onze ogen zal een wat agressievere campagne zijn vruchten afwerpen. We missen eigenlijk nog altijd de juiste slagzin voor en over Leeuwarden, die landelijk aan zou kunnen slaan. We verwachten dat burgemeester en wethouders binnenkort met een voorstel in die richting komen. Wellicht in de vorm van een wedstrijd voor de burgers. Bij de Leeuwarder invalswegen ontbreken ook originele borden met een welgemeend "Hartelijk welkom in Leeuwarden". Nu de meeste snelwegen klaar zijn, en daar hebben we altijd voor geijverd, is het goed ten opzichte van de reizigers die wens duidelijk te projecteren. Na de reis over de A-32 of A-31 is het goed, juist uit PR-oogpunt, ook dat tot uiting te bren gen. De uitgekozen slagzin moet uiteraard ook op de borden bij de invalswegen worden vermeld. Vijfde en het laatste aandachtspunt, de verantwoordelijkheid naar de burgers en het eigen personeel. Bij het voeren van het gemeentelijke beleid is het van het allergrootste belang dat naar de burgers toe duidelijk wordt welke keuzes worden gemaakt en met welk doel dat gebeurt. De positie die Leeuwarden in Friesland en als stedelijk knoop punt inneemt, is lang niet altijd gemakkelijk. Zeker niet vertaald naar de eigen burgers toe. Het vraagt voortdurend offers, omdat tal van instellingen en voorzieningen in stand moeten worden gehouden. Gemeenten die nu klagen, omdat hun uitkeringen uit het Gemeentefonds worden verlaagd, ogen schijnlijk ten behoeve van gemeenten die het wat zwaarder hebben te verduren, hebben kennelijk ook niet geheel door, hoe de vork werkelijk in de steel zit. De CDA-fractie vindt dat de positieve lijn die sedert enige jaren is ingezet, beslist moet worden voortgezet in het beleid. Er moeten moeilijke beslissingen worden genomen. Beslissingen die ook meteen weer andere, begrijpelijke, vragen oproepen, omdat ze altijd wel een burger of een groep van burgers raken. De CDA-fractie houdt voor ogen dat Leeuwarden niet louter en alleen een knooppunt is. Het gaat met name om het op een hoog peil houden van aan een totaal aan voorzieningen voor de eigen inwoners en voor de inwoners buiten de gemeentegrenzen. Dan spreken we niet over prestige-objecten, want dat doet veronderstellen dat ze overbodig zijn en daar is geen sprake van. We hebben het over broodnodige voorzieningen. We kunnen ons Leeuwarden niet voorstellen zonder onderwijs, Harmonie, zwembad, voetbalstadion, bloeiende middenstand, parkeervoor zieningen, stadskantoor, openbaar vervoer, MCL, enz. Het is een geheel aan werk, voorzieningen, diensten en infrastruc tuur dat de Leeuwarder samenleving leefbaar en compleet maakt. We moeten werken aan het verbeteren van dit hele pakket om werk en voorzieningen te garanderen. Niet alleen voor onze eigen burgers, maar zelfs in het belang van de 28 toekomstige generaties in heel Friesland. Alle kaarten moeten bijvoorbeeld worden gezet op het verkrijgen van top-klinische functies voor het MCL. Daar hebben we ons al enkele jaren voor ingezet. MCL bestuur en directie zetten zich momenteel bewust alleen in voor de bouw van het gehele MCL op lokatie Zuid. Terwijl niets wordt gedaan twee top-specialismen binnen te halen. En juist over dat laatste hebben we grote zorgen. In het belang van de hele provincie en alle ziekenhuizen in de provincie moet met vereende krachten worden gewerkt aan het binnenhalen van de twee top-specialismen. Er moet nog heel veel worden geïnvesteerd in de toekomst en daarom zal Leeuwarden altijd balanceren op de rand van wat financieel nog kan en wat absoluut noodzakelijk is om rende ment voor later te verkrijgen. Uiteraard zijn aan dat beleid risico's verbonden, maar het nemen van politieke besluiten houdt niet in dat daarmee de risico's van de baan zijn. Daarom moet worden geïnvesteerd in een nieuwe schouwburg, omdat daar positieve effecten van zijn te verwachten. Daarom moet in het Stationskwartier worden geïnvesteerd. Hetzelfde geldt voor de Frieslandhal. Nietsdoen of stilstand betekent hier achteruitgang. Bij genoemde projecten is bovendien sprake van forse rijks- en Europese subsidies, die niet zouden zijn toegekend als Leeuwarden geen goede plannen had gepresenteerd. Ook dat moet duidelijk zijn. Het college moet daarom alert blijven en projecten klaar hebben. Zeker als er sprake is van subsidies van andere overheden. Een goed voorbeeld is het Frieslandhalcomplex, waar het Aardgasbatenfonds het leeuwedeel levert. Overigens, dit niet geheel terzijde, zijn wij van oordeel dat er beslist een groter aandeel uit de aardgasopbrengsten naar het Noorden moeten, ter ondersteuning van projecten die beogen de werkgelegenheidssituatie te verbeteren. Destijds is Zuid-Limburg, dat door de mijnsluitingen qua werkgelegenheid behoorlijk werd getroffen, door het rijk qua beleid en financiën structureel gesteund. Nu is het het Noorden, waar vanwege de forse sanering in de landbouw, de leefbaarheid van het platteland rechtstreeks wordt aangetast. Door middel van enkele financiële injecties kan de werkgele genheid goed op de rails worden gehouden. Dit is in het belang van het hele land. Er blijft dus voor de gemeente Leeuwarden veel werk aan de winkel. Er moeten blijvend extra inspanningen worden gele verd. Dat geldt zeer zeker ten aanzien van het eigen perso neel. Er is grote onrust en onzekerheid onder het gemeente lijk personeel. Wat dat betreft verschilt de ambtenarij niet veel meer met andere sectoren in de maatschappijEr is sprake van grote werkdruk en grote verantwoordelijkheden. De politiek moet zich dit aantrekken. Politiek is allang niet meer "leuke dingen doen voor de mensen". Er moeten voortdu- 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 15