regionalisatie worden voorbereid, anderzijds gaat het gewone werk door. En dat laatste wordt helaas steeds meer. De maat schappij wordt steeds harder, de gewelddadigheid neemt toe. Uit allerlei onderzoeken nu, ook uit ons eigen Thorbecke- onderzoek, wordt duidelijk dat bij veel inwoners van onze gemeente gevoelens van onveiligheid leven. En daarom vinden wij het bevorderen van de veiligheid een kerntaak waaraan zeer hoge prioriteit gegeven moet worden. De D66-fractie is blij met de prioriteit van het nu nog Leeu warder korps, namelijk de aanpak van jeugdcriminaliteit. Andere problemen zijn er genoeg: vuurwapenbezit en het hard drugscircuit. Wij gaan ervan uit dat ook na de totstandkoming van het politiekorps Midden Friesland de commissie Openbare Orde goed op de hoogte zal blijven van de gang van zaken rond het politiewerk. Wij vinden het jammer dat de specifieke aparte taak voorlichting verdwijnt. Houdt dit ook in dat bijvoorbeeld de kwartaalrapportages van de politie op de tocht komen te staan? Recente opiniepeilingen toonden aan dat de Centrum Democraten op vijf kamerzetels zou uitkomen. De groei werd vooral gevon den in het noorden van ons land. Voorzitter, je moet er niet aan denken wanneer volgend jaar bij de raadsverkiezingen zou blijken dat een partij, die fundamentele ongelijkheid van mensen in haar partijprogramma heeft staan, in deze zaal zou komen. De schrik slaat je om het hart bij het horen van racistische en anti-semitische leuzen. Ook in Leeuwarden worden ze gehoord. Je hoeft maar op een voetbaltribune te gaan staan, je moet maar eens zien wat er hier en daar op muren staat gekalkt. De burgemeester van Diemen, die zoge naamde voetbalsupporters de toegang tot zijn gemeente ontzeg de, verdient navolging in die opstelling. Voorzitter, welk beleid voeren politie en justitie in mogelijk dergelijke gevallen in Leeuwarden? Er zijn ook hoopvolle signalen, de anti-racismebetoging in Leeuwarden enige tijd geleden was een groot succes. Opvoeding tot mededogen, onderwijs in menselijkheid, zoals rabbijn Soetendorp onlangs verklaarde, dat moet mogelijk zijn, om een einde te maken aan het verder oprukken van extreem-rechts. Daarom hebben de leden van mijn fractie en alle overige leden van deze raad ook van harte het manifest onderschreven, dat u straks wordt aangeboden. 1993 wordt het jaar van het doorhakken van knopen inzake de situering van het basisonderwijs in de gemeente Leeuwarden. Dit alles naar aanleiding van de nota Toerusting en bereik baarheid van de staatssecretaris. Het in 1992 in de raad vastgestelde uitgangspunt van de gemiddelde schoolgrootte biedt naar onze opvatting vooralsnog vol-doende houvast. Maar 34 gemakkelijk zullen de keuzes zeker niet worden. Wij gaan er overigens vanuit dat ook in dit jaar discussie zal plaatsvin den over de bestuursvorm van het basisonderwijs. Wat het middelbaar onderwijs betreft is het voor de tweede fase voorlopig nog even wachten op de uitkomsten van de debatten in De Kamer. In Leeuwarden zijn de discussies over de samenvoeging van de scholen voor het voortgezet onderwijs nu afgerond. De commissie Onderwijs en Samenlevings-zaken wordt nu verder op de hoogte gehouden via het Projectmagazi ne, waarbij tot nu toe de huisvestingssituatie van de twee nieuwe scholengemeenschappen de aandacht trekt. Is het plaat je, dat kortgeleden in Huis aan Huis werd gepubliceerd haal baar voor de scholen voor de start van het komende cursus jaar? Eén ding zal duidelijk zijn, de scholen zullen zich de komende jaren moeten bewijzen en dat trekt een zware wissel op management, maar ook op de man en vrouw voor de klas, die bovendien ook nog eens de basisvorming gestalte zal moeten gaan geven. Via het onderwijs kom ik dan op de kinderopvang, waar even eens 1993 een bijzonder belangrijk jaar zal zijn. Maximale inspanning zal moeten leiden tot een maximale uitbreiding van de kinderopvang. Mijn fractie hecht eraan te verklaren, dat wij akkoord kunnen gaan met dit onderdeel voor nieuw beleid. Dit jaar zal voor drie grote welzijns-organisaties in onze gemeente het jaar van de waarheid zijn. In één jaar tijd moeten ze met elkaar een nieuwe welzijnskoepel van de grond tillen. Voorwaar, geen geringe opgave. Wij gaan er eigenlijk stilzwijgend vanuit, dat de kleinere organisaties die hierin meegenomen moeten worden, straks duidelijk herkenbaar zullen zijn. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld het gebundelde informatie-en advieswerk van het Bureau Sociaal Raadslieden (BSR). De D66-fractie kan zich echter niet aan de indruk onttrekken, dat bij dit herwaarderingsvoorstel - want daar over gaat het - het college teveel op de stoel van de onder scheidene besturen is gaan zitten. Meer afstandelijkheid zou volgens ons op zijn plaats zijn. De D66-fractie is blij dat het Huurders Service Bureau (HSB) in elk geval in 1993 zijn werk kan voortzetten. De situatie na 1993 is nog steeds onzeker. Kan het college de laatste informatie geven ten aanzien van de financiering van de woonkoepel na 1993, of zoals het nu in het jargon genoemd wordt: het denkmodel platform woonconsumentenorganisaties Het opbouwen en behouden van het vertrouwen van buurtbewoners moet de basis zijn van alle beleid dat de raad ten aanzien van buurten en wijken ontwikkelt en toepast. Het intensiveren van de contacten burger en politiek maakt de beste kansen juist op dit niveau. Hier kan op zeer pragmatische wijze 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 18