regionalisatie worden voorbereid, anderzijds gaat het gewone
werk door. En dat laatste wordt helaas steeds meer. De maat
schappij wordt steeds harder, de gewelddadigheid neemt toe.
Uit allerlei onderzoeken nu, ook uit ons eigen Thorbecke-
onderzoek, wordt duidelijk dat bij veel inwoners van onze
gemeente gevoelens van onveiligheid leven. En daarom vinden
wij het bevorderen van de veiligheid een kerntaak waaraan
zeer hoge prioriteit gegeven moet worden.
De D66-fractie is blij met de prioriteit van het nu nog Leeu
warder korps, namelijk de aanpak van jeugdcriminaliteit.
Andere problemen zijn er genoeg: vuurwapenbezit en het hard
drugscircuit. Wij gaan ervan uit dat ook na de totstandkoming
van het politiekorps Midden Friesland de commissie Openbare
Orde goed op de hoogte zal blijven van de gang van zaken rond
het politiewerk. Wij vinden het jammer dat de specifieke
aparte taak voorlichting verdwijnt. Houdt dit ook in dat
bijvoorbeeld de kwartaalrapportages van de politie op de
tocht komen te staan?
Recente opiniepeilingen toonden aan dat de Centrum Democraten
op vijf kamerzetels zou uitkomen. De groei werd vooral gevon
den in het noorden van ons land. Voorzitter, je moet er niet
aan denken wanneer volgend jaar bij de raadsverkiezingen zou
blijken dat een partij, die fundamentele ongelijkheid van
mensen in haar partijprogramma heeft staan, in deze zaal zou
komen. De schrik slaat je om het hart bij het horen van
racistische en anti-semitische leuzen. Ook in Leeuwarden
worden ze gehoord. Je hoeft maar op een voetbaltribune te
gaan staan, je moet maar eens zien wat er hier en daar op
muren staat gekalkt. De burgemeester van Diemen, die zoge
naamde voetbalsupporters de toegang tot zijn gemeente ontzeg
de, verdient navolging in die opstelling. Voorzitter, welk
beleid voeren politie en justitie in mogelijk dergelijke
gevallen in Leeuwarden?
Er zijn ook hoopvolle signalen, de anti-racismebetoging in
Leeuwarden enige tijd geleden was een groot succes. Opvoeding
tot mededogen, onderwijs in menselijkheid, zoals rabbijn
Soetendorp onlangs verklaarde, dat moet mogelijk zijn, om een
einde te maken aan het verder oprukken van extreem-rechts.
Daarom hebben de leden van mijn fractie en alle overige leden
van deze raad ook van harte het manifest onderschreven, dat
u straks wordt aangeboden.
1993 wordt het jaar van het doorhakken van knopen inzake de
situering van het basisonderwijs in de gemeente Leeuwarden.
Dit alles naar aanleiding van de nota Toerusting en bereik
baarheid van de staatssecretaris. Het in 1992 in de raad
vastgestelde uitgangspunt van de gemiddelde schoolgrootte
biedt naar onze opvatting vooralsnog vol-doende houvast. Maar
34
gemakkelijk zullen de keuzes zeker niet worden. Wij gaan er
overigens vanuit dat ook in dit jaar discussie zal plaatsvin
den over de bestuursvorm van het basisonderwijs.
Wat het middelbaar onderwijs betreft is het voor de tweede
fase voorlopig nog even wachten op de uitkomsten van de
debatten in De Kamer. In Leeuwarden zijn de discussies over
de samenvoeging van de scholen voor het voortgezet onderwijs
nu afgerond. De commissie Onderwijs en Samenlevings-zaken
wordt nu verder op de hoogte gehouden via het Projectmagazi
ne, waarbij tot nu toe de huisvestingssituatie van de twee
nieuwe scholengemeenschappen de aandacht trekt. Is het plaat
je, dat kortgeleden in Huis aan Huis werd gepubliceerd haal
baar voor de scholen voor de start van het komende cursus
jaar? Eén ding zal duidelijk zijn, de scholen zullen zich de
komende jaren moeten bewijzen en dat trekt een zware wissel
op management, maar ook op de man en vrouw voor de klas, die
bovendien ook nog eens de basisvorming gestalte zal moeten
gaan geven.
Via het onderwijs kom ik dan op de kinderopvang, waar even
eens 1993 een bijzonder belangrijk jaar zal zijn. Maximale
inspanning zal moeten leiden tot een maximale uitbreiding van
de kinderopvang. Mijn fractie hecht eraan te verklaren, dat
wij akkoord kunnen gaan met dit onderdeel voor nieuw beleid.
Dit jaar zal voor drie grote welzijns-organisaties in onze
gemeente het jaar van de waarheid zijn. In één jaar tijd
moeten ze met elkaar een nieuwe welzijnskoepel van de grond
tillen. Voorwaar, geen geringe opgave. Wij gaan er eigenlijk
stilzwijgend vanuit, dat de kleinere organisaties die hierin
meegenomen moeten worden, straks duidelijk herkenbaar zullen
zijn. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld het gebundelde
informatie-en advieswerk van het Bureau Sociaal Raadslieden
(BSR). De D66-fractie kan zich echter niet aan de indruk
onttrekken, dat bij dit herwaarderingsvoorstel - want daar
over gaat het - het college teveel op de stoel van de onder
scheidene besturen is gaan zitten. Meer afstandelijkheid zou
volgens ons op zijn plaats zijn.
De D66-fractie is blij dat het Huurders Service Bureau (HSB)
in elk geval in 1993 zijn werk kan voortzetten. De situatie
na 1993 is nog steeds onzeker. Kan het college de laatste
informatie geven ten aanzien van de financiering van de
woonkoepel na 1993, of zoals het nu in het jargon genoemd
wordt: het denkmodel platform woonconsumentenorganisaties
Het opbouwen en behouden van het vertrouwen van buurtbewoners
moet de basis zijn van alle beleid dat de raad ten aanzien
van buurten en wijken ontwikkelt en toepast. Het intensiveren
van de contacten burger en politiek maakt de beste kansen
juist op dit niveau. Hier kan op zeer pragmatische wijze
35