medelanders met een andere huidskleur toe te nemen. Daarom vinden wij het een prima initiatief van alle raadsfracties mee te werken aan het opstellen van een manifest tegen ras sendiscriminatie en dit thema van mensenrechten buiten de partijpolitiek te houden. Straks zal een verklaring worden voorgelezen, waar alle leden van mijn fractie zich van harte achter stellen. Wij vertrouwen erop dat aan het manifest de grootst mogelijke bekendheid wordt gegeven. Wat ons betreft mag dit manifest op de voordeur van het stadhuis worden gespijkerd. Mijnheer de voorzitter, dit is uw laatste begrotingsvergade ring in uw loopbaan als burgemeester. Ook wat dat betreft is 1993 een opmerkelijk jaar, voor u persoonlijk en voor de gemeenteraad. Het is te vroeg een afscheidswoord te spreken. Wel vragen wij u alle medewerkers voor hun inzet hartelijk te bedanken. De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, als we momenteel de rol van de gemeentelijke overheid in een aantal ontwikkelin gen moeten karakteriseren, kan dat heel doeltreffend met het thema "De gemeente als partner". In het Beleidsplan en in de nota Herwaardering spreekt het college eveneens over de rol die Leeuwarden als partner moet vervullen, bijvoorbeeld bij de sociale vernieuwing. Je zou ook kunnen spreken over her stelde verantwoordelijkheden, immers de gemeente moet de eigen rol opnieuw invullen. In deze algemene beschouwingen staat de CDA-fractie stil bij een aantal facetten in het gemeentelijk beleid, waaruit blijkt dat de rol van de gemeente verschuift. De tijd dat de overheid over de zaken heerst en alle zaken beheerst is voorbij. De overheid heeft nu een rol als mede-verantwoor delijke en als participant, als mede-uitvoerder. Dit sluit aan bij de kerntakendiscussie. Daar is sprake van een voort durend afwegen. Is het een taak, voorbehouden aan de over heid, of kan een ander die taak samen met de overheid uitvoe ren. Of moeten we het helemaal aan het maatschappelijk of particulier initiatief overlaten. We spreken over de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid. De CDA-fractie wil voor de komende jaren een aantal accenten aangeven, bedoeld om de positie van Leeuwarden te versterken, vooral als het gaat om de werkgelegenheid. Dit formuleren is makkelijker, dan er invulling aan geven. Het is namelijk aanleiding voor een discussie over de finan ciële middelen: welke middelen zijn er en wat willen we voor de taken beschikbaar stellen? Uitgaande van een totale lastendruk voor de burgers, moeten 18 bij nieuwe beleidsvoornemens keuzes worden gemaakt. De her waarderingen zijn daar een voorbeeld van. Deze komen onder druk te staan. De financiële middelen zijn ook nodig voor het herstellen van schade aan het milieu, of voor het goed uit voeren van de aan de overheid opgelegde milieutaken. Hetzelf de geldt voor sociale voorzieningen. Het gaat dan om solida riteit: als we geen keuzes maken ten gunste van milieu en sociale voorzieningen, worden de gevolgen doorgeschoven naar toekomstige generaties. En wij moeten nu al solidair zijn met die komende generaties. Maar er moet daarbij zeer zeker sprake zijn van: gerechtigheid, rentmeesterschap en het herstellen van de verantwoordelijkheden. Er is voortdurend herbezinning en heroriëntatie op taken en verantwoordelijkheden nodig, met het oog op een verantwoord en goed klimaat creëren voor wonen, werken en recreëren, voor nu en in de toekomst. Leeuwarden als partner houdt ook de samenwerking in met andere overheden: rijk, provincie, en gemeenten. Zelf zullen we daar ons beste beentje moeten voorzetten. De werkelijkheid van de gemeentelijke samenwerking vormt een extra argument om nog eens goed naar de gemeenten in de huidige stijl te kijken. Wellicht moet op enigerlei wijze tot herstructurering worden overgegaan. Er zal immers een taak verdeling tussen gemeenten nieuwe stijl en het regio-bestuur moeten plaatsvinden. Als de gemeenten niet bereid zijn tot werkelijke effectieve samenwerking, en dat blijkt telkenmale, OLAF is daarvan een triest voorbeeld, dan geeft men zichzelf een brevet van onvermogen en het argument dat tot besluitvor ming op regionaal niveau, c.q. provinciaal niveau overgegaan moet worden. Wellicht dat dat voor de burger ook nog eens gunstiger zou kunnen uitpakken. Daarom een dringend beroep op de samenwerkende gemeenten: kijk over de eigen gemeentegren zen heen om een zo effectief mogelijke uitvoering van taken te bereiken die niet door gemeenten afzonderlijk kunnen worden opgepakt. Dit komt, zeker op de lange termijn, ten gunste van de burgers en van de gemeentelijke overheid zelf. CDA-doelstellingen. Door middel van een aantal aandachtspunten geven we aan waar accenten moeten worden gelegd. Het zijn aanwijzingen voor het uitstippelen van een route voor het toekomstig beleid van de Leeuwarder overheid. Dit moet in samenspel en in samenwerking met andere sectoren inhoud worden gegeven. In het toekomstig beleid gaat het wat de CDA-fractie betreft om drie hoofddoelen: Ten eerste: Leeuwarden is een gemeente met een uitstekend woon-, werk- en leefklimaat. Ten tweede: Leeuwarden heeft een uitstekend niveau van voor zieningen voor de gehele bevolking dat past bij de knoop- 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 10