verdelen ten eerste, dienstverlenende taken; ten tweede de kerntaken. Het gaat hierbij om diensten die het algemeen belang beharti gen Voorbeelden: het handhaven van de openbare orde en de zorg voor de veiligheid van de burgers; het controleren van democratisch vastgestelde leef regels en het handhaven van wetten en verordeningen; het opkomen voor mensen die hulp behoeven; - het creëren van voorwaarden ter bevordering van de ontplooiing en zelfredzaamheid van de burger; - het zorgdragen voor een aantrekkelijke infrastruc tuur voor het wonen, werken en recreëren; - het schoonhouden en onderhouden van de openbare ruimten en het in stand houden van het lokale cultu rele erfgoed; en tenslotte, maar niet het minst belangrijke, de zorg voor een goed milieu. Ook in Leeuwarden blijkt de rassendiscriminatie de kop op te steken, zij het nog niet in erge mate. Discriminatie in welke vorm dan ook, dient krachtig te worden bestreden. Dit om iedereen een volwaardige plaats in onze samenleving te bieden met gelijke rechten en plichten. De WD-fractie onderschrijft dan ook volmondig het manifest hierover. Voor wat betreft de gemeentelijke invoering van de sociale voorzieningen en het minimabeleid, zijn de verschillende mogelijkheden en onmogelijkheden voor de gemeente om hier nog eigen beleid en invulling aan te geven, uitgebreid in de commissie aan de orde geweest, besproken en behandeld. Onze opvatting is en blijft dat het, zowel voor minima en uitke ringsgerechtigden als voor de gemeente van belang is dat te geven uitkeringen en te nemen maatregelen zoveel mogelijk gelijk zouden moeten zijn in alle Nederlandse gemeenten. Uiteraard moet er binnen deze mogelijkheden gepoogd worden om een ieder zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden, hierbij zullen de decentralisatie van de voorzieningen voor gehandicapten extra zorg en aandacht vragen. De WD-fractie stelde aan burgemeester en wethouders vragen over de in Groningen geconstateerde fraude met de sociale voorzieningen. Het is een vreemde gewaarwording om de aan het college gestelde vragen beantwoord te zien in de pers, ter wijl de WD-postvakjes maagdelijk leeg bleven. Bovendien vindt de fractie de beantwoording onbevredigend. Uit de beantwoording blijkt dat het college niet weet of er veel of weinig wordt gefraudeerd. En daar gaat het nu juist om. Pas 42 als er betrouwbaar cijfermateriaal is, kun je ook beoordelen of er voldoende sociale rechercheurs aan het werk zijn in Leeuwarden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ook wij vinden dat voorkomen beter is dan genezen. En wij zijn het dan ook volledig eens met uitspraken als "we moeten geen heksenjacht houden, en we moeten niet doen aan paniek voetbal". Maar uit een oogpunt van rechtsgelijkheid en eerlijke verdeling van de middelen moeten de gestelde regels wel zorgvuldig worden gehanteerd en op naleving worden gecontroleerd. De financiële ontwikkeling bij de Dienst Sociale Werkvoor ziening is zorgelijk. Het voorgestelde beleid om meer aan dacht per afdeling te besteden aan marketing en verkoopplan ning lijkt ons met de voorgestelde samenwerking, coördinatie of netwerkvorming de enige weg om enigszins uit de problemen te raken. Het beleid om de lagere overheden - dat zou dus ook voor de provincie moeten gelden - in eerste instantie te laten bekij ken of men van de diensten van de Sociale Werkplaats gebruik kan maken, spreekt ons aan. Wel zal er altijd het spannings veld blijven. Ook met krappere budgetten, er wordt toch altijd gewerkt in een gesubsidieerde instelling, waarbij de aard van het werk en werkenden inherent zijn aan de mogelijk heden, soms onmogelijkheden, om altijd en overal concurrerend te kunnen en te moeten werken. Vanuit enkele groeperingen is er kritiek geuit op de stand van zaken en de activiteiten van de gemeente op het terrein van de sociale vernieuwing. Het is begrijpelijk dat nauw bij de sociale vernieuwing betrokkenen graag sneller resultaten en soms meer resultaten willen zien. Vanaf het begin hebben wij hiervoor gewaarschuwd en we hebben toen letterlijk ge zegd: "Sociale vernieuwing is een mooie kreet maar het is natuurlijk geen Haarlemmer Olie, het is dus beslist geen middel tegen alle kwalen." Uit een onderzoek van de Rijks Universiteit Groningen blijkt dat de bekendheid bij de burgers niet hoog scoort. Sindsdien is er echter op het gebied van de publiciteit het nodige gebeurd. Desondanks denken wij, dat wil er voldoende draag vlak worden opgebouwd daar waar de sociale vernieuwing daad werkelijk moet gebeuren - in de wijken - nu de stadsdeel coördinatoren worden aangetrokken, er op dit vlak meer gedaan kan en moet worden. Naar onze mening is er in de afgelopen twee jaar wel heel veel geschreven, vergaderd en gepraat, er is daadwerkelijk het nodige van de grond gekomen. Een deel van wat "men" van sociale vernieuwing verwacht, is eigenlijk meer een kwestie van bestuurlijke vernieuwing en vaak van mentaliteitsverandering 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 22