Westerkerk-theaterEn val dan gelijk maar met de deur in huis. Een strop van f 1,4 miljoen moest worden weggewerkt en de gemeenteraad werd voor het blok gezet. De tweede: wij hopen dat de ambtenaren in het nieuwe stads kantoor een goede en prettige werkomgeving zullen hebben. Toch waren wij tegen de bouw ervan, terwijl een goedkoper alternatief voor handen was. De financiële aderlating met dit nieuwe stadskantoor vinden wij te zwaar. Het begon allemaal met de veel te dure koop van het Burmaniahuis van de AEGON. Het gemeentebestuur heeft met dit nieuwe optrekje een zware wissel op de toekomst getrokken. Het opheffen van de Vrijwilligers Vacaturebank als derde misser. De arbeidsmarkt laat vele werklozen langs de kant staan en wij vinden het intriest dat dit gemeentebestuur geen geld kon vinden voor zoiets zinvols als een vacaturebank voor vrijwilligers. Alsof betaald werk de enige zin-nige invulling van tijd zou zijn. De besluitvorming rond de zwaaikom Schilkampen heeft beslist geen schoonheidsprijs gekregen. Het subsidiegeld was de belangrijkste drijfveer om deze onnodige zwaaikom aan te leggen. En toen de vervuiling van de grond aan het licht kwam, was het geld niet meer voldoende en werd de zwaaikom snel geschrapt. Dat is ruimtelijke ordening met de porte- monnaie, in plaats van op basis van een visie. Bij de plussers heb ik de startnotitie Bestuurlijke Vernieu wing genoemd. Een misser is echter de uitvoering, die veel te traag gaat. Nog steeds is de publieke tribune van Raadzaal, waar ik al jaren met de rug naar toe sta, en de Nieuwe Zaal ronduit slecht te noemen. Er is nog geen gemeentepanel en we hebben nog geen referendum, zo maar enkele voorbeelden. Ook vorig jaar is er nog steeds te weinig geld voor het groenonderhoud vrijgemaakt. De prioriteit die het gemeente bestuur aan het groen toekent is nog altijd te laag en de gevolgen zijn in de wijken zichtbaar en hoorbaar. Vorige week waren vier fracties aanwezig bij een voorlichtingsavond over de groenplannen in het Westeinde. De wethouder schitterde door afwezigheid en liet het aan zijn ambtenaren over om uit te leggen waarom er zo weinig geld beschikbaar is voor het groen. Misschien is dit de eerste misser van 1993. Het kappen van de plataan mag in deze lijst van missers niet ontbreken. Heel geheimzinnig werd gedaan over het exacte moment, want het college was erg bang voor een volksoproer. Op het stadhuis vroeg men zich af of de ME moest worden ingezet om de houthakkers van de plataan te beschermen tegen de woedende menigte. De plataan viel een half jaar te vroeg, want het duurde nog 52 tot in november, alvorens de eerste paal van de nieuwe Harmo nie de grond in ging. Leuk van Avéro om ons platanen te schenken, wie volgt? Zoals vroeger de rozenkrans een karakteristiek van Leeuwarden was, zullen de platanen van Leeuwarden dat in de toekomst worden. De gemeentelijke overheid dient als werkgever zelf haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen door aan te sturen op een arbeidsduurverkorting tot 32 uur. Het afschaf fen van de 36-urige werkweek voor het Leeuwarder personeel is dan ook de achtste misser en een stap terug op de weg naar een eerlijke verdeling van werk. De discussie en besluitvorming rond de subsidiëring van de wijken was ronduit een zootje. Twee commissievergaderingen en een raad waren er voor nodig om het college zover te brengen dat ze bereid waren opnieuw met de betrokkenen te praten. Ten slotte. Ruim twee jaar heeft het college er over gedaan om te komen tot besluitvorming over de ESF-subsidies vanuit Brussel. Tegen onze zin zijn deze gelden in de algemene middelen terechtgekomen, terwijl ze bedoeld waren voor het creëren van meer werk. En dan sla ik nog veel dingen over, zoals de tegenvallende bodemvervuiling op het Hoeksterend, de verdubbeling van de Waldwei naar Drachten, geen middelen ten behoeve van woon- wagenwerk, enz. Maar laat ik voor het evenwicht maar bij tien blijven. Onze eindconclusie, en dat is belangrijker, is dat 1992 in Leeuwarden geen rampjaar genoemd kan worden. Leeuwarden scoort zeker, ook bij een partij als PAL/Groen Links. Toch is er - naar onze mening - te weinig fundamenteels gedaan aan het rechttrekken van scheve verhoudingen en zolang er nog elk jaar gesneden wordt in het milieuprogramma, kan Leeuwarden nog niet de milieustad van het noorden worden genoemd. In het tweede deel van mijn betoog ga ik in op een viertal thema's: kerntaken, werkgelegenheid, cultuur en racisme bestrijding. De kerntaken. Je mag wel zeggen dat wij er een kater aan hebben overge houden. En wel om de volgende redenen: In de eerste plaats, is een discussie, zoals w; j die in deze raad hebben gevoerd, geheel niet aansprekend voor de bewoners van Leeuwarden. De verschillen tussen de prioriteiten van partijen bespreken, is eigenlijk iets voor partij-ideologen en beroepspolitici. Wij kunnen in deze raad - volgens mij - maar beter besluiten nemen die op uitvoering zijn gericht, in plaats van discussies of iets nu een leidraad moet zijn, 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 27