bezuinigingen en nieuw beleid.
Bij elke volgende herwaarderingsoperatie functioneert deze
lijst, althans zo zien wij dat, als uitgangspunt voor de
discussie om tot bezuinigingsvoorstellen te kunnen komen. Dan
dient bij elk onderdeel de afweging te worden gemaakt welke
taak absoluut nodig is, welke niet en welke geheel of gedeel
telijk kan worden afgestoten. Met andere woorden, bij elk
onderdeel moet je de mate waarin en de wijze waarop beoorde
len. Dat is de essentie van deze prioriteitenlijst. Je moet
dus doeltreffend met de lijst omgaan, wetend dat de discussie
over taken altijd verder gaat. Wat nu ter tafel ligt, mevrouw
De Haan wees daar ook op, is een start voor het vervolg, of
zoals het besluit van de raadsbrief treffelijk formuleert:
"de ordening van taken te hanteren als leidraad voor het doen
van keuzes".
Er is sprake wat ons betreft van nog een criterium bij het
maken van keuzes, namelijk de gevolgen voor het personeelsbe
leid. Op 30 november jl. bij de behandeling in de Commissies
Algemene Zaken en Middelen hebben wij daar al nadrukkelijk op
gewezen. Als je spreekt over hoofdtaken, geef je daarmee
impliciet aan dat de personele situatie daarmee annex is. De
gevolgen voor het personeel moeten zichtbaar worden gemaakt
als de keuzes gemaakt zijn of worden. Dat houdt verband met
het flankerend beleid dat opgesteld wordt. Wellicht dat de
wethouder daar iets over kan zeggen in het kader van het
voorbereiden van het sociaal convenant en naar aanleiding van
de brief van de gezamenlijke MZC's.
Een laatste opmerking behelst meer de inkomstenkant.
Categorie E mag dan wel de laagste categorie zijn, hetgeen
kan betekenen dat die taken het eerste buiten de boot vallen,
dat valt natuurlijk nog te bezien. Want wanneer aan de orde
is dat taken afgestoten worden, zullen die ook weer nader
gewogen moeten worden. Wij willen als voorbeeld nemen de
reclamevergunningen. Op één na de laatste in categorie E.
Toch zijn die een aardig bron van inkomsten. Onze fractie
moet er niet aan denken dat die weg zal vallen.
Een ander voorbeeld is het uitbesteden van taken. Wanneer
blijkt dat daarbij de kosten meer bedragen dan nu het geval
is, bijvoorbeeld als je de BTW-berekeningen mee moet nemen,
dan zijn wij verder van huis. Ook dat aspect moet bij de
verdere uitwerking als criterium in ogenschouw genomen wor
den. Zo zal tevens als criterium moeten gelden welke subsi
dies men van Europa, het rijk of anderszins krijgt of gedeel-
telijk krijgt, zodat daardoor de plaats en zwaarte van de
betrokken taak weer in een ander daglicht komt te staan.
Conclusie, mijnheer de voorzitter, het echte werk begint nu
pas goed. Naast de bestaande beleidsnota's en het Collegepro-
24
gramma hebben wij een extra en niet onbelangrijk houvast er
bij gekregen, inderdaad als leidraad voor verdere plannen.
De CDA-fractie stemt nu met de voorgestelde prioriteitenlijst
in.
De heer Heins: Ongeveer één jaar geleden stelde het college
een bestuursopdracht vast waarin zij uitsprak in 1992 met een
rapport kerntaken te komen. Bij bestuursopdrachten moet het
zo zijn dat het uiteindelijke resultaat beoordeeld wordt aan
datgene in de bestuursopdracht is vastgelegd. Op twee crucia
le punten is dat niet het geval.
In de eerste plaats was vastgelegd dat het rapport in septem
ber 1992 in de raad zou worden behandeld, zodat het ruim
schoots op tijd zou zijn voor de besluitvorming over bezuini
gingsvoorstellen en het beleidsplan. Dat is niet het geval,
wij zijn een half jaar verder. Wat nu voor ons ligt is een
prioriteitenlijst die veel te laat komt. Veel te laat omdat
de discussies in de commissies over de bezuinigingen en het
beleidsplan al lang achter de rug zijn.
In de tweede plaats zou het kerntakenverhaal een antwoord
moeten geven op de volgende vragen.
Ik citeer de bestuursopdracht.
1. Welke taken komen in aanmerking voor uitbesteding en wat
gebeurt er als de gemeente deze taken niet meer uit zou
voeren?
2. Welke taken komen in aanmerking voor verhoging of verla
ging van het uitvoeringsniveau?
3. Welke taken komen in principe in aanmerking voor afsto
ting?
Dat zijn de letterlijke teksten.
In feite de meest directe uitwerking van de vragen, doen wij
als overheid de goede dingen en doen wij de dingen goed?
Middels een open brief heeft de PAL/Groen Links-fractie
enkele weken geleden zich direct tot de andere fracties
gericht, waarbij wij een relatie willen leggen tussen de
kerntakendiscussie, de onrust bij het personeel en de her
waardering. Daarom stellen wij voor om hier vanavond op z n
minst geen overhaaste stappen te nemen en evenmin volgende
week bij de bezuinigingen. Wij stellen voor om eerst bovenge
noemde vragen te beantwoorden, de lange termijn herwaarde—
ringsvoorstellen goed te onderzoeken, een sociaal convenant
te sluiten en pas daarna besluiten over de herwaardering na
1993 te gaan doen.
Nu worden de vragen met betrekking tot welke taken verminderd
en afgestoten zouden moeten worden verschoven naar de discus
sie over de bezuiniging. Dan geldt weer net als voorgaande
jaren het beginsel "snijden waar er te snijden valt". Daar
waren wij als raad toch zo tegen en dat was nu juist iets wat
25