Wij zullen als gemeente ons best moeten doen om de Haagse politiek ervan te overtuigen dat deregulering ook hier nood zakelijk is. Dit alles, voorzitter, neemt overigens niet weg dat de D66-fractie van mening is dat mensen die werkelijk misbruik maken van de bijstand daarvan snel en duidelijk de gevolgen gepresenteerd moeten krijgen. De onlangs in de commissie Economische en Sociale Zaken behandelde nota Hand havingsbeleid biedt daarbij volgens ons goede aanknopingspun ten. Voorzitter, het is hier toch ook de plaats om een aantal opmerkingen te merken met betrekking tot de ruimtelijke orde ning en de volkshuisvesting. Wij zijn blij met de ontwikke lingen met betrekking tot het Frieslandhal-complex, die zijn in een stroomversnelling geraakt. Omdat dit project momenteel in de fase verkeert, waarbij de planologische opzet defini tief gestalte krijgt, wil ik toch enkele opmerkingen kwijt in het kader van de ruimtelijke ordening op wat langere termijn. In eerste instantie de bereikbaarheid en de verkeersstruc- tuur. Een heel duidelijk knelpunt is de Heliconweg, inclusief het Europaplein en de Hermesbrug. Wij zijn voorstander van een realistische oplossing ten aanzien van de steeds groter wordende verkeersstromen. Of daarbij een verkeerslichtinstal latie of een minirotonde voldoende capaciteit biedt, moet goed worden onderzocht. In het kader van het stadsgewest en regionale samenwerking zijn er enkele concrete positieve ontwikkelingen te noemen, zoals het vervoerregio-beleid en de aanzet tot het op elkaar afstemmen van woningbouwlokatiesIn het kader van het ver voerregio-beleid kan als eerste positieve plan worden genoemd de aanleg van de busbaan langs de Oostergoweg. Een knelpunt is en zal blijven de Stationsweg. Carpooling en specifieke bedrijfsmatige vervoersplannen dienen naar de opvatting van mijn fractie verder gestimuleerd te worden. Het woningmarktplan mag zich in een brede belangstelling verheugen. De eerste conclusie uit alle reacties is wel dat de woningbouw vele raakvlakken heeft met andere beleidster reinen. Onderlinge relaties zijn er op het gebied van: ge meente-promotie, grondprijsbeleid, woonomgeving, woonlokatie, gewenste voorzieningen in de buurt, belastingklimaat, werkge legenheid, ontwikkeling van huur- en koopsector. Een tweede conclusie in dit verband is dan ook dat elke doelgroep zijn eigen wensen en voorwaarden heeft. Een dergelijk marktonder zoek vooraf is een goed begin. Onlangs trad het Besluit Beheer Sociale Huursector (BBSH) in werking. De grotere verantwoordelijkheid van de sociale ver huurders is een logisch vervolg van de opstelling van een terugtredende overheid. De randvoorwaarden en de controle 38 achteraf in de vorm van nog op te stellen prestatie-eisen dienen globaal, maar wel duidelijk te zijn. Mijn fractie vindt nog steeds dat afspraken in de vorm van een convenant tussen gemeente en corporaties de beste bestuurlijke werkwij ze is Reeds in 1993, voorzitter, is de vermindering van de finan ciële middelen voor stadsvernieuwing merkbaar. In 1994 zal het budget met ongeveer de helft kleiner worden. Dit zal drastische gevolgen hebben, echte keuzes zijn onontkoombaar. De D66-fractie vindt dat een heroverweging, wat moet nu precies uit het Fonds Stadsvernieuwing betaald worden, zeer op zijn plaats is. Het begrip is zo algemeen, dat wij de indruk hebben dat er bij allerlei plannen, waarvoor geen directe dekking voorhanden is, vrij snel een beroep gedaan wordt op het Fonds Stadsvernieuwing. Een structurele bezui niging is voor onze fractie niet aanvaardbaar. Enige ruimte kan wel gevonden worden door het doorberekenen van apparaats kosten aan derden, c.q. plannen. Bouw- en verbouwplannen worden te veel op ad hoe basis ge maakt. Vooral in kwetsbare gebieden zou het stellen van randvoorwaarden vooraf betere garanties geven en met name naar de projectontwikkelaar grotere duidelijkheid verschaf fen. Een voorbeeld van de juiste manier is het complex van de Friese Pers, een voorbeeld van hoe het niet moet vinden wij bij de bebouwing van het gebied ten noordoosten van het Kalverdijkje in de hoek Groningerstraatweg-Anne Vondelingweg. Voorzitter, een goede afstemming van ruimtelijke ordening en planologie en het gebruik maken van structuur- en bestem mingsplannen zijn in dit verband vereisten. Teneinde de huidige achterstand van actuele structuur- en bestemmings plannen niet verder te laten oplopen en het nemen van voorbe- reidingsbesluiten via de ontsnappingsprocedures beperkt te houden, moet de in inzet van financiële middelen voor deze belangrijke gemeentelijke taak niet verminderd worden. Het hoge ambitieniveau van de gemeentelijke Milieunota en het Milieu Uitvoeringsprogramma is reeds geconstateerd bij de vaststelling daarvan. Wij hebben ingestemd met die hoge inzet om de urgentie van de oplossing van de milieuproblematiek mee te onderstrepen. Maar dat we twee eeuwen vervuiling evenwel niet in één decennium kunnen oplossen, is het afgelopen jaar duidelijk geworden. Toen moesten we de reiniging van de onderwaterbodems al over twintig jaar uitsmeren. Wij moeten constateren dat zeer waarschijnlijk de doelstelling van de rest van het MUP voor het jaar 2002 niet gehaald zal kunnen worden. Tot slot voorzitter, wil mijn fractie hier een aantal kantte keningen van algemene financiële aard maken. In tien jaar 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 20