dels is de algemene reserve negatief bij het begin van 1993.
De gemeente heeft daarmee nagelaten de tering naar de nering
te zetten en wij worden nu gedwongen harde maatregelen te
nemen die bij de ambtelijke dienst en bij de bevolking zeer
hard zullen aankomen. Het college van burgemeester en wethou
ders heeft ondanks het collegeprogramma en waarschuwingen
vanuit deze raad het ombuigingsbeleid pas willen inzetten
toen over 1993 een tekort dreigde van f 5 miljoen.
Daarmee heeft het college een dikke onvoldoende gescoord en
moet ook de raad de hand in eigen boezem steken.
Incidentele forse maatregelen zijn genomen in 1992 om ook de
tegenvallers van dat jaar enigszins te kunnen compenseren.
Het college wil nu naast een eerste herwaarderingsronde in de
loop van 1993 een verdere structurele ombuiging van totaal
f 20 miljoen realiseren om daarmee tevens ruimte te maken
voor circa f 2 miljoen jaarlijks voor het voeren van nieuw
11 - i J
Mijnheer de voorzitter, zijn we wel op de goede weg? Zeker,
de gemeentelijke financiën zullen gezond gemaakt moeten
worden.
Ombuigingen zijn noodzakelijk en worden helaas te laat inge
zet. Maar is het niet zo, dat wij een overspannen begroting
hebben waarin nauwelijks ruimte zit voor het bijstellen van
ons beleid bij tegenvallers in de loop van het jaar? Infla
tiecorrecties in loon- en prijsontwikkeling worden op de
jaarlijkse begroting losgelaten terwijl ze slechts ten dele
in het gemeentefonds worden gecompenseerd en bij doeluitke
ring soms in het geheel niet. Deze correcties zullen voor een
deel in de begroting moeten worden verwerkt en indien in de
loop van een jaar dit onvoldoende blijkt, en er financiële
ruimte is, via begrotingswijziging door de raad te worden
vastgesteld
Ik wil daarover een eerste motie indienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen
op 25 en 26 januari 1993,
overwegende
dat de inflatiecorrecties voor de ontwikkeling van loon-
en prijswijzigingen, slechts ten dele worden gecompenseerd
in de rijksuitkeringen en daardoor leiden tot stilzwijgen
de overschrijdingen van de begroting zonder goedkeuring
van de raad,
voorts overwegende:
dat de gevolgde systematiek leidt tot voortdurende dek
kingstekorten
besluit
het college van burgemeester en wethouders op te dragen
met ingang van 1994 de te verwachten inflatiecorrecties
uitgaande van reële maar terughoudende schattingen in de
begrotingsvoorstellen te verwerken en eventuele aanpassin
gen te doen plaatsvinden bij begrotingswijziging door de
raad als duidelijkheid bestaat over de mate van compensa
tie in de rijksuitkeringen
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is door mijzelf ondertekend.
(De voorzitter: Dit is motie nummer 8.)
De begrotingsdiscipline van de budgethouders van de verschil
lende diensten zal moeten toenemen. Overschrijdingen van de
begroting zullen in komende jaren door de diensten zelf
gecompenseerd moeten worden zonder verruiming van het budget,
terwijl er een mogelijkheid voor de diensten moet komen om in
beperkte mate te mogen schuiven binnen de begroting. Bij
voldoende begrotingsdiscipline, zoals onder andere blijkt uit
de management rapportages, zou meer verantwoordelijkheid bij
de diensten kunnen worden gelegd met de mogelijkheid tot het
vormen van een beperkt egalisatiefonds om tegenvallers binnen
de dienst te kunnen opvangen. Dit moet de ambtelijke diensten
afhelpen van de idee dat budgetten vooral volledig benut en
opgesoupeerd moeten worden om het volgende jaar niet gekort
te zullen worden.
De begroting bevat te weinig mogelijkheden voor bijsturing
van het beleid bij tegenvallers in de loop van een begro
tingsjaar. De jaarlijkse incidentele meevaller van de onder
uitputting, het bedrag dat overblijft omdat niet alle forma
tieplaatsen gedurende het gehele jaar zijn bezet en het
bedrag dat het verschil vormt tussen kapitaal- en rentelasten
van investeringen gedurende een begrotingsjaar, is in de
begroting opgenomen als een structureel dekkingsmiddel. Een
riskant bedrijf, want zo kan een incidentele meevaller verke
ren in een tegenvaller. Het gaat in 1993 om een bedrag van
f 2,4 miljoen, dat eigenlijk zou moeten toevloeien naar de
algemene reserve.
Het college stelt voor de komende jaren f 1,5 miljoen in de
begroting op te nemen voor het weer op peil brengen van de
algemene reserve. Het lijkt mij verstandiger de onderuit
putting met ingang van 1994 als structureel dekkingsmiddel
uit de begroting te halen. Daarmee ontstaat ruimte in de
begroting om tegenvallers enigszins op te vangen, en indien
deze zich niet voordoen, zou het bedrag toe kunnen vloeien
naar de algemene reserve. Een expansief beleid is vervolgens
mogelijk als de algemene reserve tot boven de f 10 miljoen
stijgt. Daarmee is dan tevens f 2,4 miljoen die nu oneigen
lijk structureel in de begroting zit gevonden van de totaal
f 20 miljoen die moet worden bezuinigd. De diensten zullen in
de begroting van 1994 zelf moeten bezien, hoe zij het wegval
len van deze post kunnen compenseren in minder expansief
beleid
Ik wil hierover een tweede motie indienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen
61