puntstatus en dat past bij de positie die Leeuwarden inneemt
in de provincie Friesland.
En ten derde: Leeuwarden heeft een gezonde financiële huis
houding met een sluitende begroting.
Mijnheer de voorzitter, nu de aandachtspunten:
Ten eerste de werkgelegenheidssituatie.
Deze baart, ondanks enkele positieve ontwikkelingen in de
laatste jaren, toch zorgen. In het sociaal-economische kli
maat van Leeuwarden dreigt een keerpunt in de verdere ont
plooiing. Er moet voor de komende jaren zelfs rekening worden
gehouden met een daling van de werkgelegenheid.
De CDA-fractie vindt dat alle zeilen moeten worden bijgezet
om de negatieve gevolgen van het verlies aan arbeidsplaatsen
om te buigen in nieuwe of andere werkgelegenheid. Er moeten
in goed overleg met het bestaande bedrijfsleven, en met de
instellingen zoals NOM, vakbonden, RBA, enz. plannen worden
opgesteld tot behoud en versterking van de werkgelegenheid.
Het gaat om het algemene belang en dan mogen we een gezamen
lijke inspanning vragen om op termijn plannen te realiseren,
zonodig met het beschikbaar stellen van middelen.
Voorwaarde is een gezamenlijke visie op de vele positieve
mogelijkheden voor de werkgelegenheid in Leeuwarden. Dit is
niet voorbehouden aan eenzijdig overheidsoptreden, of aan
oncontroleerbare krachten van een vrije markt. Nee, daar ligt
een gezamenlijke taak. Je moet voorwaarden scheppen, om te
komen tot een sociale vrije markt economie, die ecologisch
verantwoord is. De overheden zullen daartoe wellicht telkens
de eerste stappen moeten zetten.
Het is van groot belang dat nu reeds wordt nagedacht over de
uitbreiding van bedrijventerreinen in de gemeente. De uitwer
king ervan kan worden ingebracht bij de herziening van het
provinciale Streekplan die op stapel staat. De Werpsterhoek
is voor de CDA-fractie een goede lokatie voor een nieuw
bedrijventerrein.
Het moet de inzet zijn van Leeuwarden en alle andere betrok
kenen dit te realiseren. Eerst in de procedure van het
Streekplan en daarna bij het daadwerkelijk inrichten van het
nieuwe bedrijventerrein. De inzet van de provincie is in dit
stadium uiteraard van essentieel belang.
De gemeente Leeuwarden en de meest betrokkenen moeten in de
komende tijd telkens stimulerend optreden in de sfeer van het
aanbieden van faciliteiten, verbeteren van de infra-struc-
tuur, het aanbieden van een geheel aan voorzieningen om het
al reeds genoemde woon-, werk- en leefklimaat zo optimaal
mogelijk te doen zijn.
Van groot belang is het opzetten en het uitvoeren van een
goed promotie en acquisitie voor de Leeuwarder werkgelegen-
heidsmarkt. Het promotie en acquisitiebeleid moet worden ge-
20
intensiveerdEen professionele acquisiteur voor Leeuwarden
is beslist geen overbodige luxe. Dit hoeft niet een werknemer
van de gemeente Leeuwarden te zijn. Te denken valt aan het
inschakelen van een professional met een specialiteit waar op
dat moment behoefte aan is.
De gemeente moet samen met de meest betrokkenen proberen
bedrijven naar de gemeente toe te halen, zowel nieuwe als
reeds bestaande, die elders zijn gevestigd en die uitbreiding
zoeken, of bedrijven die vanwege ruimtegebrek moeten verhui
zen.
Het is een goede zaak als de genoemde professional namens
Leeuwarden kan opereren. Niet alleen in eigen land, maar ook
binnen het Europa van '93, of zelfs daarbuiten. Hij of zij
dient ook over enige speelruimte te beschikken.
Het zou daarbij trouwens professioneel zijn als de acquisi
teur over toereikend materiaal beschikt, zoals eigen wer
vingsfolders en informatiepakketten, bijvoorbeeld met betrek
king tot de ontwikkelingen in de spoorzone.
Bij de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de
vestiging van bedrijven hoort het feit dat Japanse bedrijven
bijvoorbeeld de files in potentiële vestigingslanden turft.
Een tweede aspect betreft de bestuurlijke slagkracht. Snelle
re procedures en minder loketten om noodzakelijke vergunnin
gen te krijgen. Heeft Leeuwarden daar een goede naam mee
opgebouwd?
Via het bedrijfsomgevingsbeleid wordt door het Ministerie van
Economische Zaken een actieve invulling aan het stedelijk
knooppuntenbeleid gegeven. Leeuwarden moet door dat beleid
een sterker en veelzijdiger structuur krijgen.
Bij de gehele werkgelegenheidssituatie is het van groot
belang dat andere overheden er in voldoende mate van over
tuigd zijn, dat de aandacht die er voor Leeuwarden moet zijn,
niet verslapt raakt. We spreken immers over Leeuwarden, dat
door het rijk aangewezen is tot knooppunt, en hetgeen door de
provincie meer dan van harte is ondersteund.
De ontslagen in de zuivel en in de dienstverlenende bedrijven
in heel Friesland zetten de provincie kennelijk weer wat op
achterstand.
De CDA-fractie vindt dat er alle reden is bezwaren te hebben
tegen het structuurschema Groene Ruimte. Hierover is veel
onrust ontstaan. Het is een overbodig plan, waar nog geen
financiële middelen voor beschikbaar zijn. En het doorkruist
ook de uitvoering van bestaande milieu- en natuurbeheersplan-
nen
De landbouw en wat daarmee samenhangt is mede Je basis, het
draagvlak, van de economie van Friesland en Leeuwarden. Hier
moet positief in worden geïnvesteerd, anders missen we de
slag naar de toekomst. Inbreuken hierop, zoals het genoemde
structuurschema Groene Ruimte, mogen Friesland en Leeuwarden
21