslagingen. Nu f 3 ton
meer ontvangen ogb weghalen bij de ogb ten behoeve van het
minimabeleid is voor ons geen juiste werkwijze. Wij vinden
dat deze f 3 ton binnen de ogb moet blijven. De overblijvende
f 267.000,dient te worden gevoegd bij de lijst van mee- en
tegenvallers en te worden meegenomen bij het begrotingsdebat
in januari 1993.
Wij gaan dus niet akkoord met de 0,4% incidentele ogb verho-
gin over 1993.
5. Kwijtscheldingsbeleid afvalstoffenheffing.
De afgelopen maand zijn er verschillende artikelen in de
media verschenen over kwijtschelding. In het blad Extra voor
Franeker en omgeving vertelde een geïnterviewd PvdA raadslid
dat de kwijtscheldingsmogelijkheden zeer beperkt waren gewor
den. In haar gemeente kon men nauwelijks nog kwijtschelden:
een bijstandsmoeder met vijf kinderen kreeg na veel rekenen
f 8,kwijtgescholden.
51