verdelen
ten eerste, dienstverlenende taken;
ten tweede de kerntaken.
Het gaat hierbij om diensten die het algemeen belang beharti
gen
Voorbeelden:
het handhaven van de openbare orde en de zorg voor
de veiligheid van de burgers;
het controleren van democratisch vastgestelde leef
regels en het handhaven van wetten en verordeningen;
het opkomen voor mensen die hulp behoeven;
- het creëren van voorwaarden ter bevordering van de
ontplooiing en zelfredzaamheid van de burger;
- het zorgdragen voor een aantrekkelijke infrastruc
tuur voor het wonen, werken en recreëren;
- het schoonhouden en onderhouden van de openbare
ruimten en het in stand houden van het lokale cultu
rele erfgoed;
en tenslotte, maar niet het minst belangrijke, de
zorg voor een goed milieu.
Ook in Leeuwarden blijkt de rassendiscriminatie de kop op te
steken, zij het nog niet in erge mate. Discriminatie in welke
vorm dan ook, dient krachtig te worden bestreden. Dit om
iedereen een volwaardige plaats in onze samenleving te bieden
met gelijke rechten en plichten. De WD-fractie onderschrijft
dan ook volmondig het manifest hierover.
Voor wat betreft de gemeentelijke invoering van de sociale
voorzieningen en het minimabeleid, zijn de verschillende
mogelijkheden en onmogelijkheden voor de gemeente om hier nog
eigen beleid en invulling aan te geven, uitgebreid in de
commissie aan de orde geweest, besproken en behandeld. Onze
opvatting is en blijft dat het, zowel voor minima en uitke
ringsgerechtigden als voor de gemeente van belang is dat te
geven uitkeringen en te nemen maatregelen zoveel mogelijk
gelijk zouden moeten zijn in alle Nederlandse gemeenten.
Uiteraard moet er binnen deze mogelijkheden gepoogd worden om
een ieder zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden,
hierbij zullen de decentralisatie van de voorzieningen voor
gehandicapten extra zorg en aandacht vragen.
De WD-fractie stelde aan burgemeester en wethouders vragen
over de in Groningen geconstateerde fraude met de sociale
voorzieningen. Het is een vreemde gewaarwording om de aan het
college gestelde vragen beantwoord te zien in de pers, ter
wijl de WD-postvakjes maagdelijk leeg bleven. Bovendien
vindt de fractie de beantwoording onbevredigend. Uit de
beantwoording blijkt dat het college niet weet of er veel of
weinig wordt gefraudeerd. En daar gaat het nu juist om. Pas
42
als er betrouwbaar cijfermateriaal is, kun je ook beoordelen
of er voldoende sociale rechercheurs aan het werk zijn in
Leeuwarden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ook wij vinden
dat voorkomen beter is dan genezen. En wij zijn het dan ook
volledig eens met uitspraken als "we moeten geen heksenjacht
houden, en we moeten niet doen aan paniek voetbal". Maar uit
een oogpunt van rechtsgelijkheid en eerlijke verdeling van de
middelen moeten de gestelde regels wel zorgvuldig worden
gehanteerd en op naleving worden gecontroleerd.
De financiële ontwikkeling bij de Dienst Sociale Werkvoor
ziening is zorgelijk. Het voorgestelde beleid om meer aan
dacht per afdeling te besteden aan marketing en verkoopplan
ning lijkt ons met de voorgestelde samenwerking, coördinatie
of netwerkvorming de enige weg om enigszins uit de problemen
te raken.
Het beleid om de lagere overheden - dat zou dus ook voor de
provincie moeten gelden - in eerste instantie te laten bekij
ken of men van de diensten van de Sociale Werkplaats gebruik
kan maken, spreekt ons aan. Wel zal er altijd het spannings
veld blijven. Ook met krappere budgetten, er wordt toch
altijd gewerkt in een gesubsidieerde instelling, waarbij de
aard van het werk en werkenden inherent zijn aan de mogelijk
heden, soms onmogelijkheden, om altijd en overal concurrerend
te kunnen en te moeten werken.
Vanuit enkele groeperingen is er kritiek geuit op de stand
van zaken en de activiteiten van de gemeente op het terrein
van de sociale vernieuwing. Het is begrijpelijk dat nauw bij
de sociale vernieuwing betrokkenen graag sneller resultaten
en soms meer resultaten willen zien. Vanaf het begin hebben
wij hiervoor gewaarschuwd en we hebben toen letterlijk ge
zegd: "Sociale vernieuwing is een mooie kreet maar het is
natuurlijk geen Haarlemmer Olie, het is dus beslist geen
middel tegen alle kwalen."
Uit een onderzoek van de Rijks Universiteit Groningen blijkt
dat de bekendheid bij de burgers niet hoog scoort. Sindsdien
is er echter op het gebied van de publiciteit het nodige
gebeurd. Desondanks denken wij, dat wil er voldoende draag
vlak worden opgebouwd daar waar de sociale vernieuwing daad
werkelijk moet gebeuren - in de wijken - nu de stadsdeel
coördinatoren worden aangetrokken, er op dit vlak meer gedaan
kan en moet worden. Naar onze mening is er in de afgelopen
twee jaar wel heel veel geschreven, vergaderd en gepraat, er
is daadwerkelijk het nodige van de grond gekomen. Een deel
van wat "men" van sociale vernieuwing verwacht, is eigenlijk
meer een kwestie van bestuurlijke vernieuwing en vaak van
mentaliteitsverandering
43