geding zijn. De verkeerssituatie, vooral ten opzichte van de auto, is de laatste jaren met voortvarendheid aangepakt. Steeds volgens de nieuwste inzichten. Volgens de WD-fractie wordt daarbij niet steeds gekeken of het ook de beste inzichten zijn. Er zit in inzichten tamelijk veel mode, soms kan men zich veel moeite en de burger veel geld besparen, door in bepaalde modes niet voorop maar achteraan te lopen. In dit verband willen wij suggereren zowel de aanleg van mini-rotondes als de aanleg van drempels te temporiseren. Veel mensen moeten eraan wennen. Op dit moment geven beide nogal wat irritatie. Als de grote winst in veiligheid over een paar jaar is geble ken, kunnen we altijd de draad weer oppakken. Een omgeving waar een constant tekort is aan parkeerruimte is in de naaste omgeving van het NS- en busstation. Dat is nu van doorslaggevend belang voor de bevordering van het gebruik van het openbaar vervoer. We hebben begrepen dat dit probleem de aandacht heeft, maar we willen daar graag wat meer infor matie over. De grenzen binnen de EG zijn 1 januari 1993 open gegaan. Dat heeft ook consequenties voor onze gemeente. Zaken doen met het buitenland heeft andere BTW-regelingen tot gevolg. Gron dige voorbereiding daarop is noodzakelijk. Hoe ver is ons ambtelijk apparaat met deze voorbereiding? Het is duidelijk dat de gemeente uit bedrijfs-economische overwegingen zijn uiterste best moet doen om in die subsi- diepotten te delen. Het probleem is dan dat de meesubsidi- erende instantie - en dat is begrijpelijk - allerlei voor waarden gaat stellen. Wie betaalt, bepaalt. Wij worden daar bij bij herhaling voor de keuze gesteld of wij iets wat wij zelf niet zo'n hoge prioriteit geven, toch wel, of niet zullen uitvoeren vanwege de subsidie. Vindt het college, met ons, dat wij een toenemende terug houdendheid moeten betrachten om ons door subsidies van buitenaf over de streep te laten trekken, waardoor eigen beleid vaak niet gerealiseerd kan worden? Door het naar voren halen van de streefdatum - voorjaar 1993 - zal in ieder geval in dit jaar, voor de gehele stad, de gescheiden inzameling van afval zijn ingevoerd. De dienst is inmiddels begonnen met de inventarisatie van de bewoners en de bewoning met de daaraan gekoppelde problematiek in de binnenstad. Voor een monumentale binnenstad, zoals die van Leeuwarden is, zal dat zowel voor de dienst als voor de 46 bewoners, nogal wat problemen opleveren en aanpassingen vergen. Zorgvuldig overleg met zowel zakelijke gebruikers als met bewoners is juist daarom hier nog belangrijker dan in de wijken. De klucht rond OLAF lijkt over te gaan in een tragedie in vele bedrijven. Het voorstel om hier naar het reilen en zeilen een onafhankelijk onderzoek te laten instellen, vinden wij meer dan terecht. Hoewel wij bij voorgaande gelegenheden al kenbaar hebben gemaakt dat we de milieuparagraaf een heel belangrijke vin den, hebben wij destijds bij het aannemen van deze nota en de daaropvolgende Milieu-uitvoeringsprogramma's al kenbaar gemaakt, niet alleen te geloven in de genoemde streefdata, maar het ook niet noodzakelijk te vinden om de in eeuwen ontstane verontreinigingen in luttele tientallen jaren te saneren. Een temporisering, aangepast aan de financiële middelen stond ons daarbij als een reëlere benadering voor ogen. Waardering willen we uitspreken voor het toch met beperking van middelen, realiseren en continueren van een groot aantal onderdelen uit het programma. Het valt ons op dat er in de benadering van het onderhoud wegen, straten en pleinen enerzijds, parken en plantsoenen, anderzijds een verschil in opvatting en/of aanpak is te signaleren. In het kader van sociale vernieuwing is er behal ve met stadsdeelcoördinatoren ook gestart met wijkteams met banenpoolers, die worden ingezet om de betrokken wijken een beter, schoner en netter aanzien te geven. Maar aan de andere kant van de beleidsmedaille wordt er gesteld dat de burger maar moet wennen aan veranderde inzichten voor wat betreft het netheidsbeeld. Wanneer je toegeeft aan de tendens om bestaande waarden en inzichten over netheid, veiligheid, bereikbaarheid te verlaten en aan te passen in het vervagende normbesef, dan zijn we volgens de WD-fractie verkeerd bezig. We moeten ervan uitgaan dat een gewenst peil wel gehaald kan worden en daar ook naar streven, anders verloedert de stad binnen enkele jaren. De komende jaren krijgt Leeuwarden te maken met de schaal vergroting van het lager onderwijs. Een nog veel ingrijpender operatie dan de fusie van het voortgezet onderwijs met veel consequenties voor het onderwijzend personeel. Wij willen het college nu vast laten weten dat de WD-fractie zich zal verzetten tegen benoeming op grond van voorkeurs beleid voor vrouwen. Dit beleid heeft tot nu toe, veel frus- 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 24