benutten, ook dat is winst en wellicht straks ook weer bruik baar bij het verdere onderzoek. Er ligt een politieke inven tarisatie over hoe verschillende fracties hun prioriteiten leggen, ook dat is winst. Het heeft in ieder geval in onze fractie een aantal kerntakendiscussies opgeleverd. Mijnheer de voorzitter, het in elkaar schuiven van al deze gegevens geeft uiteindelijk een lijst waarbij wij nogal wat vragen hebben en waarin naar mijn idee een aantal zaken ook door elkaar heen zijn gaan lopen, hoe objectief men ook geprobeerd heeft de zaak uit te werken. Als je politieke opvattingen door middel van scores, al doe je het nog zo volgens een objectieve rekenmethode, bij elkaar optelt en later weer deelt, dan levert dat uiteindelijk een beeld op waar niemand zich helemaal in terug vindt. Over politieke opvattingen moeten gedachtenwisselingen plaats vinden met uitwisseling van argumenten. Dat is hier niet gebeurd en dat zal dus ook in de raad nog moeten plaatsvinden, voor een deel vanavond en ik denk ook voor een deel nog later. In de oorspronkelijke lijst van de werkgroep zat een aantal taken op een hele lage prioriteit, die uiteindelijk onderaan kwamen en waarvan iedereen eigenlijk vond dat ze wel tot de kerntaken van de gemeente behoren. Ik denk bijvoorbeeld aan de riolering of een rampenplan. Zo heeft ook het college de lijst gecorrigeerd en zijn een aantal taken van plaats ver wisseld. Ik vind het ook nog steeds jammer dat daar een motivering voor ontbreekt. Nogmaals, naar ons idee zijn een aantal zaken door elkaar heen gaan lopen. Met name welke taken staan er op basis van politieke prioriteit en welke taken staan er puur vanwege het feit dat het een kerntaak zou zijn van de gemeente? Hoe moeten wij tegen de lijst aankijken? Kunnen wij van taken in categorie A verwachten dat ze in de toekomst allemaal ge ïntensiveerd worden en dat er ook meer geld naar toe gaat? Moeten wij bij categorie E denken aan een aantal taken waarop bezuinigd moet worden of zijn dat misschien zelfs de taken die moeten worden afgestoten? Wij vinden dat je op dit moment die conclusie uit deze lijst niet zomaar mag trekken. Wij zullen wel degelijk iedere taak op z'n merites apart moeten bekijken voordat wij kunnen beslissen of een taak op een lager niveau uitgeoefend moet worden of door wie die taak uitgevoerd moet worden en uiteindelijk of die taak door de gemeente moet worden uitgevoerd of moet worden afgestoten. Wij hebben de indruk gekregen dat het college ook met deze vragen heeft geworsteld, uiteindelijk de knoop wel heeft doorgehakt, wetend dat nog niet geheel is uitgekristalliseerd hoe de lijst nu precies gaat doorwerken. Duidelijk is dat de lijst geen eeuwigheidswaarde heeft, zo zegt ook het college. Beide conclusies delen wij. 20 Wat bovendien een rol speelt bij de conclusie dat de lijst geen wet van Meden en Perzen is, zijn een aantal andere ontwikkelingen die deze discussie zullen beïnvloeden. Ik denk daarbij aan de decentralisatie-operatie van het rijk, maar ook aan de bestuurlijke vormgeving: welke taak gaat straks op welk bestuurlijk niveau worden uitgevoerd. Beide ontwikkelin gen lopen op dit moment en aan beide ontwikkelingen zijn nog geen conclusies verbonden, maar zeker is dat beide ontwikke lingen invloed zullen hebben op wat wij straks kerntaken van de gemeente zullen gaan noemen. Die koppeling zal dus vooral ook in de toekomst moeten plaatsvinden. Mijnheer de voorzitter, wij vinden dat de discussie vanavond dan ook niet mag stoppen. Wij vinden dat dit een eerste stap is, een begin van een veel omvattender proces. Ik wil het college dan ook vragen om in de Commissie Middelen een dis cussie te organiseren over de vraag: En hoe nu verder? Met al deze vragen en onzekerheden hebben wij toch natuurlijk ook kritisch naar de lijst gekeken. Wij hebben een aantal zaken in de Commissie Algemene Zaken al genoemd, waarvan wij vinden dat ze van plaats zouden moeten veranderen, een andere politieke prioriteit zouden moeten hebben. Een aantal daarvan zijn later nog gehonoreerd door het college en een aantal niet. Wij hebben besloten die voorstellen die wij ingediend hebben maar die uiteindelijk niet in deze lijst zijn terecht gekomen, weliswaar te zullen noemen en ook motiveren, maar daar niet aparte moties over in te dienen, omdat wij ervan uitgaan dat waar een meerderheid was in de raad het college die heeft meegenomen. Het heeft dus op dit moment niet zo vreselijk veel zin om daar moties over te gaan indienen. Als wij kijken naar categorie A vinden wij daar onze (Partij van de Arbeid-) prioriteiten in terug. Dan gaat het om werk, dan gaat het om een dak boven je hoofd, dan gaat het om een gevoel van veiligheid, waarvoor wij gepleit hebben om dat aan categorie A toe te voegen. Wij zullen in de algemene beschou wingen wat meer inhoudelijk hierop ingaan. Het gaat heel duidelijk om prioriteiten die ook in het eigen verkiezings programma van de Partij van de Arbeid staan. Wij zijn daar op zichzelf heel tevreden mee. Er staan bovendien een aantal taken in die daar zeer rechtstreeks mee te maken hebben. In categorie B vinden wij daar weer de uitwerking van en zo gaat het eigenlijk steeds lager naar categorie E. In catego rie E staan die taken die eigenlijk steeds minder relatie hebben met de hoofdprioriteiten. Ik zei net dat een aantal zaken in onze fractie een aantal discussies heeft opgeleverd die je kerntakendiscussies zou mogen noemen. Zo ontstond bijvoorbeeld bij ons in de fractie de discussie of je voorzieningen in de sfeer van cultuur een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 11