onze ogen zal een wat agressievere campagne zijn vruchten
afwerpen. We missen eigenlijk nog altijd de juiste slagzin
voor en over Leeuwarden, die landelijk aan zou kunnen slaan.
We verwachten dat burgemeester en wethouders binnenkort met
een voorstel in die richting komen. Wellicht in de vorm van
een wedstrijd voor de burgers.
Bij de Leeuwarder invalswegen ontbreken ook originele borden
met een welgemeend "Hartelijk welkom in Leeuwarden". Nu de
meeste snelwegen klaar zijn, en daar hebben we altijd voor
geijverd, is het goed ten opzichte van de reizigers die wens
duidelijk te projecteren. Na de reis over de A-32 of A-31 is
het goed, juist uit PR-oogpunt, ook dat tot uiting te bren
gen. De uitgekozen slagzin moet uiteraard ook op de borden
bij de invalswegen worden vermeld.
Vijfde en het laatste aandachtspunt, de verantwoordelijkheid
naar de burgers en het eigen personeel.
Bij het voeren van het gemeentelijke beleid is het van het
allergrootste belang dat naar de burgers toe duidelijk wordt
welke keuzes worden gemaakt en met welk doel dat gebeurt. De
positie die Leeuwarden in Friesland en als stedelijk knoop
punt inneemt, is lang niet altijd gemakkelijk. Zeker niet
vertaald naar de eigen burgers toe. Het vraagt voortdurend
offers, omdat tal van instellingen en voorzieningen in stand
moeten worden gehouden. Gemeenten die nu klagen, omdat hun
uitkeringen uit het Gemeentefonds worden verlaagd, ogen
schijnlijk ten behoeve van gemeenten die het wat zwaarder
hebben te verduren, hebben kennelijk ook niet geheel door,
hoe de vork werkelijk in de steel zit. De CDA-fractie vindt
dat de positieve lijn die sedert enige jaren is ingezet,
beslist moet worden voortgezet in het beleid. Er moeten
moeilijke beslissingen worden genomen. Beslissingen die ook
meteen weer andere, begrijpelijke, vragen oproepen, omdat ze
altijd wel een burger of een groep van burgers raken.
De CDA-fractie houdt voor ogen dat Leeuwarden niet louter en
alleen een knooppunt is. Het gaat met name om het op een hoog
peil houden van aan een totaal aan voorzieningen voor de
eigen inwoners en voor de inwoners buiten de gemeentegrenzen.
Dan spreken we niet over prestige-objecten, want dat doet
veronderstellen dat ze overbodig zijn en daar is geen sprake
van. We hebben het over broodnodige voorzieningen. We kunnen
ons Leeuwarden niet voorstellen zonder onderwijs, Harmonie,
zwembad, voetbalstadion, bloeiende middenstand, parkeervoor
zieningen, stadskantoor, openbaar vervoer, MCL, enz. Het is
een geheel aan werk, voorzieningen, diensten en infrastruc
tuur dat de Leeuwarder samenleving leefbaar en compleet
maakt. We moeten werken aan het verbeteren van dit hele
pakket om werk en voorzieningen te garanderen. Niet alleen
voor onze eigen burgers, maar zelfs in het belang van de
28
toekomstige generaties in heel Friesland. Alle kaarten moeten
bijvoorbeeld worden gezet op het verkrijgen van top-klinische
functies voor het MCL. Daar hebben we ons al enkele jaren
voor ingezet. MCL bestuur en directie zetten zich momenteel
bewust alleen in voor de bouw van het gehele MCL op lokatie
Zuid. Terwijl niets wordt gedaan twee top-specialismen binnen
te halen. En juist over dat laatste hebben we grote zorgen.
In het belang van de hele provincie en alle ziekenhuizen in
de provincie moet met vereende krachten worden gewerkt aan
het binnenhalen van de twee top-specialismen.
Er moet nog heel veel worden geïnvesteerd in de toekomst en
daarom zal Leeuwarden altijd balanceren op de rand van wat
financieel nog kan en wat absoluut noodzakelijk is om rende
ment voor later te verkrijgen. Uiteraard zijn aan dat beleid
risico's verbonden, maar het nemen van politieke besluiten
houdt niet in dat daarmee de risico's van de baan zijn.
Daarom moet worden geïnvesteerd in een nieuwe schouwburg,
omdat daar positieve effecten van zijn te verwachten. Daarom
moet in het Stationskwartier worden geïnvesteerd. Hetzelfde
geldt voor de Frieslandhal. Nietsdoen of stilstand betekent
hier achteruitgang. Bij genoemde projecten is bovendien
sprake van forse rijks- en Europese subsidies, die niet
zouden zijn toegekend als Leeuwarden geen goede plannen had
gepresenteerd. Ook dat moet duidelijk zijn.
Het college moet daarom alert blijven en projecten klaar
hebben. Zeker als er sprake is van subsidies van andere
overheden. Een goed voorbeeld is het Frieslandhalcomplex,
waar het Aardgasbatenfonds het leeuwedeel levert.
Overigens, dit niet geheel terzijde, zijn wij van oordeel dat
er beslist een groter aandeel uit de aardgasopbrengsten naar
het Noorden moeten, ter ondersteuning van projecten die
beogen de werkgelegenheidssituatie te verbeteren.
Destijds is Zuid-Limburg, dat door de mijnsluitingen qua
werkgelegenheid behoorlijk werd getroffen, door het rijk qua
beleid en financiën structureel gesteund. Nu is het het
Noorden, waar vanwege de forse sanering in de landbouw, de
leefbaarheid van het platteland rechtstreeks wordt aangetast.
Door middel van enkele financiële injecties kan de werkgele
genheid goed op de rails worden gehouden. Dit is in het
belang van het hele land.
Er blijft dus voor de gemeente Leeuwarden veel werk aan de
winkel. Er moeten blijvend extra inspanningen worden gele
verd. Dat geldt zeer zeker ten aanzien van het eigen perso
neel. Er is grote onrust en onzekerheid onder het gemeente
lijk personeel. Wat dat betreft verschilt de ambtenarij niet
veel meer met andere sectoren in de maatschappijEr is
sprake van grote werkdruk en grote verantwoordelijkheden. De
politiek moet zich dit aantrekken. Politiek is allang niet
meer "leuke dingen doen voor de mensen". Er moeten voortdu-
29