medelanders met een andere huidskleur toe te nemen. Daarom
vinden wij het een prima initiatief van alle raadsfracties
mee te werken aan het opstellen van een manifest tegen ras
sendiscriminatie en dit thema van mensenrechten buiten de
partijpolitiek te houden. Straks zal een verklaring worden
voorgelezen, waar alle leden van mijn fractie zich van harte
achter stellen. Wij vertrouwen erop dat aan het manifest de
grootst mogelijke bekendheid wordt gegeven. Wat ons betreft
mag dit manifest op de voordeur van het stadhuis worden
gespijkerd.
Mijnheer de voorzitter, dit is uw laatste begrotingsvergade
ring in uw loopbaan als burgemeester. Ook wat dat betreft is
1993 een opmerkelijk jaar, voor u persoonlijk en voor de
gemeenteraad. Het is te vroeg een afscheidswoord te spreken.
Wel vragen wij u alle medewerkers voor hun inzet hartelijk te
bedanken.
De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, als we momenteel de
rol van de gemeentelijke overheid in een aantal ontwikkelin
gen moeten karakteriseren, kan dat heel doeltreffend met het
thema "De gemeente als partner". In het Beleidsplan en in de
nota Herwaardering spreekt het college eveneens over de rol
die Leeuwarden als partner moet vervullen, bijvoorbeeld bij
de sociale vernieuwing. Je zou ook kunnen spreken over her
stelde verantwoordelijkheden, immers de gemeente moet de
eigen rol opnieuw invullen.
In deze algemene beschouwingen staat de CDA-fractie stil bij
een aantal facetten in het gemeentelijk beleid, waaruit
blijkt dat de rol van de gemeente verschuift. De tijd dat de
overheid over de zaken heerst en alle zaken beheerst is
voorbij. De overheid heeft nu een rol als mede-verantwoor
delijke en als participant, als mede-uitvoerder. Dit sluit
aan bij de kerntakendiscussie. Daar is sprake van een voort
durend afwegen. Is het een taak, voorbehouden aan de over
heid, of kan een ander die taak samen met de overheid uitvoe
ren. Of moeten we het helemaal aan het maatschappelijk of
particulier initiatief overlaten.
We spreken over de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid.
De CDA-fractie wil voor de komende jaren een aantal accenten
aangeven, bedoeld om de positie van Leeuwarden te versterken,
vooral als het gaat om de werkgelegenheid.
Dit formuleren is makkelijker, dan er invulling aan geven.
Het is namelijk aanleiding voor een discussie over de finan
ciële middelen: welke middelen zijn er en wat willen we voor
de taken beschikbaar stellen?
Uitgaande van een totale lastendruk voor de burgers, moeten
18
bij nieuwe beleidsvoornemens keuzes worden gemaakt. De her
waarderingen zijn daar een voorbeeld van. Deze komen onder
druk te staan. De financiële middelen zijn ook nodig voor het
herstellen van schade aan het milieu, of voor het goed uit
voeren van de aan de overheid opgelegde milieutaken. Hetzelf
de geldt voor sociale voorzieningen. Het gaat dan om solida
riteit: als we geen keuzes maken ten gunste van milieu en
sociale voorzieningen, worden de gevolgen doorgeschoven naar
toekomstige generaties. En wij moeten nu al solidair zijn met
die komende generaties. Maar er moet daarbij zeer zeker
sprake zijn van: gerechtigheid, rentmeesterschap en het
herstellen van de verantwoordelijkheden.
Er is voortdurend herbezinning en heroriëntatie op taken en
verantwoordelijkheden nodig, met het oog op een verantwoord
en goed klimaat creëren voor wonen, werken en recreëren, voor
nu en in de toekomst.
Leeuwarden als partner houdt ook de samenwerking in met
andere overheden: rijk, provincie, en gemeenten. Zelf zullen
we daar ons beste beentje moeten voorzetten.
De werkelijkheid van de gemeentelijke samenwerking vormt een
extra argument om nog eens goed naar de gemeenten in de
huidige stijl te kijken. Wellicht moet op enigerlei wijze tot
herstructurering worden overgegaan. Er zal immers een taak
verdeling tussen gemeenten nieuwe stijl en het regio-bestuur
moeten plaatsvinden. Als de gemeenten niet bereid zijn tot
werkelijke effectieve samenwerking, en dat blijkt telkenmale,
OLAF is daarvan een triest voorbeeld, dan geeft men zichzelf
een brevet van onvermogen en het argument dat tot besluitvor
ming op regionaal niveau, c.q. provinciaal niveau overgegaan
moet worden. Wellicht dat dat voor de burger ook nog eens
gunstiger zou kunnen uitpakken. Daarom een dringend beroep op
de samenwerkende gemeenten: kijk over de eigen gemeentegren
zen heen om een zo effectief mogelijke uitvoering van taken
te bereiken die niet door gemeenten afzonderlijk kunnen
worden opgepakt. Dit komt, zeker op de lange termijn, ten
gunste van de burgers en van de gemeentelijke overheid zelf.
CDA-doelstellingen.
Door middel van een aantal aandachtspunten geven we aan waar
accenten moeten worden gelegd. Het zijn aanwijzingen voor het
uitstippelen van een route voor het toekomstig beleid van de
Leeuwarder overheid. Dit moet in samenspel en in samenwerking
met andere sectoren inhoud worden gegeven.
In het toekomstig beleid gaat het wat de CDA-fractie betreft
om drie hoofddoelen:
Ten eerste: Leeuwarden is een gemeente met een uitstekend
woon-, werk- en leefklimaat.
Ten tweede: Leeuwarden heeft een uitstekend niveau van voor
zieningen voor de gehele bevolking dat past bij de knoop-
19