het reeds gevestigde bedrijfsleven. Er is weinig nieuwe
werkgelegenheid gerealiseerd, terwijl in het bijzonder bij
de op landbouw georiënteerde bedrijfstakken op dit moment
massaal ontslag dreigt.
Als je dat ziet, zijn er dus drie elementen te onderschei
den die om nadere beschouwing vragen.
Die kun je dan aldus formuleren:
- hoe bevorderen wij verdere groei bij het zittende be-
drij fsleven;
hoe houden wij zo enigszins mogelijk bestaande werkge
legenheid in stand en
- hoe trekken wij nieuwe werkgelegenheid van buiten aan.
Dat zijn de drie elementen waar het om gaat. Zonder al te
gedetailleerd op al die aspecten te willen ingaan, wil ik
daar wel een aantal algemene opmerkingen bij maken.
1. De ligging en de bereikbaarheid van Leeuwarden is ten
opzichte van de meer zuidelijk gelegen en beter ont
sloten regio's, een gegeven waarin te langzaam verbe
tering in komt. Dat knelt te meer omdat Friesland als
achterland weinig inwoners telt en de grotere bevol
kingsconcentraties ver weg liggen. Een onlangs uitge
komen rapport kent Friesland, mede in verband daarmee,
een 98e plaats toe (Gelderland bijvoorbeeld als eer
ste) Dat illustreert welke fysieke positie wij in dat
krachtenveld innemen.
2. De overheid en met name de gemeente is slechts een van
de actoren op een heel ingewikkeld speelveld. Wat
anderen doen en met name ook waarom zij dingen doen,
blijft vaak buiten onze waarneming en invloed.
3. De financiële en personele middelen die op dit moment
beschikbaar zijn, zijn zeer beperkt.
4. De algehele nationale en internationale economische
ontwikkeling is niet gunstig. Met name conjunctuur
gevoelige bedrijven en in Leeuwarden bedrijven die met
de landbouw zijn verbonden, komen daardoor sterk onder
druk te staan.
Dit zo zijnde moeten wij dus werken met de middelen die er
wel zijn. Dat zijn globaal gezegd de volgende:
een bedrijfsvriendelijke benadering;
snelle en doeltreffende procedures;
een uitstekend woon- een leefklimaat;
goede onderwijsvoorzieningen;
een goed arbeidspotentieel;
wij hebben ruimte;
wij hebben geen files;
wij hebben extra financiële mogelijkheden te bieden als
daar zijn IPR, ISP en een aantal Europese fondsen.
Natuurlijk wordt er op alle mogelijke manieren met die
positieve factoren gewerkt om potentiële investeerders
hierheen te krijgen. Dat gebeurt de laatste tijd meer dan
voorheen. Tot nu toe is het ons niet gelukt om daarmee
grote vissen op het droge te krijgen. De concurrentie is
heel sterk en het blijft dan ook vaak bij eerste oriënte
rende bezoeken. In enkele gevallen is het verder gekomen en
heeft het tot gesprekken en uitwisseling van gegevens
geleid. In al die gevallen zijn het CEBIN, de NOM, de Kamer
van Koophandel, de provincie en de gemeente gezamenlijk
94
betrokken geweest. Vanuit het college is door de burge
meester, de wethouder van Ruimtelijke Ordening en de wet
houder van Economische Zaken, met de ambtenaren van Econo
mische Zaken en Stadsontwikkeling er alles aan gedaan om
een aantrekkelijk bod op tafel te krijgen. Dat heeft tot nu
toe niet tot een score geleid. Ik moet overigens vermelden
dat enkele bedrijven hun definitieve keuze nog niet hebben
gemaakt, daar blijven wij dan ook nog steeds actief mee
bezig. Als men zich afvraagt waaraan het niet scoren kan
hebben gelegen, kom je primair uit bij de factoren waarover
ik zoëven sprak, namelijk: ligging, invloed, inzet, geld en
infrastructuur. Sommige van die factoren zijn niet of
nauwelijks te beïnvloeden, een aantal biedt die mogelijk
heid wel. Onze analyse is dat wij dan ook op de volgende
gebieden actie zouden moeten ondernemen.
1. Het vergroten van de bestuurlijke en ambtelijke inzet
in de vorm van netwerken, lobby's, promotie en acqui
sitie.
2. Het aanvullen van het aanbod aan grootschalige indus
trieterreinen
3. Betere financiële voorwaarden, een gerichte inzet van
premies, lage grondprijzen, fiscale voordelen, kapi
taalpremies en zo zijn er nog een paar te noemen.
Als ik dan begin bij het eerste punt, het vergroten van de
inzet aan promotie en acquisitie, heeft u bij de voorstel
len voor nieuw beleid een post van f 125.000,aangetrof
fen ter intensivering van die acquisitie. Ik stel met
voldoening vast dat het besluit in de raad brede instemming
heeft en dat dat dus aansluit op wat ik zoëven als eerste
punt heb genoemd. Verder kan ik u mededelen dat er reeds
enige tijd geleden door het collége opdracht is gegeven aan
het Bureau voor Economische Argumentatie tot het formuleren
en onderbouwen van een advies over de wenselijkheid en de
lokatie van een grootschalig industrieterrein. Dit laatste
omdat is gebleken dat de Hemrik bij grote industriële
bedrijven minder goed past in verband met de sterke verwe
venheid met de daar aanwezige woon- en werkomgeving. Wij
denken in dit verband aan een gebied dat in de stukken van
het stadsgewest al jaren op de rol staat, namelijk omgeving
Werpsterhoek
Ten aanzien van het financiële aspect is er een initiatief
van de NOM en de vier grote gemeenten in het Noorden waar
onder Leeuwarden, en het Havenschap Delfzijl om een onder
zoeksvoorstel van Plant Lokation International te laten
uitwerken, waarbij gekeken wordt naar een betere klantbena
dering en naar het zogeheten incentive pakket. Dat zijn al
die fiscale en financiële voordelen waarover ik net sprak.
Beide rapporten zullen op korte termijn beschikbaar zijn en
zullen dan in concrete voorstellen aan de raad worden
vertaald
Dat als algemene informatie vooraf. Ik wil nu graag even
ingaan op de afzonderlijke sprekerssters
Ik begin bij mevrouw De Haan.
Uit het voorgaande is duidelijk dat het college het eens is
met mevrouw De Haan dat er een zorgelijke ontwikkeling
plaats vindt. Ik zeg haar ook, en dat zegt het college
zonder enige reserve toe, dat wij alles uit de kast zullen
95