1. De financiële positie van de gemeente Leeuwarden. De financiën van de gemeente zien er voor de toekomst niet rooskleurig uit. Een omvangrijke bezuiniging van in totaal f 20 miljoen staat ons te wachten. Daarbij komen nog de onzekerheden ten aanzien van de rijksvergoedingen, mogelijk hogere gemeentelijke bijdragen in de sociale lasten en de uitkomsten van de herwaarderingsvoorstellen. De belastingdruk voor de burgers van Leeuwarden dient daarbij zo eerlijk en redelijk mogelijk te zijn. De burgers zullen al genoeg te maken krijgen met de gevolgen van de herwaarderingsoperatie. 2. Kostendekkend zijn van de heffingen, retributies en be lastingen. Dit principe achten wij een juiste. Maar de gemeente dient de kosten dan ook goed zichtbaar te maken. Ieder jaar weer blijkt dat bepaalde diensten, door de gemeente verleend, eigenlijk nog toegerekend moeten worden. Vorig jaar waren dat onder andere de civiel-technische werken van de afdeling Stadsontwikkeling voor de rioolretributie. Dit jaar bleek dat een deel van de inningskosten door de afdeling Belastingen nog moesten worden toegevoegd. Dit soort verrassingen mogen eigenlijk niet meer voorkomen. De gemeentelijke financiële boekhouding dient op orde te zijn zodat niet steeds weer nieuwe posten worden toegevoegd aan de heffingen die kosten dekkend moeten zijn. Wij moeten er als raad voor waken dat deze heffingen als melkkoeien zouden kunnen worden gebruikt. Kan de wethouder toezeggen dat voor 25 januari 1993 alle nog niet toegerekende kosten bij de Commissie Middelen alsnog worden bekend gemaakt? 3De macro economische verkenningen (MEV) Ieder jaar blijken de lonen en prijzen te stijgen. De MEV- norm die daarvoor wordt gehanteerd lijkt een paar jaar aan de lage kant te zijn geweest. Achteraf bleek dat deze geschatte verhoging van lonen en prijzen niet de werkelijke verhoging te zijn geweest. Nu stelt het college voor om op voorhand de MEV-norm over 1993 te verhogen voor onder andere de onroerend goedbelasting en dan tevens achterstanden van deze loon- en prijsstijgingen mee te nemen over 1991/1992 in de tarieven van 1993. Daar plaatsen wij de volgende kanttekeningen bij: Inhalen over 1992 heeft onze instemming. Inhalen over 1991 gaan wij niet mee akkoord. Wij ver hoogden in december 1991 de OGB-tarieven reeds met een extra van 1,7% en dat werd dus 4,2 5%. Nu nog een keer inhalen over 1991 zou dubbelop zijn. Als de MEV over 1993 a 3% uiteindelijk te hoog blijkt te zijn, dient dit verrekend te worden over 1994. Het rijk stelde de uitkeringen uit het Gemeentefonds ook tussentijds bij naar aanleiding van de loon- en prijsstijgin 50 gen. Maar lang niet alle uitgaven van de gemeente zijn loon- of prijsafhankelijk. Naar is gebleken in de laatste commis sievergadering van de Commissie Middelen paste b. en w. de dienstbegrotingen bij met de verhogingspercentages van het rijk. Wij kunnen ons met die werkwijze niet verenigen en dienen daarover de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 december 1992, overwegende dat de financiële positie van de gemeente niet rooskleu rig is; dat de tussentijdse verhogingen van rijksvergoedingen vooral bedoeld zijn voor loonstijgingen; draagt het college op om de dienstbegrotingen bij tus sentijdse verhogingen van rijksvergoedingen alleen aan te passen aan de eventueel geconstateerde loonstijgingen en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Dit is VVD-motie nr. 1.) 4. Verkeerd ingeschatte ogb-inkomsten over 1992. De inkomsten uit de ogb verliepen niet conform de ramingen. Enerzijds kon er 3 ton minder worden kwijtgescholden omdat de rijksvoorwaarden waren veranderd, anderzijds was het te bouwen quotum te hoog ingeschat. B. en w. stellen nu voor om de ogb met 0,4% incidenteel te verhogen om daarmee de f 567.000,te weinig ontvangen ogb voor wat betreft de bouw te compenseren. Daarbij is dan tevens een storting van f 3 ton begrepen in het minimafonds vanwege de lagere kwijtschel ding. De WD-fractie is van mening dat het minimabeleid een apart onderdeel moet zijn van de beraadslagingen. Nu f 3 ton meer ontvangen ogb weghalen bij de ogb ten behoeve van het minimabeleid is voor ons geen juiste werkwijze. Wij vinden dat deze f 3 ton binnen de ogb moet blijven. De overblijvende f 267.000,dient te worden gevoegd bij de lijst van mee- en tegenvallers en te worden meegenomen bij het begrotingsdebat in januari 1993. Wij gaan dus niet akkoord met de 0,4% incidentele ogb verho- gin over 1993. 5. Kwijtscheldingsbeleid afvalstoffenheffing. De afgelopen maand zijn er verschillende artikelen in de media verschenen over kwijtschelding. In het blad Extra voor Franeker en omgeving vertelde een geïnterviewd PvdA raadslid dat de kwijtscheldingsmogelijkheden zeer beperkt waren gewor den. In haar gemeente kon men nauwelijks nog kwijtschelden: een bijstandsmoeder met vijf kinderen kreeg na veel rekenen f 8,kwijtgescholden. 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 26