richtinggevend is of ter kennisgeving moet worden aangenomen. In de tweede plaats, is duidelijk geworden dat de priori teitenlijst niets anders is dan een aanvulling van het colle geprogramma van PvdA en CDA. Een soort van gemene deler van twee partijen, waar de overige partijen zich terecht niet in konden vinden, afgezien van de zeer loyale houding van de heer Greving. Wij doen niet mee aan de vergrijzing van de politiek. Een collegeprogramma is een contract tussen twee partijen en niet door de raad vastgesteld. De prioriteiten lijst had dus ook niet vastgesteld mogen worden. Het besluit over de lijst van taken beschouwen wij als een onderdeel van het contract tussen de collegepartijen en dus niet als een besluit van deze gemeenteraad. Als oppositiepartij voelen wij ons niet gebonden aan dat besluit en alles wat er op is gebaseerd. De werkgelegenheid. Voor een goed werkgelegenheidsbeleid zijn we sterk afhanke lijk van het rijk. Maar binnen het regeringsbeleid is regio nale ondersteuning een vies woord geworden. Werkgelegenheids beleid zou volgens Groen Links gericht moeten zijn op herver deling van werk. Maar daar wordt in de Tweede Kamer niet serieus over gesproken, anders zou de 4-daagse werkweek allang hoog op de politieke agenda staan. Die plek op de agenda is ingeruimd voor de discussie over de plichten van werklozen. En mevrouw Ter Veld zou het liefst iedereen die zijn plichten niet nakomt, persoonlijk een sanctie opleggen. De rijksoverheid zou zich - volgens ons - meer moeten richten op een rechtvaardige verdeling van het beschikbare werk en de regionale problematiek, dan zich zo druk te maken over de plichten van werkzoekenden. Lokaal lijkt het soms op dweilen met de kraan open. De afge lopen jaren heeft de gemeente een actief werkgelegenheidsbe leid op touw gezet. Met het 1000-banenplanbanenpool, JWG, trachten we in deze gemeente het aantal werklozen naar bene den te brengen. Maar de kraan stroomt harder, de werkloosheid neemt toe. Vorig jaar kwamen er weer 400 werklozen bij. Het college doet vele pogingen nieuwe bedrijven te interes seren voor Leeuwarden. Maar de resultaten blijven uit. Vol gens ons heeft het geen zin om nog meer geld stoppen in acquisitie gericht op nieuwe bedrijven. We worden als steden in het noorden alleen maar tegen elkaar uitgespeeld. Trouwens niet alleen door commerciële bedrijven, ook de rijksoverheid doet daar driftig aan een mee. De rijksoverheid wil op de eerste rang en de ambtenaren van Rijkswaterstaat krijgen zelfs een premie van in totaal f 1 miljoen. Ook het Centrum voor Studie- en Beroepskeuze, dat vorig jaar geopend werk, kreeg zo'n douceurtje van f 1 miljoen. In goed Nederlands heet dat smeergeld. Wij staan achter de uitspraak van de burgemeester van des 54 tijds, dat als rijksdiensten hier weggaan, er ook een grote som op tafel zou moeten komen. Kan Minister Alders bijvoor beeld een rekening krijgen voor het verdwijnen van de Direc tie Volkshuisvesting uit Leeuwarden? Zoals wij al regelmatig in deze raad hebben uitgesproken, zou je je eerst moeten richten op de bedrijven die hier al zijn. Bedrijven die willen groeien zoeken vaak een nieuwe lokatie binnen Leeuwarden. Overleg met bestaande bedrijven, adequater inspelen op klachten, versnelling van vergunningen-procedu res, minder bureaucratie. Duidelijker maken waarom het aan trekkelijk is om in Leeuwarden te blijven, structureel over leg tussen bedrijven stimuleren, duidelijker maken wat je als overheid te bieden hebt. Kortom, promotie van de Leeuwarder overheid bij de bestaande bedrijven. En dan verkoopt het produkt Leeuwarden zich via de bestaande ondernemingen het best. Het voorstel van de Adviesraad van Biesheuvel om pas gevestigde ondernemingen en instellingen direct te betrekken bij promotie en acquisitie, spreekt ons dan ook zeer aan. Leeuwarder ondernemingen die het hier naar hun zin hebben, zijn aan te spreken op het terugdringen van de hoge werk loosheid en de zorg voor een goed milieu. Dat is trouwens iets waar de club van Biesheuvel niets over zegt, alsof we maar zouden moeten accepteren dat er hier zo'n hoge werk loosheid is. Vervolgens is een betere samenwerking met andere instellingen gewenst, zoals met instellingen zoals de Kamer van Koophan del, de NOM, en anderen, zodat de taken goed worden verdeeld en de inspanningen voor een goed bedrijfsklimaat niet ver snipperd worden. Wij kunnen constateren, dat dit besef om de inspanningen gericht op behoud van de bestaande bedrijven structureel te vergroten, ook langzamerhand bij het college en de dienst begint door te dringen. Essentieel voor een goed bedrijfsklimaat in Leeuwarden is een goed woonklimaat en een passend voorzieningenpakket. En als de cultuur de motor is, verdient het cultuurbeleid een hoge prioriteit Vlak voor de Kerstdagen konden we in de krant het interview lezen met wethouder Janssen, die het schromelijk overdreven vond, dat er gesproken wordt van een culturele kaalslag in Leeuwarden. "Integendeel", zo beweerde hij, "we behoeden de cultuur in Leeuwarden daar juist voor." Hij reageerde daarmee op een brief van de directeuren van de culturele instellin gen, die hun verontrusting uitspraken over de effecten van de bezuinigingen op de Leeuwarder cultuur. De PAL/Groen Links fractie is het met die verontrusting geheel eens. 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 28