onveilige plekken en de vergroting van de pakkans van wets overtreders. Die opvatting heeft de Leeuwarder ongeacht zijn politieke voorkeur. Dat dit thema voor de PvdA-fractie een heel hoge prioriteit heeft, blijkt uit ons voorstel om dit punt in de hoogste categorie van de kerntaken te plaatsen. Waarom? Het gevoel van veiligheid is heel fundamenteel. Of je jong bent of oud, rijk of arm, raadslid bent of niet, voor iedereen is dat een fundamentele behoefte. Toch wordt dat veiligheidsgevoel keer op keer op de proef gesteld of aangetast. Elk jaar wordt één op de drie Nederlanders slachtoffer van criminaliteit. Met alle emotionele en materiële gevolgen van dien. Wat dit laatste betreft: de jaarlijkse schade van criminaliteit bedraagt f 7 miljard. Naar Leeuwarden vertaald komt dat gauw neer op een jaarlijkse schade van zeker f 100 miljoen. Dat is al erg genoeg, maar de emotionele schade valt niet in geld uit te drukken. Tegelijk lijkt er een proces van moedeloos heid gaande. Als je de cijfers tot je laat doordringen, is dat op zich te begrijpen. Aan de hand van landelijke cijfers van Prof. Schuyt kun je bijvoorbeeld berekenen dat er in Leeuwarden jaarlijks 50.000 slachtoffersituaties zijn. Daar van worden er zo'n 10.000 bij de politie gemeld. Daarvan worden er ruw samengevat zo'n 2000, is ongeveer 20% opgehel derd, waarvan de helft wordt geseponeerd en waarvan hooguit 20% eindigt in oplegging van een gevangenisstraf. Deze lande lijk naar Leeuwarden vertaalde cijfers kunnen per jaar ver schillen, maar de trend is duidelijk. Het merendeel van ervaren criminaliteit wordt al niet meer aangegeven. De toename van criminaliteit komt niet zo zeer voort uit tole rantie maar uit onverschilligheid. Vitale en informele vormen van sociale controle zijn weggevallen. Niet zozeer het norm besef is aan het slijten, maar de normhandhaving. Door dat virus van onverschilligheid is er een klimaat van anonimiteit ontstaan En in datzelfde maatschappelijke klimaat ligt alle nadruk op nut, winst, rationaliteit enz. In een grootwinkelbedrijf bijvoorbeeld wordt geprobeerd met zo weinig mogelijk mensen te werken. Er is weinig toezicht. Winkeldiefstal wordt tevo ren ingecalculeerd. Als klant ben je anoniem. De enige commu nicatie is dat aan de kassa wordt meegedeeld hoeveel je moet betalen. Van te voren heb je op even anonieme wijze geld "uit de muur" gehaald. In tal van andere sectoren kennen we soort gelijke voorbeelden. Dit alles leidt ook tot wat "de calcule rende burger" is gaan heten. De maatschappelijke voorwaarden zijn vervuld waaronder criminaliteit welig kan tieren. Het zou naïef zijn te denken dat we enkele, laat staan veel, van de genoemde maatschappelijke en technologische processen terug zouden kunnen dringen. Het teruggrijpen naar de nostal gie van de zorgzame samenleving uit de jaren '50, zoals het CDA nog weieens bepleit, gaat voorbij aan het feit dat veel van die processen onomkeerbaar zijn. Maar we moeten wel een eigentijds antwoord vinden op de onaanvaardbare stijging van de criminaliteit. Voor de PvdA-fractie betekent dat, dat we het eenzijdig op nut en eigenbelang gerichte mens- en maat schappijbeeld moeten zien te doorbreken. En dat het maat schappelijk klimaat van anonimiteit nieuwe impulsen van solidariteit krijgt. Daar moet op alle mogelijke fronten aan gewerkt worden. Intussen staat de politie, zeg maar op de "werkvloer", voor een gigantische klus. En dat is voor ons in deze raadzaal onze eerste zorg. De geregionaliseerde politie Friesland is over enkele maanden een feit. Voor de PvdA-fractie is het van groot belang dat de democratische inbedding van de politie zo goed mogelijk verzekerd blijft. Zo hechten wij er bijzonder aan dat de raad invloed kan blijven uitoefenen op het regionale ontwerp- beleidsplan en dat de korpsbeheerder, indien nodig, gevraagd kan blijven worden om verantwoording af te leggen. Wat zijn nu de prioriteiten van de PvdA-fractie? Dat de georganiseerde, professionele misdaad hard aangepakt moet worden is duidelijk. Dit geldt in het bijzonder voor de handel in harddrugs, al was het maar omdat overtreding van de Opiumwet de belangrijkste oorzaak is van overvolle gevange nissen. Voor de bestrijding daarvan zijn doorlopende, pro jectmatige, gerichte acties nodig. De tweede prioriteit heeft betrekking op de aanpak van vermo gensdelicten. Deze vormen immers het overgrote deel van de geregistreerde criminaliteit in Leeuwarden, variërend van fiets- en winkeldiefstal tot woninginbraak. Voor een deel zijn ook die drugs-gerelateerd. Wij onder schrijven nadrukkelijk de doelstelling uit het Activitei tenplan 1993 om het aantal woninginbraken met 25% te ver minderen. Een geïntegreerde aanpak van de drugs-gerelateerde misdrijven is daarvoor het meest effectief. De belangrijkste doelgroep voor de bestrijding van de massaal voorkomende kleinere vermogensdelicten is de opgroeiende generatie. Het is vaak een relatief kleine groep jongeren, die verantwoor delijk is voor de bulk van deze en andere vormen van veel voorkomende criminaliteit. Die harde kern pleegt 40% van alle misdrijven in uitgaanscentra. Kenmerken zijn o.a. relatief veel wapenbezit, gebruik van alcohol en drugs en vooral weinig sociale binding met het ouderlijk milieu en met de maatschappijHet is dan ook van essentieel belang een samen hangend stelsel van repressieve en preventieve maatregelen te treffen, waarmee deze groep kan worden bereikt. Bij repres sieve maatregelen denken we aan het gericht opsporen van jeugdbendes en nog grotere nadruk op een lik-op-stuk-aanpak, vergezeld van alternatieve straffen, liefst met een schade- 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 3