dels is de algemene reserve negatief bij het begin van 1993. De gemeente heeft daarmee nagelaten de tering naar de nering te zetten en wij worden nu gedwongen harde maatregelen te nemen die bij de ambtelijke dienst en bij de bevolking zeer hard zullen aankomen. Het college van burgemeester en wethou ders heeft ondanks het collegeprogramma en waarschuwingen vanuit deze raad het ombuigingsbeleid pas willen inzetten toen over 1993 een tekort dreigde van f 5 miljoen. Daarmee heeft het college een dikke onvoldoende gescoord en moet ook de raad de hand in eigen boezem steken. Incidentele forse maatregelen zijn genomen in 1992 om ook de tegenvallers van dat jaar enigszins te kunnen compenseren. Het college wil nu naast een eerste herwaarderingsronde in de loop van 1993 een verdere structurele ombuiging van totaal f 20 miljoen realiseren om daarmee tevens ruimte te maken voor circa f 2 miljoen jaarlijks voor het voeren van nieuw 11 - i J Mijnheer de voorzitter, zijn we wel op de goede weg? Zeker, de gemeentelijke financiën zullen gezond gemaakt moeten worden. Ombuigingen zijn noodzakelijk en worden helaas te laat inge zet. Maar is het niet zo, dat wij een overspannen begroting hebben waarin nauwelijks ruimte zit voor het bijstellen van ons beleid bij tegenvallers in de loop van het jaar? Infla tiecorrecties in loon- en prijsontwikkeling worden op de jaarlijkse begroting losgelaten terwijl ze slechts ten dele in het gemeentefonds worden gecompenseerd en bij doeluitke ring soms in het geheel niet. Deze correcties zullen voor een deel in de begroting moeten worden verwerkt en indien in de loop van een jaar dit onvoldoende blijkt, en er financiële ruimte is, via begrotingswijziging door de raad te worden vastgesteld Ik wil daarover een eerste motie indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 en 26 januari 1993, overwegende dat de inflatiecorrecties voor de ontwikkeling van loon- en prijswijzigingen, slechts ten dele worden gecompenseerd in de rijksuitkeringen en daardoor leiden tot stilzwijgen de overschrijdingen van de begroting zonder goedkeuring van de raad, voorts overwegende: dat de gevolgde systematiek leidt tot voortdurende dek kingstekorten besluit het college van burgemeester en wethouders op te dragen met ingang van 1994 de te verwachten inflatiecorrecties uitgaande van reële maar terughoudende schattingen in de begrotingsvoorstellen te verwerken en eventuele aanpassin gen te doen plaatsvinden bij begrotingswijziging door de raad als duidelijkheid bestaat over de mate van compensa tie in de rijksuitkeringen en gaat over tot de orde van de dag." De motie is door mijzelf ondertekend. (De voorzitter: Dit is motie nummer 8.) De begrotingsdiscipline van de budgethouders van de verschil lende diensten zal moeten toenemen. Overschrijdingen van de begroting zullen in komende jaren door de diensten zelf gecompenseerd moeten worden zonder verruiming van het budget, terwijl er een mogelijkheid voor de diensten moet komen om in beperkte mate te mogen schuiven binnen de begroting. Bij voldoende begrotingsdiscipline, zoals onder andere blijkt uit de management rapportages, zou meer verantwoordelijkheid bij de diensten kunnen worden gelegd met de mogelijkheid tot het vormen van een beperkt egalisatiefonds om tegenvallers binnen de dienst te kunnen opvangen. Dit moet de ambtelijke diensten afhelpen van de idee dat budgetten vooral volledig benut en opgesoupeerd moeten worden om het volgende jaar niet gekort te zullen worden. De begroting bevat te weinig mogelijkheden voor bijsturing van het beleid bij tegenvallers in de loop van een begro tingsjaar. De jaarlijkse incidentele meevaller van de onder uitputting, het bedrag dat overblijft omdat niet alle forma tieplaatsen gedurende het gehele jaar zijn bezet en het bedrag dat het verschil vormt tussen kapitaal- en rentelasten van investeringen gedurende een begrotingsjaar, is in de begroting opgenomen als een structureel dekkingsmiddel. Een riskant bedrijf, want zo kan een incidentele meevaller verke ren in een tegenvaller. Het gaat in 1993 om een bedrag van f 2,4 miljoen, dat eigenlijk zou moeten toevloeien naar de algemene reserve. Het college stelt voor de komende jaren f 1,5 miljoen in de begroting op te nemen voor het weer op peil brengen van de algemene reserve. Het lijkt mij verstandiger de onderuit putting met ingang van 1994 als structureel dekkingsmiddel uit de begroting te halen. Daarmee ontstaat ruimte in de begroting om tegenvallers enigszins op te vangen, en indien deze zich niet voordoen, zou het bedrag toe kunnen vloeien naar de algemene reserve. Een expansief beleid is vervolgens mogelijk als de algemene reserve tot boven de f 10 miljoen stijgt. Daarmee is dan tevens f 2,4 miljoen die nu oneigen lijk structureel in de begroting zit gevonden van de totaal f 20 miljoen die moet worden bezuinigd. De diensten zullen in de begroting van 1994 zelf moeten bezien, hoe zij het wegval len van deze post kunnen compenseren in minder expansief beleid Ik wil hierover een tweede motie indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 31