verder op in wil gaan. Dan zal met name ook, als het gaat om
de herwaardering lange termijn, de mate waarin en de wijze
waarop bekeken worden. Het is een start.
Ook met de tekst van de besluitvorming kan zijn fractie
akkoord gaan.
Hij heeft nog een aantal zaken over de categorieën gezegd,
met name over de inkomstenkant van categorie E. Ik heb net al
gezegd dat in dit stadium niet zonder meer gebruik kan worden
gemaakt van deze lijsten, omdat die twee elementen ontbreken.
Het is natuurlijk wel een prioriteitenlijst gebaseerd op
beleidsstukken zoals wij die hebben vastgesteld.
De heer Heins is begonnen met een klacht te uiten over de
late totstandkoming van deze nota. Objectief gesproken heeft
de heer Heins daar natuurlijk gelijk in, maar ik moet er toch
op wijzen dat wij van stap tot stap in de commissie de voort
gang van de kerntaken hebben gerapporteerd en daarover hebben
gediscussieerd. Dus het kan niet een verrassing zijn geweest
dat wij niet verder zijn dan nu. Dat er met verschrikkelijk
veel inzet aan gewerkt is, heb ik al gezegd. (De heer Heins:
Dat laatste wil ik graag de wethouder na zeggen. Wat het
andere betreft zijn de discussies in de commissies voor zover
ik mij herinner volgens schema gegaan. Vlak in het begin van
de zomer lag er een ambtelijk voorstel op de tafel van b. en
w., dus het schema had gehaald kunnen worden als b. en w.
snel tot besluitvorming had kunnen komen. De wethouder moet
niet de schuld naar de commissie toe schuiven.) Ik heb hele
maal niet over schuld gesproken. Ik constateer dat de heer
Heins het eigenlijk betreurt dat wij niet op tijd zijn. Ik
heb vervolgens gezegd, wij hebben van het tijdpad de commis
sie van vergadering tot vergadering bijna op de hoogte gehou
den. Het was ook bekend, ook bij de Commissie Middelen met
name, dat wij vervolgens werden geconfronteerd met een her
waarderingsoperatie, waardoor in de tijd gesproken de werk
druk zodanig was dat wij keuzes hebben moeten maken. Die
keuzes hebben zich met name voorgedaan vlak voor de vakantie
periode.
De heer Heins heeft gezegd dat op een aantal vragen van de
bestuursopdracht, zoals die gevormd is, niet is ingegaan. Ik
ben dat volkomen met hem eens, wij zijn er nog niet, het is
een tussenbalans. Dus op dat punt is er ook geen misverstand
tussen ons beiden.
Dan heeft de heer Heins gezegd dat zijn fractie via een open
brief nog eens de relatie tussen de kerntakendiscussie, de
herwaarderingsoperatie en de problemen van het personeel ge
tracht heeft aan te geven. Hij heeft vervolgens als uitkomst
van die brief gesteld dat de herwaardering op lange termijn
maar uitgesteld zou moeten worden. Ik wil er op wijzen dat
wij er in eerste instantie voor zullen moeten zorgdragen dat
36
de begroting 1993 en de daaropvolgende jaren structureel zal
moeten sluiten. Ik heb dat vanmorgen in de Commissie Algemene
Zaken ook gezegd. Het tweede punt waar ik op wil wijzen is
dat wij bij de herwaardering lange termijn nu juist het
onderzoek gaan plegen dat hier nog moet gebeuren, zij het dat
het dan voor een groot deel toegespitst is op de benoemde
taken, zoals het college van b. en w. die in de herwaardering
lange termijn heeft genoemd. Dus dat is nog niet een integra
le afweging, maar het is een deel, vandaar die parallelliteit
waar ik zonet over sprak.
Vervolgens is de heer Heins ingegaan op de taak van het
externe bureau. Ik denk dat ik in alle duidelijkheid kan
stellen dat het externe bureau, dat wij hebben ingehuurd voor
deze taken, precies die taken heeft uitgevoerd die wij hebben
gevraagd uit te voeren. Het was ook niet zo dat dit bureau de
kerntakendiscussie zou doen. Dit bureau was als een klankbord
ingehuurd en om ons op gang te helpen in deze weerbarstige
materie. Het is zelf zo, daar heeft de heer Heins ook op
gewezen, dat daar waar wij niveauverschillen bij taken hadden
willen aangeven, dit bureau inderdaad heeft aanbevolen dat te
doen. Men dacht als college op een bepaald moment, gezien de
tijdsdruk, gezien de herwaardering en gezien de uiterst
ingewikkelde materie waar wij mee bezig waren, dat bewaren
wij even, laten wij eerst maar doorgaan met het op rij zetten
via de bekende methode van de prioriteiten.
Vervolgens heeft de heer Heins gesproken over het gebruiken
als leidraad voor ondermeer de herwaarderingsoperatie, hij
heeft dat belachelijk genoemd. Ik moet echt zeggen, dat als
je nu ziet langs welke methodiek wij op zorgvuldige wijze
prioriteiten hebben gesteld, aan de hand van het Collegepro
gramma, aan de hand van allerlei andere beleidsnotities, dan
kan ik mij niet voorstellen dat je de uitkomst ervan belache
lijk noemt, tenzij je ook het Collegeprogramma en alle andere
zaken belachelijk noemt. Want die zaken sporen namelijk exact
met elkaar, zij het dat het mathematisch is weergegeven. (De
heer Heins: Nu legt de wethouder even een verkeerde relatie
Wij hebben gezegd als dit de uitkomst van de kerntakendiscus
sie zou moeten zijn, dan...) De heer Heins heeft gezegd, als
deze lijst zoals die er nu ligt, mee als leidraad moet funge
ren is dat belachelijk. (De heer Heins: Omdat wij er nog lang
niet zijn met de kerntakenNee, natuurlijk niet, dat heb ik
al drie keer beweerd vanavond. (De heer Heins: Pas als de
uitkomst er ligt, kan die als een leidraad dienen, niet een
prioriteitenlijstWant de wethouder zei daarnet zelf: ook al
staat het in categorie E, dat wil nog helemaal niet zeggen of
dat iets voor de herwaardering betekent.) Wij hebben daar
geen verschil van mening over, maar daarom kan ik het wel als
leidraad gebruiken.
Dan is de heer Heins vervolgens ingegaan op een aantal taken
37