De bedoeling is duidelijk. Gelet op artikel 43 en 45 van het Reglement van Orde zullen wij bij een voorstel vreemd aan de orde van de dag een ter mijn van indiening van 12 dagen in acht moeten nemen. In een bijzonder geval kan de voorzitter, indien hem de behandeling urgent voorkomt, afwijking van de voorgeschreven termijn van indiening toestaan. Ik constateer dat dit de voorzitter urgent voorkomt, daar zijn ook goede gronden voor want de actualiteit die leidt tot een snelle besluitvorming brengt met zich mee dat als je het na vandaag doet, het een beetje navibreren gaat worden. Het komt mij voor dat het hier om een aantal algemeen als zodanig ervaren belangen voor de gemeente Leeuwarden gaat, zodat er alle reden is om van de voorge schreven termijn af te wijken. Ik dien u mededeling te doen van het voorstel, er is ook een motie bijgevoegd. Ik mag aannemen dat de fractievoorzitters in het bezit van deze motie zijn. Ik moet u vragen of u wilt besluiten dit punt aan de agenda toe te voegen en vanavond in behandeling te nemen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten. Dit wordt als laatste punt aan de agenda toegevoegd. Als de vergadering morgenavond moet worden voortgezet, moet u mij de vrijheid geven om dit punt er tussen te schuiven, zodat dit in ieder geval nog in de loop van vanavond, 18 januari, wordt behandeld. (Aldus wordt besloten. Punt 2 De notulen worden ongewijzigd vastgesteld. Punt 3 en 4 (bijlage nrs. 8 en 9). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de adviezen van de Raadsadviescommissie van de Beroep- en Be zwaarschriften (De heer v.d. Gevel verlaat de vergadering.) Punt 5 Rondgezonden mededelingen. Sub A, B, C en D. 10 Deze berichten en deze brief worden voor kennisgeving aange nomen. Sub E, F, G en H. Deze verzoeken en deze brieven worden in handen gesteld van burgemeester en wethouders om preadvies. Sub I, J, K en L. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Sub M. De heer Heins: Het betreft hier een motie van de gemeenteraad van Schiedam inzake de democratische controle van de politie in het kader van de regionalisatie. Wij hebben wat moeite met de beantwoording van deze brief. Ten eerste wordt er gezegd dat de motie te laat komt om nog enige invloed uit te kunnen oefenen. Wij zijn wel wat gewend hier in Leeuwarden, soms lijken dingen te laat, maar kunnen ze toch nog enige effect resulteren. Ik denk bijvoorbeeld aan het stedelijk knooppunt, toen werd ook gezegd dat het veel te laat was. Maar helaas voor degenen die dat dachten, want dat bleek dus niet zo te zijn. Dus dat vind ik toch een relatief begrip. Inhoudelijk hebben wij er ook wat moeite mee. Er staan een paar stellingen in die er over gaan dat er een sluitend verantwoordingssysteem is geschapen. Nu mag dat organisato risch zo zijn, maar de motie gaat met name over de democrati sche controle. Ik denk dat dat niet zo sluitend in elkaar zit. Het is van de ene burgemeester naar de andere burgemees ter toe en dat zijn, zoals wij op dit moment nog steeds weten, benoemde functionarissen en niet gekozen functionaris sen. Als het gekozen functionarissen waren, kun je nog spre ken van enige democratische controle, maar hier is dat zeker niet het geval. Ook de klachtenregeling waarbij het sluitstuk de nationale ombudsman is, vind ik nu niet getuigen van een bijzonder goede regeling. Ik zou willen voorstellen om het antwoord van de brief, dat naar onze mening ongenuanceerd is, nog een keer in de Commis- 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 6