puntstatus en dat past bij de positie die Leeuwarden inneemt in de provincie Friesland. En ten derde: Leeuwarden heeft een gezonde financiële huis houding met een sluitende begroting. Mijnheer de voorzitter, nu de aandachtspunten: Ten eerste de werkgelegenheidssituatie. Deze baart, ondanks enkele positieve ontwikkelingen in de laatste jaren, toch zorgen. In het sociaal-economische kli maat van Leeuwarden dreigt een keerpunt in de verdere ont plooiing. Er moet voor de komende jaren zelfs rekening worden gehouden met een daling van de werkgelegenheid. De CDA-fractie vindt dat alle zeilen moeten worden bijgezet om de negatieve gevolgen van het verlies aan arbeidsplaatsen om te buigen in nieuwe of andere werkgelegenheid. Er moeten in goed overleg met het bestaande bedrijfsleven, en met de instellingen zoals NOM, vakbonden, RBA, enz. plannen worden opgesteld tot behoud en versterking van de werkgelegenheid. Het gaat om het algemene belang en dan mogen we een gezamen lijke inspanning vragen om op termijn plannen te realiseren, zonodig met het beschikbaar stellen van middelen. Voorwaarde is een gezamenlijke visie op de vele positieve mogelijkheden voor de werkgelegenheid in Leeuwarden. Dit is niet voorbehouden aan eenzijdig overheidsoptreden, of aan oncontroleerbare krachten van een vrije markt. Nee, daar ligt een gezamenlijke taak. Je moet voorwaarden scheppen, om te komen tot een sociale vrije markt economie, die ecologisch verantwoord is. De overheden zullen daartoe wellicht telkens de eerste stappen moeten zetten. Het is van groot belang dat nu reeds wordt nagedacht over de uitbreiding van bedrijventerreinen in de gemeente. De uitwer king ervan kan worden ingebracht bij de herziening van het provinciale Streekplan die op stapel staat. De Werpsterhoek is voor de CDA-fractie een goede lokatie voor een nieuw bedrijventerrein. Het moet de inzet zijn van Leeuwarden en alle andere betrok kenen dit te realiseren. Eerst in de procedure van het Streekplan en daarna bij het daadwerkelijk inrichten van het nieuwe bedrijventerrein. De inzet van de provincie is in dit stadium uiteraard van essentieel belang. De gemeente Leeuwarden en de meest betrokkenen moeten in de komende tijd telkens stimulerend optreden in de sfeer van het aanbieden van faciliteiten, verbeteren van de infra-struc- tuur, het aanbieden van een geheel aan voorzieningen om het al reeds genoemde woon-, werk- en leefklimaat zo optimaal mogelijk te doen zijn. Van groot belang is het opzetten en het uitvoeren van een goed promotie en acquisitie voor de Leeuwarder werkgelegen- heidsmarkt. Het promotie en acquisitiebeleid moet worden ge- 20 intensiveerdEen professionele acquisiteur voor Leeuwarden is beslist geen overbodige luxe. Dit hoeft niet een werknemer van de gemeente Leeuwarden te zijn. Te denken valt aan het inschakelen van een professional met een specialiteit waar op dat moment behoefte aan is. De gemeente moet samen met de meest betrokkenen proberen bedrijven naar de gemeente toe te halen, zowel nieuwe als reeds bestaande, die elders zijn gevestigd en die uitbreiding zoeken, of bedrijven die vanwege ruimtegebrek moeten verhui zen. Het is een goede zaak als de genoemde professional namens Leeuwarden kan opereren. Niet alleen in eigen land, maar ook binnen het Europa van '93, of zelfs daarbuiten. Hij of zij dient ook over enige speelruimte te beschikken. Het zou daarbij trouwens professioneel zijn als de acquisi teur over toereikend materiaal beschikt, zoals eigen wer vingsfolders en informatiepakketten, bijvoorbeeld met betrek king tot de ontwikkelingen in de spoorzone. Bij de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de vestiging van bedrijven hoort het feit dat Japanse bedrijven bijvoorbeeld de files in potentiële vestigingslanden turft. Een tweede aspect betreft de bestuurlijke slagkracht. Snelle re procedures en minder loketten om noodzakelijke vergunnin gen te krijgen. Heeft Leeuwarden daar een goede naam mee opgebouwd? Via het bedrijfsomgevingsbeleid wordt door het Ministerie van Economische Zaken een actieve invulling aan het stedelijk knooppuntenbeleid gegeven. Leeuwarden moet door dat beleid een sterker en veelzijdiger structuur krijgen. Bij de gehele werkgelegenheidssituatie is het van groot belang dat andere overheden er in voldoende mate van over tuigd zijn, dat de aandacht die er voor Leeuwarden moet zijn, niet verslapt raakt. We spreken immers over Leeuwarden, dat door het rijk aangewezen is tot knooppunt, en hetgeen door de provincie meer dan van harte is ondersteund. De ontslagen in de zuivel en in de dienstverlenende bedrijven in heel Friesland zetten de provincie kennelijk weer wat op achterstand. De CDA-fractie vindt dat er alle reden is bezwaren te hebben tegen het structuurschema Groene Ruimte. Hierover is veel onrust ontstaan. Het is een overbodig plan, waar nog geen financiële middelen voor beschikbaar zijn. En het doorkruist ook de uitvoering van bestaande milieu- en natuurbeheersplan- nen De landbouw en wat daarmee samenhangt is mede Je basis, het draagvlak, van de economie van Friesland en Leeuwarden. Hier moet positief in worden geïnvesteerd, anders missen we de slag naar de toekomst. Inbreuken hierop, zoals het genoemde structuurschema Groene Ruimte, mogen Friesland en Leeuwarden 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 11