hanteerden er sprake was van 17% vrouwelijke schooldirec
teuren en dat wij op dit moment 40% vrouwelijke schooldi
recteuren hebben. De WD-fractie noemt dat zeer gering,
misschien is die pas tevreden als het er 100% zijn, maar
dat laat ik graag voor hun rekening. Overigens, misschien
een teleurstelling, maar het benoemen van directeuren van
scholen is een b. en w.-zaak, daar komt de raad, noch WD-
fractie aan te pas. En de inzet van het college zal zijn
het uitvoeren van het Collegeprogramma. Dit betekent dat
wij zullen proberen om in ieder geval die 40% die wij nu
hebben vast te houden.
Mijnheer De Jong heeft gezegd dat hij ervan uitgaat dat wij
dit jaar over de bestuursvorm in het openbaar onderwijs
zullen praten. Dat zal zeker dit jaar plaats vinden, wat
mij betreft de eerste helft van dit jaar. Ik moet zeggen
dat ik zelf steeds meer naar die discussie uitkijk. Wij
hadden al een nota van de PvdA en D66 en er ligt nu ook een
nota van de CDA over dit punt. Dit inhoud daarvan wijkt
nogal af van die andere twee nota's. Dus wat dat betreft
kunnen wij in de commissie een leuke discussie verwachten,
ervan uitgaande dat plaatselijke fracties qua standpunten
niet al te zeer afwijken van het landelijke partijstand
punt
De haalbaarheid van het plaatje van de huisvesting van het
voortgezet onderwijs is op dit moment nog onzeker. Wij
hebben zeer intensief overleg met het Ministerie van Onder
wijs en Wetenschappen, ambtelijk en ook met het Ministerie
van Landbouw daarbij. Aanvankelijk liep dat wat moeilijk,
op dit moment staan de neuzen dezelfde kant op, dit na een
interventie van de staatssecretaris. Wij zijn redelijk
optimistisch, in die zin dat wij verwachten dat wij er uit
zullen komen, maar pas over een maand is daar denk ik meer
van te zeggen. Wij hebben intussen overigens wel een com
missie Onderwijshuisvesting in het leven geroepen, waarin
alle schoolbesturen in Leeuwarden participeren, dus zowel
op het terrein van het voortgezet onderwijs als op het
terrein van het middelbaar beroepsonderwijs. Alle besturen
die daarin zitten hebben afgesproken dat zij willen komen
tot een integraal huisvestingsplan voor 1 mei a.s. ingeroe
pen is.
Dan hebben vrijwel alle fracties het belang aangegeven van
sociale vernieuwing, resultaten benoemd, knelpunten aange
geven zowel op het terrein van de achterstandsbestrijding
als waar het om bestuurlijke vernieuwing gaat. De bestuur
lijke vernieuwing is al uitvoerig op ingegaan, dat zal ik
niet nog een keer doen.
De heer De Beer heeft gezegd, sociale vernieuwing is een
mooie kreet, maar het is geen Haarlemmer olie. Met dat
laatste ben ik het van harte eens. Met het eerste ben ik
het niet eens, sociale vernieuwing is geen kreet, ook geen
mooie kreet, maar sociale vernieuwing is in ieder geval
voor dit college hoofdprioriteit van beleid, waarbij wij
aan de ene kant proberen achterstanden aan te pakken en aan
de andere kant de relatie tussen overheid en burger probe
ren te veranderen en te vernieuwen. Hoewel ik het met
92
iedereen eens ben die zegt dat er nog veel te doen valt op
dat terrein en de sociale vernieuwing, althans wat mij
betreft wij dan nog jaren als prioriteit in het vaandel
moeten houden, denk ik dat wij ook kunnen constateren dat
er het nodige is gebeurd op dit terrein. Ik noem u een
aantal voorbeelden: de Banenpool, de JWG, de trajectbemid
deling, de stadsdeelcoördinatoren, de buurtonderhoudsploe-
gen, Opstap, onderwijsvoorrang, internationale schakelklas
en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Kortom allemaal
activiteiten die in het kader van de sociale vernieuwing
van de grond zijn gekomen. Wat het college betreft gaan wij
daar vooral mee door. Dat is ook de reden om voor te stel
len daar bij nieuw beleid f 5 ton voor uit te trekken en
dit in het Fonds Sociale Vernieuwing te storten. Dat zeg ik
speciaal even in de richting van de heer Greving.
Ik zal nu niet ingaan op het verhaal dat de heer Greving
daarbij heeft gehouden. Hij heeft voorstellen gedaan om het
bedrag niet f 5 ton te laten zijn, maar dat terug te bren
gen tot f 160.000, Ik denk dat wij die discussie beter
morgen kunnen voeren in het kader van de herwaardering en
nieuw beleid. Het zal hem wel duidelijk zijn dat ik zijn
voorstel niet zal aanbevelen bij de raad.
De heer Greving heeft het ook nog gehad over een bijdrage
aan het CambuurstadionOok daar wou ik morgen bij de
discussie over nieuw beleid op terug komen.
Ik denk dat ik iedereen gehad heb.
De heer Heere (weth.Voorzitter, ik heb geheel tegen mijn
gewoonte in, het belangrijkste wat ik heb te zeggen op
papier gezet, omdat ik in de eerste plaats niet wist of ik
hier vandaag wegens ziekte wel zou kunnen zijn en in de
tweede plaats omdat ik nu nog niet weet of mijn stem het
houdt. Als het op papier staat had iemand anders het kunnen
voorlezen. Dus u zult het met een wat minder levendige
tekst moeten doen, maar ik hoop dat de inhoud u in ieder
geval toch aanspreekt.
Werkgelegenheid is een onderwerp waarover eigenlijk alle
fracties de nodige opmerkingen hebben gemaakt. Ik wil dat
onderwerp dan ook als één geheel bespreken. Ik wil eerst
wat algemene opmerkingen maken en daarna op de gedane
voorstellen en opmerkingen ingaan.
De fractievoorzitters hebben de aandacht die zij hebben
besteed aan de werkgelegenheidssituatie in Leeuwarden
vooral daaraan besteed omdat zij vinden dat de situatie,
mede gelet op recente ontwikkelingen, zorgen baart. Zij
hebben daar hun zorgen over uitgesproken. De achtergrond
van die zorg heeft met name mevrouw De Haan als volgt
geformuleerd: "Het hebben van werk is in tal van opzichten
van zeer groot belang voor het sociaal en maatschappelijk
functioneren van mensen." Het college is het met dat uit
gangspunt eens en onderschrijft dat de situatie inderdaad
zorgen baart. Er is wel groei, maar die blijft achter bij
sommige andere delen van de provincie en komt vooral van
93