aangegeven in deze gemeente, om preventieve maatregelen ge
stalte te geven. Daarbij is de opgroeiende jeugd en binding
met de maatschappij niet zelden het leidmotief dat daarvoor
wordt gehanteerd. Daar wordt regelmatig in de gaten gehouden
hoe andere gemeenten op dit beleidsterrein werkzaam zijn,
want over en weer worden initiatieven van elkaar overgenomen.
Ik ben het met u eens, dat u zegt: we hoeven niet allemaal
het wiel uit te vinden. Ik wil daar wel bij aantekenen dat
een element dat iedere keer een rol speelt, de kosten zijn
die daarmee gemoeid zijn. Om u een illustratie te geven, het
vandalisme-project in het basisonderwijs heeft f 5.000,
gekost. De Warme Winternacht heeft f 60.000,gekost. De
drie buurtpreventie-projecten hadden begrotingen van
f 30.000,elk. En het opstellen-project beloopt totaal f
75.000,
Wij hebben wel wat wegen weten te vinden om dat via sponso
ring binnen de perken te houden.
Er wordt op het ogenblik gewerkt aan het project stadswacht
nieuwe stijl. Waarbij de doorstroming naar de particuliere
beveiliging centraal staat. Ook dat hoort bij de suggestie
die mevrouw De Haan gedaan heeft.
Interessant is in dit verband dat op dit moment in Friesland
het HALT-project in beweging is. De subsidiëring van het
Ministerie van Justitie van de HALT-projecten wordt beëin
digd. Op dit ogenblik zal het HALT-subsidie via de brede
doeluitkering rechtstreeks naar de gemeenten gaan, die een
HALT-bureau exploiteren. Er zijn op dit ogenblik contacten
met de Stichting Jeugd en Gezin en met het Ministerie van
Binnenlandse Zaken over op welke wijze gelden daarvoor kunnen
worden veiliggesteld. Op dat moment ben je ook bezig om met
name opgroeiende jongeren buiten de handen van justitie te
houden en hun kansen te geven een nieuwe start te maken. Er
zijn nog een aantal voorbeelden hier genoemd. Wij zullen die
graag nog eens tegen het licht houden en kijken op welke
wijze we daar in Leeuwarden ons voordeel mee kunnen doen.
Het techno-preventie-project zou ik in dit verband kunnen
noemen.
Het is helder dat preventie een veel bredere verantwoorde
lijkheid is dan alleen in te bouwen in de sector openbare
orde handhaving. Men maakt aan de ene kant het onderscheid
openbare orde met als sluitstuk het justitieel optreden, maar
daaraan voorafgaande wordt preventie gezien als een zeer
brede verantwoordelijkheid van de lokale overheid en dat
proberen we ook via de stuurgroep zo goed mogelijk gestalte
te geven. Inmiddels is in het kader van de sociale vernieu
wing ook onderkend dat de financiering van de preventie een
onderdeel zou moeten zijn.
De Open Dag, waar mevrouw De Haan het over heeft, heb ik zelf
geen aansluiting voor kunnen vinden in het Activiteitenplan
1992, maar dat hoeft geen punt te zijn. Zij heeft terecht
gewezen op de totstandkoming van een betere opvangmogelijk-
heid voor het publiek in het hoofdbureau. De gereedkoming
72
daarvan zal worden aangegrepen om een Open Dag, zoals kenne
lijk door u aangetroffen, ik zal daar nog eens naar zoeken,
te houden. Het is wellicht ook te combineren met de presenta
tie van de nieuwe structuur van de politie en met name van
het district Midden Friesland.
Ik heb net even verwezen naar de techno-preventie-projectEr
gaan op dit ogenblik ook gedachten uit in de richting van een
veiligheidswinkel, waarin veel bredere informatie gegeven
wordt dan alleen op het terrein van de criminaliteitspreven
tie. Hoewel ook daar veiligheidsgevoelens aan de orde zijn.
Er is onder andere gesproken over een veel bredere beleving
van de veiligheid. Ik heb begrepen dat daar toch weer in wat
engere zin over gedacht wordt. Ik kan u wel zeggen dat mij
bekend is dat men op het Departement van Binnenlandse Zaken
bezig is naar een veel breder veiligheidsbeleid te gaan. Dan
gaat het niet alleen over politie, justitie en criminaliteit,
maar ook over brandpreventie en rampenbestrijding. Men is
bezig dit in een veel bredere context te plaatsen. Wij zullen
daar ongetwijfeld in de zeer nabije toekomst nader mee gecon
fronteerd worden.
Ik kom dan bij de Leeuwarder promotie. Daar zal morgen wel
nader over gesproken worden, wanneer het dekkingsprobleem,
dat mevrouw De Haan heeft aangekondigd namelijk f 50.000,
met de uitbreiding van f 2 ton, aan de orde komt. Waar ik
zelf minder enthousiast over ben is als zij zegt dat promo
tiebeleid in de eerste plaats ten dienste moet staan van de
bevordering van de werkgelegenheid. Ik kan mij daar wel iets
bij voorstellen, maar ik meen mij te herinneren dat in het
verleden steeds weer aangedrongen is op een promotiebeleid
waar ook de naamsbekendheid en een veel breder promotiebeleid
van de stad Leeuwarden aan de orde zou komen. Dat is ook de
insteek geweest bij het tot stand brengen van een promotie
platform. Als dit nu een beperkte opdracht gaat krijgen, zijn
naar mijn mening de mogelijkheden om een promotieplatform te
creëren waarin ook het bedrijfsleven in financiële zin mee
participeert, beduidend geringer geworden. De contacten die
ik tot dusver heb gehad zijn op zichzelf wel veelbelovend,
maar ik zie dat er nu ineens een verenging wordt aangebracht
en wil toch wel het signaal afgeven dat daarmee de mogelijk
heden om het platform echt de gestalte te geven zoals wij er
altijd over gesproken hebben, beduidend geringer worden.
Niettemin is het een keus die de raad moet maken.
Er is gesproken over de bestuurlijke organisatie en terecht
gezegd dat er een standpunt moet worden ingenomen. Mevrouw De
Haan spreekt al over het standpunt dat binnenkort van de kant
van Binnenlandse Zaken zal worden gepubliceerd. Dat is er
inmiddels al en wij weten dat dat toch weer wat nieuwe ele
menten aan ons voorhoudt. Het is mij bekend dat in Friesland
gesproken wordt over een herbezinning op het stuk van de WGR-
indeling. De staatssecretaris wil naar een vermindering toe.
73