het reeds gevestigde bedrijfsleven. Er is weinig nieuwe werkgelegenheid gerealiseerd, terwijl in het bijzonder bij de op landbouw georiënteerde bedrijfstakken op dit moment massaal ontslag dreigt. Als je dat ziet, zijn er dus drie elementen te onderschei den die om nadere beschouwing vragen. Die kun je dan aldus formuleren: - hoe bevorderen wij verdere groei bij het zittende be- drij fsleven; hoe houden wij zo enigszins mogelijk bestaande werkge legenheid in stand en - hoe trekken wij nieuwe werkgelegenheid van buiten aan. Dat zijn de drie elementen waar het om gaat. Zonder al te gedetailleerd op al die aspecten te willen ingaan, wil ik daar wel een aantal algemene opmerkingen bij maken. 1. De ligging en de bereikbaarheid van Leeuwarden is ten opzichte van de meer zuidelijk gelegen en beter ont sloten regio's, een gegeven waarin te langzaam verbe tering in komt. Dat knelt te meer omdat Friesland als achterland weinig inwoners telt en de grotere bevol kingsconcentraties ver weg liggen. Een onlangs uitge komen rapport kent Friesland, mede in verband daarmee, een 98e plaats toe (Gelderland bijvoorbeeld als eer ste) Dat illustreert welke fysieke positie wij in dat krachtenveld innemen. 2. De overheid en met name de gemeente is slechts een van de actoren op een heel ingewikkeld speelveld. Wat anderen doen en met name ook waarom zij dingen doen, blijft vaak buiten onze waarneming en invloed. 3. De financiële en personele middelen die op dit moment beschikbaar zijn, zijn zeer beperkt. 4. De algehele nationale en internationale economische ontwikkeling is niet gunstig. Met name conjunctuur gevoelige bedrijven en in Leeuwarden bedrijven die met de landbouw zijn verbonden, komen daardoor sterk onder druk te staan. Dit zo zijnde moeten wij dus werken met de middelen die er wel zijn. Dat zijn globaal gezegd de volgende: een bedrijfsvriendelijke benadering; snelle en doeltreffende procedures; een uitstekend woon- een leefklimaat; goede onderwijsvoorzieningen; een goed arbeidspotentieel; wij hebben ruimte; wij hebben geen files; wij hebben extra financiële mogelijkheden te bieden als daar zijn IPR, ISP en een aantal Europese fondsen. Natuurlijk wordt er op alle mogelijke manieren met die positieve factoren gewerkt om potentiële investeerders hierheen te krijgen. Dat gebeurt de laatste tijd meer dan voorheen. Tot nu toe is het ons niet gelukt om daarmee grote vissen op het droge te krijgen. De concurrentie is heel sterk en het blijft dan ook vaak bij eerste oriënte rende bezoeken. In enkele gevallen is het verder gekomen en heeft het tot gesprekken en uitwisseling van gegevens geleid. In al die gevallen zijn het CEBIN, de NOM, de Kamer van Koophandel, de provincie en de gemeente gezamenlijk 94 betrokken geweest. Vanuit het college is door de burge meester, de wethouder van Ruimtelijke Ordening en de wet houder van Economische Zaken, met de ambtenaren van Econo mische Zaken en Stadsontwikkeling er alles aan gedaan om een aantrekkelijk bod op tafel te krijgen. Dat heeft tot nu toe niet tot een score geleid. Ik moet overigens vermelden dat enkele bedrijven hun definitieve keuze nog niet hebben gemaakt, daar blijven wij dan ook nog steeds actief mee bezig. Als men zich afvraagt waaraan het niet scoren kan hebben gelegen, kom je primair uit bij de factoren waarover ik zoëven sprak, namelijk: ligging, invloed, inzet, geld en infrastructuur. Sommige van die factoren zijn niet of nauwelijks te beïnvloeden, een aantal biedt die mogelijk heid wel. Onze analyse is dat wij dan ook op de volgende gebieden actie zouden moeten ondernemen. 1. Het vergroten van de bestuurlijke en ambtelijke inzet in de vorm van netwerken, lobby's, promotie en acqui sitie. 2. Het aanvullen van het aanbod aan grootschalige indus trieterreinen 3. Betere financiële voorwaarden, een gerichte inzet van premies, lage grondprijzen, fiscale voordelen, kapi taalpremies en zo zijn er nog een paar te noemen. Als ik dan begin bij het eerste punt, het vergroten van de inzet aan promotie en acquisitie, heeft u bij de voorstel len voor nieuw beleid een post van f 125.000,aangetrof fen ter intensivering van die acquisitie. Ik stel met voldoening vast dat het besluit in de raad brede instemming heeft en dat dat dus aansluit op wat ik zoëven als eerste punt heb genoemd. Verder kan ik u mededelen dat er reeds enige tijd geleden door het collége opdracht is gegeven aan het Bureau voor Economische Argumentatie tot het formuleren en onderbouwen van een advies over de wenselijkheid en de lokatie van een grootschalig industrieterrein. Dit laatste omdat is gebleken dat de Hemrik bij grote industriële bedrijven minder goed past in verband met de sterke verwe venheid met de daar aanwezige woon- en werkomgeving. Wij denken in dit verband aan een gebied dat in de stukken van het stadsgewest al jaren op de rol staat, namelijk omgeving Werpsterhoek Ten aanzien van het financiële aspect is er een initiatief van de NOM en de vier grote gemeenten in het Noorden waar onder Leeuwarden, en het Havenschap Delfzijl om een onder zoeksvoorstel van Plant Lokation International te laten uitwerken, waarbij gekeken wordt naar een betere klantbena dering en naar het zogeheten incentive pakket. Dat zijn al die fiscale en financiële voordelen waarover ik net sprak. Beide rapporten zullen op korte termijn beschikbaar zijn en zullen dan in concrete voorstellen aan de raad worden vertaald Dat als algemene informatie vooraf. Ik wil nu graag even ingaan op de afzonderlijke sprekerssters Ik begin bij mevrouw De Haan. Uit het voorgaande is duidelijk dat het college het eens is met mevrouw De Haan dat er een zorgelijke ontwikkeling plaats vindt. Ik zeg haar ook, en dat zegt het college zonder enige reserve toe, dat wij alles uit de kast zullen 95

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 48