te beheersen en kunnen hun potentie aanwenden de markt een sociaal gezicht te laten houden. Aan welke gebieden van een goed samenspel en samenwerking tussen gemeente en corporaties denken we dan: Ten eerste, goede plekken realiseren via herziening van bestemmingsplannen en inrichting en beheer van de openbare ruimte Ten tweede, prijs en kwaliteit en dan gaat het over: - grondprijsbeleid; - medewerking gecombineerd bouwen; - huurprijsbeleid; - herbenutten woningen. Ten derde, voorraadbeheer daarbij: - vernieuwbouw; - woningverhuur - totale voorraadbeleid En ten vierde huisvestingsbeleid, onder andere ten aanzien van ouderen en studenten. Het zal duidelijk zijn, mijnheer de voorzitter, dat de CDA- fractie de huidige opstelling van de woningbouwcorporaties nog niet echt positief vindt om datgene te bereiken wat hiervoor is geschetst. Tussen gemeente en regio moet in een goed samenspel een huisvestingsbeleid zijn geformuleerd. Het gaat daarbij om de infrastructuur ten aanzien van wonen en werken, dagrecreatie en voorzieningen. Het gaat daarbij vooral om grondbeleid, om visie op bouwen, het beheren en een goede coördinatie bij beleidsontwikkelingen en beleidsuitvoe ringen tussen de diverse partijen. Er is veel meer te bereiken in ons aller belang en in ons aller voordeel dan alleen maar het beheren en verdelen van budgetten. In dit kader wil ik het college een vraag voor leggen over het regionale grondbeleid. Voor de verwezenlij king van de ruimtelijke plannen, die onder meer in de vierde nota RO-extra zijn genoemd, worden de totstandkoming van een regionaal grondbeleid en een regionaal grondbedrijf van groot belang geacht. Hoe denkt het college daarover? Is het zo, dat het aantal dilemma's dusdanig is, dat deze de voordelen van een regionaal grondbeleid in de weg staan en aldus het door ons gewenste resultaat niet wordt bereikt. Voor de duidelijk heid voorzitter, de CDA-fractie wenst een samenhangende benadering van de ontwikkeling van wonen, werken verplaatsen en recreëren in het stadsgewest. Te realiseren door middel van een richtinggevende visie die hier en daar door de scher pe keuzes wel eens lokale belangen en prioriteiten duidelijk zal kunnen doorkruisen. Bovendien worden, ook niet van betekenis ontbloot, op die wijze noodzakelijke voorwaarden in het beleid opgenomen, die invloed hebben op de grondprijzen. 26 Als je dat allemaal goed wilt doen, moet het regionaal worden aangepakt. Dit is naar onze opvatting een belangrijk onder deel voor de intensievere gemeentelijke samenwerking, waar we al eerder voor pleitten. Leeuwarden moet een aantrekkelijke woonstad zijn. De laatste jaren is daar een goed beleid voor ingezet. Het is, in samen spel met anderen, altijd voor verbetering vatbaar. De unieke situatie die de stad heeft ten opzichte van andere steden moet ook zichtbaar zijn door middel van goede voorzieningen, maar ook door uitstekende verbindingen in de stad zelf, inclusief de toegankelijkheid van de wijken. Het imago dat Leeuwarden een unieke stad is, die zich niet laat vergelijken met een stad in het westen van het land, moeten we beslist hoog houden. Dat betekent dat we dan ook andere steden niet te veel na moeten doen door middel van een teveel aan ver keersdrempels, mini-rotondes, bajonetaansluitingen enz. Dit is voor de Leeuwarder burger ook niet altijd even duidelijk. Als het aan de CDA-fractie ligt zal een terughoudend beleid moeten worden gevoerd op het gebied van civiel-technische werken. Ook mee naar aanleiding van de dramatische terugloop van rijkssubsidies op het gebied van stadsvernieuwing. Met andere woorden we moeten kritisch kijken naar de resultaten van het genoemde beleid. Ten aanzien van het Woningmarktplan is regionale samenwerking eveneens noodzakelijk. De woningmarkt houdt namelijk niet op aan de gemeentegrens. Een gebied dat de gemeente Leeuwarden en de direct aangrenzende gemeenten beslaat kan als functio nerend woningmarktgebied worden aangemerkt. Samenwerking binnen een stadsgewestelijk verband is vanzelfsprekend. Ook het Woningmarktplan met zijn doelstellingen, te weten passen de woonruimte voor elke inwoner van Leeuwarden en optimale differentiatie in woningaanbod en woonmilieus moeten geïnte greerd en in samenwerking worden uitgewerkt. Ten aanzien van het verbeteren van de woningbouw nog het volgende. Leeuwarden zal wervend de markt op moeten wat betreft het wonen in deze gemeente. Zonneweide was snel vol. Camminghaburen is binnen afzienbare tijd volgebouwd. Voor Goutum-Noord bestaat grote belangstelling. Er gebeurt dus veel positiefs. Maar, wordt al voortvarend gewerkt aan de daarop volgende lokaties? En waarom staat Leeuwarden bij voorbeeld nooit in de rubriek Exclusief Wonen van het zater dagnummer van NRC Handelsblad? Ook daarmee bouw je een gun stig beeld op. Een keuze aan uitmuntende bouwkavels en woningtypes zal daarbij sterker tot uiting moeten komen. Daar moeten ook onze dorpen bij worden genoemd. De grote voordelen die het heeft om in Leeuwarden te wonen moeten veel meer landelijk bekend zijn. Ook dat is immers een groot winstpunt voor verbetering van de werkgelegenheid. In 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 14