Het afvalstoffenheffing, de uitkomst daarvan is in de pauze inmiddels opgelost. De uitsmijter die de heer Greving noemde is inmiddels verorberd, de problemen zijn de wereld uit. Ik neem er kennis van dat er ten aanzien van het rioolrecht besluiten worden meegenomen die nog niet gevallen zijn. Ook dat is een consequentie van de behandelingsmethode van van daag. Ook dat hebben wij doorgesproken. De heer Hoogeveen heeft geconstateerd dat de lastendruk aan het plafond zit en is akkoord met het algemene principe. Hij heeft nog even de markt-economische verkenningen gememoreerd zoals die in de Commissie Stadsbeheer zijn geweest en later in de Commissie Middelen. Ik dacht dat ik in de Commissie Middelen uiteen heb gezet dat er ondertussen een andere markt-economische verkenning speelt. Aanvankelijk waren wij uitgegaan van de september circulaire en de cijfers die daarin stonden. (De heer Hoogeveen: Dat heeft de heer Koop- mans in de Commissie Milieu en Stadsbeheer ook gezegd.) In de Commissie Milieu en Stadsbeheer kom ik niet. (De heer Hoog eveen: Namens zijn collega.In de Commissie Middelen heb ik gezegd dat wij aanvankelijk waren uitgegaan van de markt economische verkenningen zoals die worden gepresenteerd in de september-circulaire. Naderhand heeft het Kabinet financiële perikelen gehad en een nieuw advies gevraagd aan de Sociaal Economische raad. Daar is een nieuwe uitgekomen en die hebben wij toegepast, een naar beneden bijgestelde verkenning hebben wij toegepast op de tarieven. Het kan zijn dat bij de behan deling in de door de heer Hoogeveen genoemde commissies de oude zijn gehanteerd. De heer Heere (weth.Voorzitter, het gaat vooral om wat de heer Heins ten aanzien van de afvalstoffenheffing heeft gezegd en in het bijzonder de wenselijkheid om tot tariefdif ferentiatie te komen. Wij hebben daar in de commissie ook al een aantal malen met elkaar over gesproken en ik heb ook daar toegezegd dat daar zo snel mogelijk binnen het kader van de technische situatie, op zal worden terug gekomen. De heer Heins komt daar nu met een motie over, die ik op z'n minst wat lastig vind omdat er een buitengewoon groot aantal ele menten in zitten die wel wat vlot worden opgeschreven, maar die in feite als je ze in relatie met elkaar brengt, lastig zijn. Het principe "de vervuiler betaalt", ik denk dat wij het daar redelijk snel over eens zijn. Maar dan komt er vervolgens "een rechtvaardige verdeling". Als er over één begrip discussie kan ontstaan, dan is het wel over het begrip "rechtvaardigheid". En hij zegt dan ook nog "voor het berei ken van vermindering van het afvalaanbod"Dat zijn twee dingen die natuurlijk met elkaar niet zo verschrikkelijk veel 64 te maken hoeven te hebben. Dat maakt de insteek qua criteria lastig. Daar komt dan nog bij dat de heer Heins dus in feite vraagt om een mix van een aantal elementen in één voorstel te verpakken. Waarbij dan genoemd wordt de hoeveelheid afval, maar dan wordt er daarna gedifferentieerd naar volume, ge wicht, frequentie en dan ook nog het aantal personen per huishouding. Ook daar zit wellicht een aantal tegenstrij digheden in. Maar, zo zegt de heer Heins, afhankelijk van de technische en financiële randvoorwaarden. (De heer Heins: De heer Heere slaat het woordje "of" over, dat is het hem juist, want de vervuiler betaalt en dan met name hoe je dat doet naar volume, gewicht of frequentiedat hangt af van de technische en financiële randvoorwaarden.) Het woordje "of" staat alleen voor frequentie namelijk. (De heer Heins: Naar volume, gewicht of frequentiezo moet dat gelezen worden, anders zou er en, en staan.) Daar hoeven wij dan verder geen discussie meer over te hebben, denk ik. Wat ik dus wel wil zeggen is als hij zegt "financiële randvoorwaarden", dan hebben wij er in ieder geval één harde en dat is "kostendek kend". Als het gaat om de technische mogelijkheden heeft hij Oostzaan genoemd. Die proef moet morgen nog van start. Dat gaat een aantal maanden duren en dan hebben wij een experi ment, waarvan de uitslag natuurlijk nog niet vast staat, op een aantal inwoners van ongeveer 3000. Dan vindt er vervol gens het opschalingsprobleem naar 85000 inwoners plaats. U weet dat dat altijd heel lastig is. Je kunt best tot de conclusie komen dat het in principe mogelijk is om dat voor 3000 mensen te doen, maar als je dat voor 85000 mensen moet doen, krijg je allerlei opschalingsproblemen. Dan moet er ook nog apparatuur komen die zo betrouwbaar is dat je er ook fatsoenlijk mee om kunt gaan. Die moet besteld worden, daar moet je investeringen voor doen. Dus het tempo waarin de heer Heins de zaak geregeld denkt te hebben, daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken, dat dat er ook uit kan komen. Niet dat wij er niet uit willen komen, maar of wij er ook uit kunnen komen, is voor mij nog zeer de vraag. Ook het college is van mening dat die tariefdifferentiatie op zichzelf een goede zaak is, met name voor het terugdringen van het afvalaanbod. Toch is de insteek als je begint met "de vervuiler betaalt" en in aanmerking nemend dat ik al eens eerder heb gezegd dat wij als het even kan zo snel mogelijk met voorstellen zullen komen, dat alles bijeen genomen, kun je er van zeggen dat de motie eigenlijk overbodig is omdat de toezeggingen al zo vergaand en zo volstrekt in die richting zijn dat er eigenlijk geen motie nodig is. Als je het heel aardig wilt doen, kun je ook zeggen dat het een beleidsonder steunende motie is. Dan hoef je hem eigenlijk ook niet in stemming te brengen. Dus ik laat dat verder aan de heer Heins over. Ik denk dat hij aan mijn antwoord zo genoeg heeft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 33