aangegeven in deze gemeente, om preventieve maatregelen ge stalte te geven. Daarbij is de opgroeiende jeugd en binding met de maatschappij niet zelden het leidmotief dat daarvoor wordt gehanteerd. Daar wordt regelmatig in de gaten gehouden hoe andere gemeenten op dit beleidsterrein werkzaam zijn, want over en weer worden initiatieven van elkaar overgenomen. Ik ben het met u eens, dat u zegt: we hoeven niet allemaal het wiel uit te vinden. Ik wil daar wel bij aantekenen dat een element dat iedere keer een rol speelt, de kosten zijn die daarmee gemoeid zijn. Om u een illustratie te geven, het vandalisme-project in het basisonderwijs heeft f 5.000, gekost. De Warme Winternacht heeft f 60.000,gekost. De drie buurtpreventie-projecten hadden begrotingen van f 30.000,elk. En het opstellen-project beloopt totaal f 75.000, Wij hebben wel wat wegen weten te vinden om dat via sponso ring binnen de perken te houden. Er wordt op het ogenblik gewerkt aan het project stadswacht nieuwe stijl. Waarbij de doorstroming naar de particuliere beveiliging centraal staat. Ook dat hoort bij de suggestie die mevrouw De Haan gedaan heeft. Interessant is in dit verband dat op dit moment in Friesland het HALT-project in beweging is. De subsidiëring van het Ministerie van Justitie van de HALT-projecten wordt beëin digd. Op dit ogenblik zal het HALT-subsidie via de brede doeluitkering rechtstreeks naar de gemeenten gaan, die een HALT-bureau exploiteren. Er zijn op dit ogenblik contacten met de Stichting Jeugd en Gezin en met het Ministerie van Binnenlandse Zaken over op welke wijze gelden daarvoor kunnen worden veiliggesteld. Op dat moment ben je ook bezig om met name opgroeiende jongeren buiten de handen van justitie te houden en hun kansen te geven een nieuwe start te maken. Er zijn nog een aantal voorbeelden hier genoemd. Wij zullen die graag nog eens tegen het licht houden en kijken op welke wijze we daar in Leeuwarden ons voordeel mee kunnen doen. Het techno-preventie-project zou ik in dit verband kunnen noemen. Het is helder dat preventie een veel bredere verantwoorde lijkheid is dan alleen in te bouwen in de sector openbare orde handhaving. Men maakt aan de ene kant het onderscheid openbare orde met als sluitstuk het justitieel optreden, maar daaraan voorafgaande wordt preventie gezien als een zeer brede verantwoordelijkheid van de lokale overheid en dat proberen we ook via de stuurgroep zo goed mogelijk gestalte te geven. Inmiddels is in het kader van de sociale vernieu wing ook onderkend dat de financiering van de preventie een onderdeel zou moeten zijn. De Open Dag, waar mevrouw De Haan het over heeft, heb ik zelf geen aansluiting voor kunnen vinden in het Activiteitenplan 1992, maar dat hoeft geen punt te zijn. Zij heeft terecht gewezen op de totstandkoming van een betere opvangmogelijk- heid voor het publiek in het hoofdbureau. De gereedkoming 72 daarvan zal worden aangegrepen om een Open Dag, zoals kenne lijk door u aangetroffen, ik zal daar nog eens naar zoeken, te houden. Het is wellicht ook te combineren met de presenta tie van de nieuwe structuur van de politie en met name van het district Midden Friesland. Ik heb net even verwezen naar de techno-preventie-projectEr gaan op dit ogenblik ook gedachten uit in de richting van een veiligheidswinkel, waarin veel bredere informatie gegeven wordt dan alleen op het terrein van de criminaliteitspreven tie. Hoewel ook daar veiligheidsgevoelens aan de orde zijn. Er is onder andere gesproken over een veel bredere beleving van de veiligheid. Ik heb begrepen dat daar toch weer in wat engere zin over gedacht wordt. Ik kan u wel zeggen dat mij bekend is dat men op het Departement van Binnenlandse Zaken bezig is naar een veel breder veiligheidsbeleid te gaan. Dan gaat het niet alleen over politie, justitie en criminaliteit, maar ook over brandpreventie en rampenbestrijding. Men is bezig dit in een veel bredere context te plaatsen. Wij zullen daar ongetwijfeld in de zeer nabije toekomst nader mee gecon fronteerd worden. Ik kom dan bij de Leeuwarder promotie. Daar zal morgen wel nader over gesproken worden, wanneer het dekkingsprobleem, dat mevrouw De Haan heeft aangekondigd namelijk f 50.000, met de uitbreiding van f 2 ton, aan de orde komt. Waar ik zelf minder enthousiast over ben is als zij zegt dat promo tiebeleid in de eerste plaats ten dienste moet staan van de bevordering van de werkgelegenheid. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen, maar ik meen mij te herinneren dat in het verleden steeds weer aangedrongen is op een promotiebeleid waar ook de naamsbekendheid en een veel breder promotiebeleid van de stad Leeuwarden aan de orde zou komen. Dat is ook de insteek geweest bij het tot stand brengen van een promotie platform. Als dit nu een beperkte opdracht gaat krijgen, zijn naar mijn mening de mogelijkheden om een promotieplatform te creëren waarin ook het bedrijfsleven in financiële zin mee participeert, beduidend geringer geworden. De contacten die ik tot dusver heb gehad zijn op zichzelf wel veelbelovend, maar ik zie dat er nu ineens een verenging wordt aangebracht en wil toch wel het signaal afgeven dat daarmee de mogelijk heden om het platform echt de gestalte te geven zoals wij er altijd over gesproken hebben, beduidend geringer worden. Niettemin is het een keus die de raad moet maken. Er is gesproken over de bestuurlijke organisatie en terecht gezegd dat er een standpunt moet worden ingenomen. Mevrouw De Haan spreekt al over het standpunt dat binnenkort van de kant van Binnenlandse Zaken zal worden gepubliceerd. Dat is er inmiddels al en wij weten dat dat toch weer wat nieuwe ele menten aan ons voorhoudt. Het is mij bekend dat in Friesland gesproken wordt over een herbezinning op het stuk van de WGR- indeling. De staatssecretaris wil naar een vermindering toe. 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 37