hogere prioriteit zou moeten geven dan voorzieningen in de
sfeer van de sport. Wij hebben uiteindelijk als fractie
geconcludeerd dat wat ons betreft beide zaken een gelijke
politieke prioriteit zouden moeten hebben. Wij hebben dus ook
die zaken in categorie C bij elkaar gebracht. Een aantal
daarvan heeft het college overgenomen. Ik zie daar de biblio
theek, de Westerkerk, het Creativiteitscentrum terugkomen.
Een aantal zijn daar niet bij opgenomen. Wij zullen daar nu
niet verder op ingaan, maar ik wil wel melden dat onze frac
tie vanuit die visie straks verdergaande voorstellen zal
bekijken en becommentariëren.
Dan hebben wij in de commissie opgemerkt dat wij monumenten
zorg graag een plaats hoger wilden hebben.
Openbare verlichting staat in categorie C. Voor zover openba
re verlichting een hele directe relatie heeft met het gevoel
van veiligheid voor mensen, zou dat deel van de openbare
verlichting eigenlijk in categorie B moeten thuishoren. Net
zo goed als verkeer en vervoer alleen maar voor dat deel in
categorie B thuishoort voor zover het verband heeft met de
bereikbaarheid van Leeuwarden in verband met de knooppuntsta-
tus
Mijnheer de voorzitter, een enkele slotopmerking over de
brief die de MZC heeft geschreven, waarin de raad heel na
drukkelijk wordt gevraagd om vanavond helderheid te bieden in
de kerntakendiscussie.
Hoe kijken wij nu als Partij van de Arbeid-fractie tegen de
lijst aan? Wij vinden dat de lijst niet een formeel beleids
kader is, ik merkte dat net ook van de D66-fractie. Het is
nog maar een eerste stap. Wij vinden wel dat de uitkomst van
de kerntakendiscussie een instrumentarium is van richtingge
vende uitspraken. Wij hebben geen van allen, noch als poli
tiek, noch al ambtelijk apparaat, echt heel veel ervaring met
een dergelijke operatie. Het is echt een nieuw proces waarvan
wij voortdurend zullen moeten willen leren. Als men echt
absolute helderheid vraagt, denk ik dat men het procesmatige
karakter van deze operatie ontkent. Op dit moment vinden wij
een geheel aan richtinggevende uitspraken, niet meer maar ook
niet minder, in ieder geval wel winst.
De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, het is nodig, zo
vermeldt de raadsbrief, dat er nader beraad plaats vindt over
de hoofddoelstellingen van het totale gemeentelijk beleid.
Dat stond al in het beleidsplan 1992-1995. In het afgelopen
jaar heeft dan het onderzoek plaatsgevonden naar de priori
teiten en hoofdprioriteiten. Waarom? Vooral omdat de middelen
de laatste jaren lang niet voldoende waren om alles te bekos
22
tigen. Maar ook omdat een andere visie op de overheid ont
staat. De CDA-fractie acht het juist om naast de wettelijke
taken de overige taken van de gemeente in kaart te brengen,
zodat een keuze gemaakt kan worden welke taken wel of niet of
gedeeltelijk door de gemeente verricht moeten worden. Je moet
daarbij ook bijzondere aandacht schenken aan subsidies.
Het resultaat dat wij vanavond voor ons hebben liggen heeft
een lange route afgelegd. Een van de belangrijkste onderdelen
is geweest de interviews met collegeleden, fractievoorzitters
en de leden van de CDR. Op dat moment hebben de fracties door
middel van hun voorzitters hun visie ten beste kunnen geven,
hetgeen resulteerde in een lijst van beleidsvolgordeNadien
hebben de fracties de resultaten besproken in commissiever
band en ook nog eens via het nader invullen van een lijst van
prioriteiten om te bekijken of er geen onoverkomelijkheden
binnen geslopen waren. Volop gelegenheid dus om de lijst van
beleidsvelden te becommentariëren en om rangorde aan te
geven. Dat over de procedure die naar ons gevoel meer dan
zorgvuldig is geweest.
Inhoudelijk wil ik er eigenlijk nog niet zoveel van zeggen,
omdat volgende week bij de algemene beschouwingen en het
vaststellen van de begrotingen de CDA-fractie zal aangeven
hoe en waarom een en ander in het beleid prioriteit moet
hebben. Er zijn wel enkele essentiële verschuivingen opgetre
den ten opzichte van de vorige lijst van november jl., die
ons niet onwelgevallig zijn. Ik noem u parken, plantsoenen en
ander openbaar groen verschoven van categorie C naar D. De
bestuurlijke preventie veel voorkomende criminaliteit, dus
veiligheidsbeleid, als onderdeel verschoven van B naar A.
Daarnaast hebben nog wat andere verschuivingen plaats gevon
den. Er zijn ook punten blijven staan zoals het zwemonder-
richt in categorie E. Wij zijn benieuwd hoe dat onderdeel
zich volgende week verder ontwikkelt.
Asielzoekers is gelukkig ook blijven staan in categorie B,
terwijl de WD-fractie er erg voor pleitte dat in het geheel
weg te laten.
In zijn algemeenheid nog een enkele opmerking.
Deze lijst van prioriteitsvolgorde is een momentopname. De
volgorde zelf is relatief en tijdgebonden en vooral gebonden
aan de politieke betekenis die je er op een bepaald moment
aan hecht. Het lastige van deze lijst is de onderlinge zwaar
te. Het gaat hier immers om een opsomming van hoofdfuncties,
functies en subfuncties. Dus bij elke behandeling en beoorde
ling moet dat telkens weer meegewogen worden. Deze lijst is
dan voortdurend aan verandering en aanpassing onderhevig in
verband met voortschrijdend inzicht, nieuwe ontwikkelingen en
nieuwe keuzes voor aanpassing begroting, ofte wel nieuwe
23