om op tijd klaar te zijn voor een confrontatie met de kie zers. En daar zit natuurlijk wel een probleem. Na de vorige raadsverkiezingen werd zorgelijk gesproken over de lage opkomstpercentages en over de toenemende kloof tussen poli tiek en burgers. In veel gemeenten ging men snel en actief aan het werk en experimenteerde men met "nieuwe instrumen ten". In Leeuwarden werd nog niet zo lang geleden een start notitie bestuurlijke vernieuwing vastgesteld. Voorzitter, de D66-fractie is ongerust over het voortgangsproces in onze gemeente. Daarom willen wij er ook vanmiddag, bij het begin van deze algemene beschouwingen, nog eens bij stilstaan. Er is na 1990 door verschillende wetenschappers nogal wat onderzoek gedaan naar de kritiek van de burgers op de lokale politiek. Die kritiek zou je kunnen samenvatten door te spre ken over de crisis van de lokale democratie. Het ontbreekt de lokale politiek aan een duidelijk eigen profiel. In tweede instantie ervaren veel burgers het poli-tieke systeem als betrekkelijk ontoegankelijk en tenslotte wordt dikwijls ge twijfeld aan de daadkracht, c.q. de daden van het gemeentebe stuur. Modernisering van de lokale politiek is derhalve zeer wenselijk. De politicoloog Tops spreekt in een artikel in het tijd schrift Openbaar Bestuur over het meer responsief maken van de vertegenwoordigende democratie. Zeg maar, het meer raad plegen van de burgers. Immers er is een te grote afstand tussen de raad en de bevolking. Enerzijds herkennen de bur gers zich niet in de besluitvorming, anderzijds zijn lokale politici dikwijls niet goed op de hoogte van veranderende opvattingen en voorkeuren van de burgers. Daarbij kan uiter aard de positie van de rol als een beleidsbepaler worden versterkt, maar de volksvertegenwoordigende functie van de raad moet zeker niet worden vergeten. En in dat opzicht betreurt D66 het zeer, dat een belangrijk instrument hierbij, namelijk de instelling van een gemeentepanel, nog niet in deze raad is behandeld. De grondgedachten zijn er, in een eerdere fase van de Startnotitie lag er al een min of meer uitgewerkt voorstel. Een unieke kans om als politiek een samenwerkingsverband af te sluiten met bijvoorbeeld de Thor- becke Academie. Voorzitter, ik wil daar graag een motie over indienen. "De Gemeenteraad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 25 en 26 januari 1993 ter behandeling van het Beleidsplan 1993-1996, constaterende dat er geen b. en w.-voorstel ligt voor de instelling van een gemeentepanel. 32 overwegende: dat via een gemeentepanel maatschappelijke "ken getallen" ontstaan, waaraan gemeentelijk beleid en diensten kunnen worden getoetst; - dat een gemeentepanel een belangrijke bijdrage kan leveren aan de betrokkenheid van de burgers bij het bestuur; nodigt het college van burgemeester en wethouders uit om in 1993 een voorstel voor de instelling van een gemeentepanel aan de raad voor te leggen en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mijzelf. (De voorzitter: Dit is motie nummer 5.) Helaas voorzitter, zal de procedure bij de benoeming van een nieuwe burgemeester nog niet ingrijpend worden veranderd, gezien de politieke verhoudingen in Den Haag, hoewel er bij het CDA nu enige beweging lijkt te ontstaan. In Leeuwarden krijgen we er dit jaar mee te maken als u, voorzitter "scheep gaat", om uw Slauerhoff-citaat maar aan te halen. Hopelijk kan de vertrouwenscommissie een unanieme voordracht opstel len. Dat de lokale politiek zich meer lokaal moet manifeste ren, is voor ons volstrekt helder. En daarom vinden we het een slechte zaak dat nog steeds niet een referendumverorde ning is vastgesteld. Immers een referendum kan in gekwalifi ceerde gevallen een uitstekend correctiemiddel zijn op be sluitvorming in de raad. Zo langzamerhand is wel duidelijk geworden dat kiezers bij een referendum hun eigen oordeel volgen. Er is niet of nauwelijks sprake van het simpelweg overnemen van het standpunt van de partij van eigen voorkeur. Wij zeggen niet dat je voor elke zaak een referendum moet houden, want daarvoor is het instrument te zwaar en te duur, maar het is goed in elk geval een verordening vast te stel len. Kan het college aangeven wanneer de verordening in de raad kan worden behandeld? Voorzitter, extra wegen zijn nodig. Te denken valt daarbij ook aan de mogelijkheden van de moderne informatie- en commu nicatietechnologie. Het meest bekende voorbeeld in dit ver band is wel dat van de Amsterdamse stadsgesprekken. Wellicht dat in de zeer nabije toekomst via de media in deze gemeente scenariodiscussies, over hoe het nu verder moet met deze gemeente, gevoerd kunnen worden. Wij hopen dar de nieuwe lokale omroep Mercurius daarbij een belangrijke rol zal spelen. De politie staat voor een krachtproef, enerzijds moet de 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 17