geding zijn.
De verkeerssituatie, vooral ten opzichte van de auto, is de
laatste jaren met voortvarendheid aangepakt. Steeds volgens
de nieuwste inzichten. Volgens de WD-fractie wordt daarbij
niet steeds gekeken of het ook de beste inzichten zijn. Er
zit in inzichten tamelijk veel mode, soms kan men zich veel
moeite en de burger veel geld besparen, door in bepaalde
modes niet voorop maar achteraan te lopen. In dit verband
willen wij suggereren zowel de aanleg van mini-rotondes als
de aanleg van drempels te temporiseren. Veel mensen moeten
eraan wennen. Op dit moment geven beide nogal wat irritatie.
Als de grote winst in veiligheid over een paar jaar is geble
ken, kunnen we altijd de draad weer oppakken.
Een omgeving waar een constant tekort is aan parkeerruimte is
in de naaste omgeving van het NS- en busstation. Dat is nu
van doorslaggevend belang voor de bevordering van het gebruik
van het openbaar vervoer. We hebben begrepen dat dit probleem
de aandacht heeft, maar we willen daar graag wat meer infor
matie over.
De grenzen binnen de EG zijn 1 januari 1993 open gegaan. Dat
heeft ook consequenties voor onze gemeente. Zaken doen met
het buitenland heeft andere BTW-regelingen tot gevolg. Gron
dige voorbereiding daarop is noodzakelijk. Hoe ver is ons
ambtelijk apparaat met deze voorbereiding?
Het is duidelijk dat de gemeente uit bedrijfs-economische
overwegingen zijn uiterste best moet doen om in die subsi-
diepotten te delen. Het probleem is dan dat de meesubsidi-
erende instantie - en dat is begrijpelijk - allerlei voor
waarden gaat stellen. Wie betaalt, bepaalt. Wij worden daar
bij bij herhaling voor de keuze gesteld of wij iets wat wij
zelf niet zo'n hoge prioriteit geven, toch wel, of niet
zullen uitvoeren vanwege de subsidie.
Vindt het college, met ons, dat wij een toenemende terug
houdendheid moeten betrachten om ons door subsidies van
buitenaf over de streep te laten trekken, waardoor eigen
beleid vaak niet gerealiseerd kan worden?
Door het naar voren halen van de streefdatum - voorjaar 1993
- zal in ieder geval in dit jaar, voor de gehele stad, de
gescheiden inzameling van afval zijn ingevoerd. De dienst is
inmiddels begonnen met de inventarisatie van de bewoners en
de bewoning met de daaraan gekoppelde problematiek in de
binnenstad. Voor een monumentale binnenstad, zoals die van
Leeuwarden is, zal dat zowel voor de dienst als voor de
46
bewoners, nogal wat problemen opleveren en aanpassingen
vergen. Zorgvuldig overleg met zowel zakelijke gebruikers als
met bewoners is juist daarom hier nog belangrijker dan in de
wijken.
De klucht rond OLAF lijkt over te gaan in een tragedie in
vele bedrijven. Het voorstel om hier naar het reilen en
zeilen een onafhankelijk onderzoek te laten instellen, vinden
wij meer dan terecht.
Hoewel wij bij voorgaande gelegenheden al kenbaar hebben
gemaakt dat we de milieuparagraaf een heel belangrijke vin
den, hebben wij destijds bij het aannemen van deze nota en de
daaropvolgende Milieu-uitvoeringsprogramma's al kenbaar
gemaakt, niet alleen te geloven in de genoemde streefdata,
maar het ook niet noodzakelijk te vinden om de in eeuwen
ontstane verontreinigingen in luttele tientallen jaren te
saneren. Een temporisering, aangepast aan de financiële
middelen stond ons daarbij als een reëlere benadering voor
ogen.
Waardering willen we uitspreken voor het toch met beperking
van middelen, realiseren en continueren van een groot aantal
onderdelen uit het programma.
Het valt ons op dat er in de benadering van het onderhoud
wegen, straten en pleinen enerzijds, parken en plantsoenen,
anderzijds een verschil in opvatting en/of aanpak is te
signaleren. In het kader van sociale vernieuwing is er behal
ve met stadsdeelcoördinatoren ook gestart met wijkteams met
banenpoolers, die worden ingezet om de betrokken wijken een
beter, schoner en netter aanzien te geven. Maar aan de andere
kant van de beleidsmedaille wordt er gesteld dat de burger
maar moet wennen aan veranderde inzichten voor wat betreft
het netheidsbeeld. Wanneer je toegeeft aan de tendens om
bestaande waarden en inzichten over netheid, veiligheid,
bereikbaarheid te verlaten en aan te passen in het vervagende
normbesef, dan zijn we volgens de WD-fractie verkeerd bezig.
We moeten ervan uitgaan dat een gewenst peil wel gehaald kan
worden en daar ook naar streven, anders verloedert de stad
binnen enkele jaren.
De komende jaren krijgt Leeuwarden te maken met de schaal
vergroting van het lager onderwijs. Een nog veel ingrijpender
operatie dan de fusie van het voortgezet onderwijs met veel
consequenties voor het onderwijzend personeel.
Wij willen het college nu vast laten weten dat de WD-fractie
zich zal verzetten tegen benoeming op grond van voorkeurs
beleid voor vrouwen. Dit beleid heeft tot nu toe, veel frus-
47