Punt 7 (bijlage nr. 14). De Voorzitter: Aan de orde is benoeming leden van het bestuur van de Stichting Cultureel Centrum "De Harmonie". Aanbeveling burgemeester en wethouder voor de periode tot 1 januari 1997 te herbenoemen: mevrouw J. van der Werf te Leeuwarden; de heer prof. E. Aardema te Leeuwarden en de heer F.J. de Vos te Leeuwarden; voor de periode tot 1 januari 1996 te herbenoemen: mevrouw drs. C.E. Koster-Westerbrink te Leeuwarden en de heer mr. E.J. Rotshuizen te Wieuwerd. Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen. Punt 8 (bijlage nr. 1). De Voorzitter: Aan de orde is herbenoeming leden van het bestuur van de Stichting Medisch Centrum Leeuwarden. Aanbeveling burgemeester en wethouders: de heer P.J. Engels te Leeuwarden; de heer H. Meijerhof te Leeuwarden en de heer H.S. Pruiksma te Leeuwarden. Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen. Mevrouw v.d. Kloet en de heer R. Terpstra vormden met de voorzitter de leden van het stembureau. Punt 9 (bijlage nr. 30). De Voorzitter: Aan de orde is Rapportage discussie kerntaken gemeente Leeuwarden. De heer De Jong: Mijnheer de voorzitter, tijden de behande ling in de gezamenlijke vergadering van de Commissies Algeme 16 ne Zaken en Middelen op 30 november jl. heeft de fractie van D66 al laten blijken enigszins teleurgesteld te zijn over het rapport Kerntaken. Teleurgesteld om twee redenen. 1. Een deel van de gevraagde informatie ontbreekt. Er wordt in het rapport niet gesproken over verschillend mogelij ke niveaus van uitvoering voor de gemeentelijke taken. 2. De fundamentele politieke discussie over kerntaken van de gemeente wordt vermengd met het maken van een priori teitenlijst op basis van het Collegeprogramma van Partij van de Arbeid en CDA in 1990. Mijn fractie is er altijd van uitgegaan dat het resultaat van de bestuursopdracht kerntaken de start zou betekenen van een fundamenteel politiek debat tussen burgers, organisaties en politieke partijen. De voorliggende raadsbrief stelt nu dat het Rapport Discussie Kerntaken gemeente Leeuwarden het resultaat is van die discussie. Daar hebben wij erg weinig van gemerkt. In een fundamentele politieke discussie moet je in onze ogen al het bestaande aan de kaak stellen, dus ook het Collegepro gramma en ook je eigen Verkiezingsprogramma. Het debat zou een analyse moeten opleveren van de lokale samenleving met haar knelpunten en een duidelijke omschrijving van de rol van de gemeentelijke overheid in die samenleving, de rol van het particulier initiatief of, als u dat wilt, het maatschappe lijk middenveld en de rol van de individuele burger. De D66-fractie heeft voorgesteld om structuur te geven aan zo'n debat, door verschillende scenario's op te stellen en deze voor te leggen aan de inwoners van deze gemeente. Kenne lijk durft het college het niet aan om de eigen rol van de gemeente zo fundamenteel onder vuur te laten nemen. Daarmee missen wij een kans om de organisatie te versterken met een missie, een duidelijke opdracht. Wat overblijft is volgens ons een abstract geschuif met taken in een prioriteitenlijst, een spel waar geen burger zich in zal herkennen. Op verzoek hebben wij toch meegedaan aan dit spel en wij hebben een aantal wijzigingsvoorstellen ingediend. Voor een deel zijn deze ook overgenomen. Ik wijs op de Wes- terkerk, het Gemeentelijk Muziekinstituut en de Blauwe Stoep. Voor een deel niet, bijvoorbeeld Monumentenzorg, woningverbe tering, openbare verlichting, woonconsumentenbeleid en zwem- onderricht hadden wij hoger gewild. Maar even relativeren. Wat betekent het als een taak in categorie A staat? Meer geld, meer zelf doen en minder parti culier initiatief of doorgaan zoals het is? Wat betekent het als een taak ifl categorie E staat? Geen geld meer, privatiseren of afwachten of wij in de begroting nog een beetje geld overhouden? Het prioriteitenlijstje dat nu gepresenteerd wordt als resul taat van de bezinning op de kerntaken van de gemeente, wekt 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9