fractie van D66 eigenlijk wel een voorstander is van kos
tendekkende zaken als het gaat om dienstverlening, etc.
Dan dient hij een motie in waarin wordt voorgesteld om het
niveau van de lasten van de gemeente Leeuwarden vast te
stellen op de cijfers van 1993 en jaarlijks te vermeerderen
met het actuele inflatiepercentage. Ten aanzien van de OGB
volgen wij die politiek al enkele jaren. Ten aanzien van de
retributies streven wij, dat hebben wij al een aantal keren
gezegd en kennelijk past dat ook in de zienswijze van D66,
naar een kostendekkende heffing. Op tal van terreinen
hebben wij die nog niet bereikt. Ten aanzien van de veront
reinigingsheffingen is het uitgangspunt van het college
steeds geweest dat de vervuiler betaalt en er sprake moet
zijn van een kostendekkende zaak. Uit dien hoofde kan ik op
dit moment die motie alleen maar ontraden, want dat zou
betekenen dat wij ten aanzien van tal van ontwikkelingen op
het gebied van het milieu ons zelf financieel op slot
zetten. Ik kan niet anders doen dan de motie in deze vorm
ontraden
De heer De Beer heeft gesproken over de sociale werkvoor
ziening. Hij heeft gezegd dat er meer aandacht moet zijn
voor marketing en verkoopplanning en dan per afdeling. Ik
ben het volkomen met hem eens dat deze ontwikkeling in gang
is gezet.
Hij heeft ook gevraagd om aandacht voor het onderbrengen
van gemeentelijke taken bij de Sociale Werkvoorziening en
daar de provincie bij betrokken. Ook dat ben ik volkomen
met hem eens. Ik kan hem ook zeggen dat daar wel tal van
aanzetten voor zijn geweest de laatste tijd. Er is een
project om de stad schoon te houden, papier uit plantsoenen
te halen, dat bijzonder goed werkt. In de groenvoorziening
en op het gebied van drukwerk wordt veel meer gedaan voor
de gemeente. Wij zijn op dit ogenblik aan het onderzoeken
of in het kader van de afwerking van het Stadskantoor
bepaalde zaken door de DSW zouden kunnen worden gedaan. Ik
denk dat die ontwikkeling er heel goed in zit. Ik wijs
vervolgens naar een vrij belangrijke doelstelling bij de
lange termijn operatie die er komt, waar ook de DSW met
name wordt genoemd als een van de mogelijkheden waar be
paalde taken zouden kunnen worden ondergebracht.
De heer De Beer heeft ook gepleit voor het zelfstandig
blijven van ouderen. Hij heeft er op gewezen dat op het
terrein van huisvesting en sociaal-cultureel werk de mensen
hun plaats moeten hebben in de samenleving. Hij heeft
aangedrongen op overleg met organisaties. Ook daarmee kan
ik volledig instemmen. Het collegebeleid is er op gericht
ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen en
functioneren. Dat is op basis van de Nota Ouderenbeleid.
Ten aanzien van het overleg kan ik zeggen dat wij twee
vormen hebben. Wij hebben heel regelmatig als college
overleg met de ouderenbonden en wij hebben een externe
commissie ouderenbeleid, waarin alle voorstellen die oude
ren aangaan worden behandeld.
De heer Heins heeft de bekende twee maal tien punten opge
somd. Ik kan er toch niet om heen om daar een paar opmer
86
kingen over te maken, omdat er toch een aantal zaken in
zitten waarvan ik eigenlijk vind dat ze voor de geschied
schrijving niet helemaal overeind moeten blijven. In de
eerste plaats heeft de heer Heins gesproken over het Stads
kantoor. Hij heeft gezegd dat dat allemaal te duur is en
dat dat optrekje een zware wissel trekt op de toekomst. En,
zegt hij er dan bij, het is al begonnen met een veel te
dure aankoop van het Aegon-complexIk wil er even met
nadruk op wijzen dat de aankoop van het Aegon-complex, niet
mee drukt op het Stadskantoor. Die hebben wij er heel
duidelijk uitgehaald en eenmalig ten laste gebracht van de
algemene reserve. Dat zal ook de heer Heins zich herinne
ren. Dus denk ik dat het aanhalen van die zaken in dit
verband niet helemaal correct is.
Vervolgens heeft de heer Heins gesproken over de 36-urige
werkweek, die naar 38 uur is gegaan in plaats van naar 32.
Dit is een zaak geweest die uitvoerig in de Commissie
Middelen aan de orde is geweest. Wij hebben dat gedaan:
a. omdat de 36-urige werkweek in de praktijk niet meer
werkgelegenheid met zich meebracht;
b. omdat er een heel indringend verzoek was van het per
soneel om dat te gaan doen, in verband met taakstel
lingen die er waren ten aanzien van dat personeel en
de beloning die daar tegenover stond;
c. omdat wij op de arbeidsmarkt bij het verkrijgen van
personeel nogal gehinderd werden door die maatregel.
Dat zijn de achtergronden geweest waarom wij die zaak
hebben aangepakt.
Dan heeft de heer Heins gesproken over de discussie en de
besluitvorming over de subsidiëring van de wijkorganisa-
ties. Hij heeft dat een zootje genoemd. Ik heb het woord
"zootje" voor de gelegenheid eens opgezocht in het woorden
boek en daar staat bij: een grote hoeveelheid. Het kan zijn
dat de heer Heins daarop doelt, maar ik verwacht dat het
het andere is: een bende of een rommeltje. Als dat zo is,
dan vind ik het merkwaardig dat de heer Heins een college
standpunt, gerelateerd aan een collegeprogramma en aan
raadsuitspraken met het college, handhaaft tot de tweede of
derde instantie, er vanuit gaande dat dat standpunt erop
gebaseerd is dat met name de meest kansarme groepen het
meest zouden krijgen. Dat dat een bende of een zootje wordt
genoemd kan ik mij niet voorstellen. Ik wijs er overigens
op dat de besluitvorming eenmalig een ander is geweest,
maar in de toekomst, als ik de raad goed heb begrepen,
dezelfde kant uitgaat.
Dan moet ik nog een oneffenheid wegwerken in het betoog van
de heer Heins. Dat gaat over de ESF-middelenDe heer Heins
heeft gezegd dat ESF-middelen worden aangewend of worden
gestort in de algemene middelen. Het wordt tijd dat die
fabel ook de wereld uitkomt. Hoe was de zaak? Er waren ESF-
subsidies voor bepaalde projecten aangevraagd. Het was in
het geheel niet zeker dat die zouden worden toegekend en
daarnaast had de gemeente, om toch zeker te zijn dat die
projecten zouden doorgaan, ook eigen middelen voor die
doelen geraamd. Vervolgens komt de ESF-subsidie af. Ik weet
87