De heer Timmermans (weth.s De heer Greving heeft een paar vragen gesteld over de parkeertarieven en de leges daaraan verbonden. Wij hebben recent bij de vaststelling van de parkeertarieven geconstateerd dat het rijk niet akkoord gaat met een onderscheid maken in verschil van functioneel ge bruik, maar dat het verschil van gebruik in de tijd aanlei ding kan zijn voor de tariefdifferentiatie. Het komt er dus feitelijk op neer dat iedereen die de gehele dag en iedere week en iedere maand gebruik maakt van die ontheffing gelijk moet worden behandeld als degene die dat maar gedeeltelijk doet. Of dat nu een vergunning of een ontheffing heet, mate rieel komt het op hetzelfde neer. Bovendien kan het zo zijn dat als iemand een ontheffing wil hebben voor één week of voor één dag, er dan speciale tarieven voor zijn. Met andere woorden men kan gediffentieerd gebruik maken van die onthef fingsmogelijkheid. Wij zien niet in waarom dan een onder scheid zou moeten worden gemaakt voor iemand die de hele dag of het hele jaar gebruik maakt van die ontheffing, dat komt materieel hetzelfde neer als iemand die een parkeervergunning heeft De tweede vraag heeft betrekking op de kosten verbonden aan de leges die worden geïnd voor de verstrekking van een inva- lideparkeerkaartDat is van f 11,naar 16,gegaan. Het zelfde geldt voor de parkeerontheffing voor invaliden die van f 35,naar f 75,is gegaan. Kenmerkend voor het herwaar- deringsvoorstel is dat er gestreefd wordt naar het kostendek kend maken van alle vergunningen die worden verstrekt. Dat is de enige verklaring. De heer Heins: Ik zal mij beperken tot de moties. Eerst toch even die van ons zelf. De wethouder zegt dat de motie overbodig is en op z'n gun stigst gezegd beleidsondersteunend. Zo wil ik er ook wel naar kijken. De motie is door ons opgesteld vanwege het feit dat wij een beetje bang zijn dat nu, omdat er elders experimenten worden gedaan, de gemeente gaat zitten wachten totdat die experimenten tot een bepaald einde zijn gebracht en dan pas besluit of zij wel of niet bepaalde dingen gaat overnemen. Wat wij graag willen, is dat er vaart in wordt gebracht en dat niet alleen maar gezien wordt naar de experimenten el ders, maar dat bijvoorbeeld ook hier in Leeuwarden een verge lijkbaar experiment, afhankelijk van wat het beste voor de hand ligt, kan worden gestart. Wij zijn genegen de motie in te trekken als de wethouder aan datgene hij daarnet heeft gezegd nog even iets wil toevoegen. Wat de wethouder zegt, betekent dat de neuzen dezelfde kant op gaan, ook het college 66 wil dat er snel een nieuw systeem komt. Ik zou graag willen dat er voor de zomer een notitie kan komen waarin èn motie 3 van de WD-fractie, waar het gaat over de verbruikersheffing voor rioolretributie - de toezegging is al gedaan dat er dan een notitie wordt voorbereid waar het één en ander in staat - èn deze motie in worden verwerkt. Zou daar niet een gecombi neerde notitie van gemaakt kunnen worden, zodat je ook bij de tariefdifferentiatie voor huishoudelijk afval met voorstellen komt en wij in ieder geval de vaart er in houden. Wij kunnen dan nog een keer in de commissie hierover praten om toch te proberen in 1994 een nieuw systeem in te voeren. Want wij zijn van mening dat wij nu niet al te lang meer kunnen wach ten. Vandaar dat wij in de motie ook verwoord hebben dat het in 1994 zover moet zijn. Maar ik geef toe dat er nog een groot aantal onzekerheden zijn. Die hebben wij dan graag een keer in discussie voor de zomer. Dus als de wethouder de motie zo uit wil leggen, zijn wij genegen om die in te trek ken. Ik heb al gezegd wat wij van motie nr. 3 vinden van de WD- fractie. Het op een rij zetten en er dan in de commissie op terug komen van wat daar wordt voorgesteld, zo willen wij de motie ook graag lezen. Dat lijkt ons een goede zaak. De motie is ons sympathiek. Ik las dat Heerenveen ook voornemens is om een dergelijke systeem te doen. In Oost—Gelderland hanteert men dit al een jaar en daar blijkt het wel degelijk een besparing op het waterverbruik tot gevolg te hebben. Dus vinden wij de directe koppeling tussen het verbruik van water en de rioolretributie een goede zaak. Aan motie 2 van de WD-fractie heeft onze fractie geen be hoefte. Het breekpunt bij ons is de kwijtschelding en dat is voor ons een heel belangrijke zaak. Wij denken dat je ook met dat soort heffingen moet kiezen voor de solidariteit en niet alleen maar naar het geld moet zien. Motie 1 van de WD-fractie. Wij gaan akkoord met het antwoord van de wethouder. Wij denken ook dat dat ergens anders thuis hoort en niet hier. Bovendien denk ik dat daar meer aan vast zit dan wat in eerste instantie wordt gesuggereerd. Ik hoop dat wat de wethouder daar nog even zei, over die meerjarenra mingen van de heffingen die er zijn, dit jaar lukt. Hij had het nog over een onzekerheid, dat er dan geen pieken moeten komen. Maar wij hebben als gemeente een MUP en daarin staat een meerjarenprogramma, als het OLAF ook een meerjarenraming heeft, zie ik die problemen niet meer. Dan denk ik dat er een meerjarenraming te maken is van de tariefstelling, uitgaande van de taakstellingen die wij zelf in ons MUP hebben vastge legd. 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 34