Wij zullen als gemeente ons best moeten doen om de Haagse
politiek ervan te overtuigen dat deregulering ook hier nood
zakelijk is. Dit alles, voorzitter, neemt overigens niet weg
dat de D66-fractie van mening is dat mensen die werkelijk
misbruik maken van de bijstand daarvan snel en duidelijk de
gevolgen gepresenteerd moeten krijgen. De onlangs in de
commissie Economische en Sociale Zaken behandelde nota Hand
havingsbeleid biedt daarbij volgens ons goede aanknopingspun
ten.
Voorzitter, het is hier toch ook de plaats om een aantal
opmerkingen te merken met betrekking tot de ruimtelijke orde
ning en de volkshuisvesting. Wij zijn blij met de ontwikke
lingen met betrekking tot het Frieslandhal-complex, die zijn
in een stroomversnelling geraakt. Omdat dit project momenteel
in de fase verkeert, waarbij de planologische opzet defini
tief gestalte krijgt, wil ik toch enkele opmerkingen kwijt in
het kader van de ruimtelijke ordening op wat langere termijn.
In eerste instantie de bereikbaarheid en de verkeersstruc-
tuur. Een heel duidelijk knelpunt is de Heliconweg, inclusief
het Europaplein en de Hermesbrug. Wij zijn voorstander van
een realistische oplossing ten aanzien van de steeds groter
wordende verkeersstromen. Of daarbij een verkeerslichtinstal
latie of een minirotonde voldoende capaciteit biedt, moet
goed worden onderzocht.
In het kader van het stadsgewest en regionale samenwerking
zijn er enkele concrete positieve ontwikkelingen te noemen,
zoals het vervoerregio-beleid en de aanzet tot het op elkaar
afstemmen van woningbouwlokatiesIn het kader van het ver
voerregio-beleid kan als eerste positieve plan worden genoemd
de aanleg van de busbaan langs de Oostergoweg. Een knelpunt
is en zal blijven de Stationsweg. Carpooling en specifieke
bedrijfsmatige vervoersplannen dienen naar de opvatting van
mijn fractie verder gestimuleerd te worden.
Het woningmarktplan mag zich in een brede belangstelling
verheugen. De eerste conclusie uit alle reacties is wel dat
de woningbouw vele raakvlakken heeft met andere beleidster
reinen. Onderlinge relaties zijn er op het gebied van: ge
meente-promotie, grondprijsbeleid, woonomgeving, woonlokatie,
gewenste voorzieningen in de buurt, belastingklimaat, werkge
legenheid, ontwikkeling van huur- en koopsector. Een tweede
conclusie in dit verband is dan ook dat elke doelgroep zijn
eigen wensen en voorwaarden heeft. Een dergelijk marktonder
zoek vooraf is een goed begin.
Onlangs trad het Besluit Beheer Sociale Huursector (BBSH) in
werking. De grotere verantwoordelijkheid van de sociale ver
huurders is een logisch vervolg van de opstelling van een
terugtredende overheid. De randvoorwaarden en de controle
38
achteraf in de vorm van nog op te stellen prestatie-eisen
dienen globaal, maar wel duidelijk te zijn. Mijn fractie
vindt nog steeds dat afspraken in de vorm van een convenant
tussen gemeente en corporaties de beste bestuurlijke werkwij
ze is
Reeds in 1993, voorzitter, is de vermindering van de finan
ciële middelen voor stadsvernieuwing merkbaar. In 1994 zal
het budget met ongeveer de helft kleiner worden. Dit zal
drastische gevolgen hebben, echte keuzes zijn onontkoombaar.
De D66-fractie vindt dat een heroverweging, wat moet nu
precies uit het Fonds Stadsvernieuwing betaald worden, zeer
op zijn plaats is. Het begrip is zo algemeen, dat wij de
indruk hebben dat er bij allerlei plannen, waarvoor geen
directe dekking voorhanden is, vrij snel een beroep gedaan
wordt op het Fonds Stadsvernieuwing. Een structurele bezui
niging is voor onze fractie niet aanvaardbaar. Enige ruimte
kan wel gevonden worden door het doorberekenen van apparaats
kosten aan derden, c.q. plannen.
Bouw- en verbouwplannen worden te veel op ad hoe basis ge
maakt. Vooral in kwetsbare gebieden zou het stellen van
randvoorwaarden vooraf betere garanties geven en met name
naar de projectontwikkelaar grotere duidelijkheid verschaf
fen. Een voorbeeld van de juiste manier is het complex van de
Friese Pers, een voorbeeld van hoe het niet moet vinden wij
bij de bebouwing van het gebied ten noordoosten van het
Kalverdijkje in de hoek Groningerstraatweg-Anne Vondelingweg.
Voorzitter, een goede afstemming van ruimtelijke ordening en
planologie en het gebruik maken van structuur- en bestem
mingsplannen zijn in dit verband vereisten. Teneinde de
huidige achterstand van actuele structuur- en bestemmings
plannen niet verder te laten oplopen en het nemen van voorbe-
reidingsbesluiten via de ontsnappingsprocedures beperkt te
houden, moet de in inzet van financiële middelen voor deze
belangrijke gemeentelijke taak niet verminderd worden.
Het hoge ambitieniveau van de gemeentelijke Milieunota en het
Milieu Uitvoeringsprogramma is reeds geconstateerd bij de
vaststelling daarvan. Wij hebben ingestemd met die hoge inzet
om de urgentie van de oplossing van de milieuproblematiek mee
te onderstrepen. Maar dat we twee eeuwen vervuiling evenwel
niet in één decennium kunnen oplossen, is het afgelopen jaar
duidelijk geworden. Toen moesten we de reiniging van de
onderwaterbodems al over twintig jaar uitsmeren. Wij moeten
constateren dat zeer waarschijnlijk de doelstelling van de
rest van het MUP voor het jaar 2002 niet gehaald zal kunnen
worden.
Tot slot voorzitter, wil mijn fractie hier een aantal kantte
keningen van algemene financiële aard maken. In tien jaar
39