Ik zal dan een volstrekt andere organisatie van de samenle ving zien met geheel andere verhoudingen tussen en binnen allerlei organisaties onderling, hun relaties met overheden en geheel andere betrekkingen tussen overheden. Ik zie dan overheden die alleen maar sturen en niet meer roeien. Beheren en verzorgen vallen in mijn benadering in de categorie roeien. De overheid is ondernemend en sturend en laat via relatief kortlopende contracten van vijf tot zeven jaar de uitvoering aan zelfbeherende organisaties uit de private of de derde sector in de samenleving over. De over heid is aanzienlijk kleiner, maar ook machtiger. Het bestuurlijk vermogen van competente zelfbeheersorganisa ties voor dienstverlening is sterk toegenomen. Een onderne mend overheidsbestuur staat naast en tussen een private sector en een derde dienstverlenende sector en niet erboven. Deze derde sector levert een aanzienlijk deel van de collec tieve goederen en diensten zoals brandweer, veiligheid, onderwijs, milieuzorg en sociale zekerheid. Ik zie dat in voor de inwoners direct van belang zijnde zaken zoals veiligheid, woningbeheerwijkbeheer, onderwijs en milieuzaken zelfs op stadsdeelniveau werkende organisaties en besturen van de derde sector actief zijn. Zij voeren beleid, beheren en hebben budgetten met eigen inkomsten en uitgaven. Veel meer inwoners zijn Bestuurlijk actief, ongeveer zo'n zes procent van de bevolking. In Leeuwarden van dan met ca. 150.000 inwoners zijn dat ongeveer 9.000 mannen en vrouwen, gelijkelijk verdeeld. De macht van de bureaucratie is netjes bestuurlijk ingepakt. Participatie-democratie ten voeten uit! Ik zie dat de tegenstelling publiek-privaat uit de twintigste eeuw niet meer relevant is. Het gaat veel meer om monopolie versus competitie. Wedijver dus, ook bij de dienstverlening voor publieke diensten en goederen. Wedijver tussen de pu blieke, private en derde sector en in die sectoren. Vrijwel de gehele publieke dienstverlening geschiedt via contracten door de private en de derde sector. De overheid beperkt zich tot de contractsontwerp- en monitorfunctiesDe contractuit voerders werken effectief en efficiënt. De kosten voor de burgers zijn aanzienlijk teruggebracht. De overheid bewaakt wel de onpartijdigheid, billijkheid en de rechtvaardigheid. Ik zie dat niet regels en regelingen, maar missies de werking van de organisaties bepalen, zowel bij de publieke en private en derde sector organisaties. Iedere organisatie heeft een bepaald doel als opdracht. Heel expliciet en heel sturend op alle niveaus, tot in de kleinste eenheden. Overal staan de wensen en gewoonten van de klanten centraal en de voortduren de veranderingen daarin. In de organisaties zelf worden conformiteit, uniformiteit en centralisatie ontmoedigd. Zij 6 staan initiatief en innovatie in de weg. Daarom zijn wetten, regels en begrotingen globaal van inhoud. Zij bevorderen zo creativiteit en ondernemerschap. Verantwoordelijkheden zijn naar het laagst mogelijke niveau gedecentraliseerd. In alle sectoren. Centraal staat het resultaat. Dat wordt gemeten en geweten. Meten is weten. Daarop wordt afgerekend. Daarbij gelden enkele spelregels: wie geen resultaten meet, kan succes niet van falen onderscheiden - als men geen succes ziet, kan men dat niet belonen; - als je geen succes beloont, beloon je waarschijnlijk falen; - als je geen succes of falen ziet, kun je er niet van leren; zonder resultaat win je nooit steun. Ik zie in alle organisaties een zeer sterke cliëntgerichtheid in de kaleidoscopische samenleving met een grote culturele diversiteit. Vrijwel alle dienstverlening is cliëntgericht en nog meer cliëntaangepastDe cliënt is echt koning en niet de regels van de bureaucratie. De klanten meten ook voortdurend de kwaliteit van de dienstverlening en doen ook zelfbewust suggesties voor de verbetering ervan. De bestuursstructuur van de samenlevingsverbanden bevordert een en ander. De organisaties zijn transparant en hun benaderingen zijn holis tisch vanuit de klant gezien. Ik zie dat ondernemend bestuur in alle sectoren van de samen leving meer aandacht aan inkomsten dan aan uitgaven schenkt. Omslagpunt was het resultaat van twee Olympische Spelen aan het eind van de twintigste eeuw: 1976, Montreal, twee miljard gulden tekort; 1984, Los Angeles, vijfhonderd miljoen gulden winst. Volledige kostendoorberekening bij dienstverlening is nor maal, hoewel dat bij collectieve goederen en diensten nog 'niet geheel volledig mogelijk blijkt. Het gehele begrotings systeem bevat een aantal stimulansen de inkomstenkant te vergroten en het verschil tussen inkomsten en uitgaven voor investeringen binnen de eigen organisaties veilig te stellen. Winst wordt ook aan eigen werknemers uitgekeerd. Dit bevor dert sterk innovatie en initiatief op alle werkvloeren. Ik zie dat besturen écht vooruitzien is geworden en dat de nadruk veel meer op voorkómen dan op genezen ligt. Besturen is voortdurend op de toekomst anticiperen. Van alle beleids maatregelen worden de effecten voor een termijn van tien jaar uit- en doorgerekend. Korte-termijn-verlies blijkt dan nogal 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 4